2109
استفاده از bmi برای رژیم لاغری

استفاده از bmi برای رژیم لاغری

1402/12/11 بازدید202

شاخص توده بدنی یا BMI یکی از معیارهای ارزیابی وضعیت وزن بدن است. محاسبه bmi نیاز به داشتن اطلاعاتی از قبیل قد، وزن، سن و جنسیت، دارد. اگر نتیجه نشان دهد که وزن شما دارای اضافه وزن هستید می توانید با گرفتن رژیم لاغری مناسب به وزن ایده آل دست یابید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه bmi و تفسیر آن را بیان کنیم.

نحوه محاسبه bmi

برای محاسبه BMI، باید وزن خود را به کیلوگرم و قد خود را به متر بدانید. فرمول محاسبه BMI بسیار ساده است. باید قد خود را در خودش ضرب کرده و سپس وزن خود را بر این عدد تقسیم کنید.

به عنوان مثال، اگر شخصی 2 متر قد داشته باشد و وزنش 100 کیلوگرم باشد، او می ‌تواند این محاسبه را انجام دهد: 100 (وزن) تقسیم بر 2 (قد) = 50. سپس این عدد را دوباره بر 2 تقسیم می‌کند، که حاصل 25 خواهد بود.

اگر این محاسبات برایتان دشوار است، می‌ توانید به یک جدول BMI مراجعه کنید و با یافتن قد و وزن خود، عدد BMI خود را پیدا کنید.

یک روش ساده‌ تر برای محاسبه BMI این است که وزن خود را دو بار بر قد خود تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر وزن 60 کیلوگرم و قد 170 سانتی ‌متر باشد، شما می ‌توانید به این صورت عمل کنید: 60 (وزن) تقسیم بر 170 (قد) = 0.352 و سپس این عدد را دوباره بر 170 تقسیم کنید، که حاصل 20.8 خواهد بود که نشان‌ دهنده شاخص BMI شماست.

تفسیر شاخص توده بدنی (bmi)

برای اندازه ‌گیری میزان چاقی و لاغری افراد، از محاسبه BMI استفاده می‌ شود. البته این روش دقیق نیست و خطاهایی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌ کنیم.اما با این وجود BMI به شما یک درک کلی از وضعیت وزن خود می ‌دهد.

به عنوان مثال، آیا یک فرد با وزن 65 کیلوگرم چاق است یا لاغر؟ اولین سوالی که باید پرسیده شود این است که این وزن نسبت به چه قدی است؟ وزن 65 کیلوگرم برای اشخاصی با قد 1.9 متر خیلی کم و برای اشخاصی با قد 1.5 متر خیلی زیاد محسوب می شود. برای برقراری یک تعادل مناسب بین وزن و قد افراد، از شاخص توده بدنی یا BMI استفاده می ‌شود.

این شاخص افراد را به چهار دسته تقسیم می ‌کند:

  1. بیش از حد لاغر: افرادی که شاخص BMI آن ‌ها کمتر از 18.5 باشد، بیش از حد لاغر هستند.
  2. نرمال: افرادی که شاخص BMI آن‌ ها بین 18.5 تا 25 باشد، وزن طبیعی دارند.
  3. اضافه‌ وزن: افرادی که شاخص BMI آن‌ها بین 25 تا 30 باشد، اضافه وزن دارند.
  4. چاق: افرادی که شاخص BMI آن‌ ها بالای 30 باشد، چاق هستند.

توجه داشته باشید که این اعداد دقیق نیستند و ممکن است در برخی موارد، نیاز به مشاوره با متخصص داشته باشید. با این حال، BMI به شما کمک می ‌کند تا یک درک کلی از وضعیت بدن خود داشته باشید، به خصوص اگر در معیارهای کمبود وزن یا اضافه وزن قرار می ‌گیرید.

رژیم لاغری برای کاهش وزن

بیشترین اقدامی که اکثر افراد به منظور لاغری انجام می ‌دهند، حذف مواد غذایی و نخوردن است. اما واقعیت این است که رژیم غذایی صحیح و مناسب، نتیجه بهتری برای لاغری شکم و پهلو دارد تا امتناع از خوردن. تصور کنید که برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه، شما با یک ماراتن بزرگ و چالش برانگیز روبرو هستید. ۸۰ درصد از موفقیت در این مسیر به رژیم غذایی‌ تان بستگی دارد. بنابراین، اگر موفق به پر کردن بشقاب خود با غذاهای سالم شوید، احتمال کاهش کالری ‌ها بیشتر خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با رژیم ‌های غذایی مواجه هستند استپ وزنی می باشد. چرا به توقف کاهش وزن می ‌رسیم؟ این سوال بسیار متداول است و اکثرا همین اتفاق می ‌افتد؛ زمانی که شروع به گرفتن رژیم لاغری می کنیم، ابتدا همه چیز خوب پیش می ‌رود و کاهش وزن موثری را تجربه می‌ کنیم. اما پس از مدتی، بدن شروع به مقاومت می کند و فرایند کاهش وزن متوقف یا به طور قابل توجهی کندتر می ‌شود.

در ادامه قصد داریم دلایل استپ وزن را بررسی کرده و راهی را برای رهایی از این مسئله معرفی کنیم.

دلایل استپ وزنی و راه رهایی از آن

استپ وزنی یا توقف کاهش وزن ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. در ادامه، به شایع‌ ترین و مهم‌ ترین این دلایل می ‌پردازیم.

  1. شاید بدون آگاهی، در حال چربی سوزی باشید: لاغری تنها به معنای کاهش وزن روی ترازو نیست؛ ممکن است در حال چربی سوزی باشید و این باعث کم‌ شدن اندازه بدن شما شود، حتی اگر وزن شما تغییر نکند.
  2. مصرف پروتئین کم: کمبود پروتئین می ‌تواند در توقف کاهش وزن موثر باشد؛ پروتئین نقش مهمی در فرآیند کاهش وزن دارد و نباید از آن کاسته شود.
  3. عدم رعایت اصل کالری منفی: برخی از افراد ممکن است این اصل را رعایت نکنند که باید کالری دریافتی ‌شان کمتر از کالری مصرفی باشد تا وزن کم شود.
  4. مصرف بیش از حد نوشیدنی ‌های قندی: نوشیدنی ‌هایی که حاوی قند زیادی هستند، می ‌توانند باعث افزایش وزن شوند.
  5. خواب کافی نداشتن: کمبود خواب می ‌تواند عاملی در توقف کاهش وزن باشد.
  6. عدم انجام ورزش ‌های مقاومتی: ورزش‌ های مقاومتی به عنوان جزء اساسی از برنامه تمرینی برای کاهش وزن بسیار مهم هستند.
  7. مشکلات سلامتی: برخی از مشکلات سلامتی می ‌توانند باعث توقف کاهش وزن شوند.
  8. حفظ رژیم برای مدت زمان طولانی: حفظ یک رژیم غذایی برای مدت زمان طولانی ممکن است منجر به توقف کاهش وزن شود.
  9. عدم انجام ورزش‌ های هوازی: ورزش‌ های هوازی نیز به عنوان بخشی اساسی از برنامه تمرینی برای کاهش وزن بسیار مهم هستند.

این تنها برخی از دلایل توقف کاهش وزن هستند که ممکن است در مسیر کاهش وزن با آنها رو به ‌رو شوید. معمولا این مشکل با رعایت موارد بالا پیش نمی آید اما اگر با استپ وزنی مواجه شدید، می توانید برای خارج شدن از آن به رژیم شوک روی بیاورید. رژیم شوک یک رژیم ثابت و مشخص نیست. هر رژیمی که به بدن شوک وارد می کند تا آن را وادار به کاهش وزن کند، رژیم شوک محسوب می شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها