2109
روز جهانی خانواده مبارک!

روز جهانی خانواده مبارک!

1403/02/26 بازدید1429

 روز جهانی خانواده

روز جهانی خانواده هر سال در پانزدهم می مصادف با بیست‌وششم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شه. هدف این روز، ترویج اهمیت یک خانواده متعادل و سالمه.

تاریخچه روز جهانی خانواده

طبق مطالعات متعدد، بنیان خانواده به‌طور چشمگیری بر موفقیت کودک تأثیر می‌ذاره. هرچه محیط خانواده برای کودک پایدارتر باشه، احتمال سلامتی او از نظر روحی و جسمی بیشتر خواهد بود.

روز جهانی خانواده

خانواده‌ها پایه و اساس جوامع هستند. سال‌های اولیه شکل‌گیری زندگی هر فرد با خانواده‌اش سپری می‌شه و اعضای خانواده، مهم‌ترین افراد زندگی او هستند. بنابراین باید وجود چنین نهادی رو حداقل در یک روز از هر سال جشن گرفت و در آن وقتمون رو صرف یافتن راه‌هایی برای محافظت از واحد خانواده به‌عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد جوامع

کنیم.

با این وجود تعداد خانواده‌های سنتی رو به زواله و خانواده‌ها که در آن فرزندان با هر دو والدین خود زندگی می‌کنن، نسبت به سال ۱۹۶۰ کاهش چشمگیری داشته. تعداد والدین مجردی که بعد از جدایی تمایلی به ازدواج مجدد نشون نمیدن و به‌تنهایی سرپرستی فرزند رو برعهده می‌گیرن هم افزایش داشته.

جوامع در سراسر جهان با موانعی روبه‌رو هستند که ثبات خانواده رو به خطر می‌اندازه. سازمان ملل در دهه ۱۹۸۰ این موضوع رو به رسمیت شناخت.

واحد خانواده با اولین انسان‌ها آغاز شد. اگرچه خانواده‌های امروزی ممکنه متفاوت از هزاران سال پیش به نظر برسن، اما به همون اندازه مهم هستند. این اهمیت در اکثر فرهنگ‌ها و ادیان هم مورد توجه قرار داره. ممكنه همه‌ چيز در خانواده خوب نباشه، اما همه اعضاي آن براي حفظش از بدي‌ها چشم پوشی می‌کنن و براي بهتر شدنش تلاش می‌کنن. ممكنه كمبودها زياد باشه، اما این مهمه كه مهر و عشق این  کمبودها رو جبران می‌کنه. ماده ۱۶ اعلاميه جهاني حقوق بشر مي‌گه: «زن و مرد وقتي به سن ازدواج برسند، مي‌توانند بدون هيچ قيد نژادي و ملي و ديني ازدواج كنند و خانواده‌ای بنياد بگذارند. آنان هنگام زناشويي و در اثنا و هنگام انحلال آن، داراي حقوق متساوي هستند. عقد ازدواج جز با رضاي آزادانه همسران آينده، قانوني نيست. خانواده عنصر طبيعي و اساسي اجتماع است و بايد از پشتيباني جامعه برخوردار باشد.»

سازمان ملل با اعتقاد بر این امر که که خانواده‌ها به اندازه کافی مهم هستند تا از طریق یک روز بزرگداشت به رسمیت شناخته بشن، در سال ۱۹۹۴ پانزدهم می رو به‌عنوان روز جهانی انتخاب کرد.

این روز فرصتی رو برای دولت‌ها، سازمان‌ها و جوامع فراهم می‌کنه تا اهمیت خانواده‌ها رو در جامعه برجسته و به چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، رسیدگی کنن. روز جهانی خانواده هر سال موضوع متفاوتی رو با محوریت خانواده انتخاب می‌کنه تا به چالش‌های جهانی در زمینه آموزش، فقر، سلامت و تعادل کار-خانواده رسیدگی کنه.

سنت‌های روز جهانی خانواده

شعار روز جهانی خانواده

شعار روز جهانی خانواده ۲۰۲۴ «خانواده‌ها و تغییرات آب‌وهوایی» تعیین شده، چراکه تغییرات اقلیمی مسئله واضح حال حاضره و می‌تونه عواقب جدی بر زندگی انسان داشته باش و منجر به از دست دادن معیشت و آواره شدن خانواده‌ها بشه.

سازمان ملل گفت: تغییرات آب‌وهوایی منجر به اختلالات اقتصادی در صنایع حساس به اثرات آب‌وهوایی مثل کشاورزی و شیلات می‌شه، بنابراین هدف روز جهانی خانواده رو در سال ۲۰۲۴ افزایش آگاهی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر خانواده‌ها و توانمندسازی آن‌ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در سطح مردمی تعیین کرده. در وبگاه این سازمان ملل بیان شده: «خانواده‌ها ارزش‌ها رو در بین نسل‌ها منتقل می‌کنن، بنابراین القای عادات پایدار و آگاهی از شرایط آب‌وهوایی در خانواده‌ها از سنین پایین بسیار مهمه»
هيچ گروهی مثل گروه خانواده امن نیست. خانواده آغوش گرم پدرومادر، پدربزرگ و مادربزرگ، عشق خواهر به خواهر، خواهر به برادر، برادر به برادر و محبت و عشق و همدلي ميان زن و شوهره!

سنت‌های روز جهانی خانواده

روز جهانی خانواده به بزرگداشت تمام سنت‌های عجیب و غریبی اختصاص داره که خانواده‌ها به اشتراک می‌ذارن. هر خانواده‌ای منحصربه‌فرده و داستان‌ها، خاطرات و ماجراهای بی‌شماری برای به‌اشتراک‌گذاشتن داره که تنها برای اعضای آن مهمه.

خانواده‌ها همچنین از این روز به‌عنوان فرصتی برای در میان گذاشتن احساسات، سپاسگزاری و حتی عنوان کردن نیازهای خود با والدین، خواهران و برادران و حتی دیگر اعضای فامیل استفاده می‌کنن. بعضی از خانواده‌ها در این روز دور هم جمع می‌شن و به تفریح در یک فضای عمومی، دورهمی در خانه یا صرف غذا در رستوران می‌پردازن.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها