2109
ازدواج مجدد مادر باعث سلب حضانت میشه؟

ازدواج مجدد مادر باعث سلب حضانت میشه؟

1402/11/23 بازدید403

قوانین حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت فرزند یکی از مسائلیه که بعد از طلاق زوجین معمولاً تنش‌هایی رو به همراه داره. یکی از موارد مهمی که مادران خیلی نگرانش هستن، ازدواج مجدد مادر و سلب حضانته. ممکنه این سؤال پیش بیاد که آیا بعد از این که مادر ازدواج مجدد کرد، در صورتی که حضانت فرزند به عهده‌ش باشه، این حضانت ازش سلب می‌شه؟ بعضی از مادرا برای این که نگران این مسئله هستن، مدت زمان زیادی از ازدواج سرباز می‌زنن تا بتونن فرزندشون رو کنار خودشون داشته باشن. در ادامه این موضوع رو بررسی می‌کنیم که شرایط سلب حضانت پس از ازدواج مادر چطوریه؟

ازدواج مجدد مادر باعث سلب حضانت میشه؟

آیا با ازدواج مجدد مادر، حضانت از او سلب می‌شه؟

جواب این که حضانت فرزند پس از ازدواج مادر چه روندی رو پیش می‌گیره، در تصمیم مادر برای ازدواج تأثیر زیادی داره. معمولاً هم این سؤال توسط مادران پرسیده می‌شه که آیا سلب حضانت پس از ازدواج واقعیه؟ در این مورد، چند قانون وجود داره که باعث می‌شه تا تصمیم‌گیری در مورد سلب حضانت نیاز به بررسی بیشتری داشته باشه.

ماده 1170 قانون مدنی در مورد ازدواج مجدد مادر

یکی از قوانینی که در مورد حضانت فرزند وجود داره، ماده 1170 قانون مدنیه. بر اساس این ماده، اگر در زمانی که حضانت با مادره، مادر شوهر دیگری اختیار کنه یا دچار جنون بشه، حق حضانت به پدر می‌رسه. بدین صورت سلب حضانت با ازدواج مجدد مادر صورت می‌گیره و پدر می‌تونه این مسئله رو پیگیری کنه. مگر این که پدر فوت شده باشه. شاید از نظر خیلیا این قانون به ضرر زن باشه و باعث بشه نتونه راحت ازدواج کنه؛ اما قانون گذار این مسئله رو در نظر گرفته که شاید مادر وظایف جدیدی داره که نتونه به راحتی نگهداری از فرزندش رو قبول کنه.

ماده 45 قانون حمایت از خانواده

با توجه به قانونی که برای ازدواج مجدد مادر و سلب حضانت از او بررسی کردیم، در شرایط خاصی ممکنه این شرایط به نفع فرزند نباشه. به همین علت، یه ماده دیگه رو هم باید بهش توجه کرد. ماده 45 قانون حمایت از خانواده در این مورده. در این ماده عنوان شده که رعایت مصلحت کودک و نوجوان در هر تصمیمی که توسط دادگاه گرفته می‌شه، الزامیه و مقامات اجرایی باید بهش دقت ویژه داشته باشن. مثلاً اگر جدا کردن مادر از کودک به هر دلیلی باعث ناراحتیش می‌شه و مصلحت کودک به خطر میفته، نباید حضانت از مادر گرفته بشه.

شرایط حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر

در برخی مواقع والدین بیشتر از این که به منافع و خواسته‌های خودشون فکر کنن، مصلحت کودک رو در نظر می‌گیرن و سعی می‌کنن تا در مورد حضانت در هر شرایطی به توافق برسن. مثلاً ممکنه پدر موافق باشه که فرزندش بعد از ازدواج مادر باز هم پیش اون زندگی کنه. با این حال بعضی مواقع که والدین به توافق نمی‌رسن و کار رو به دادگاه می‌سپارن، بعد از حضانت مادر می‌تونه با درخواست مصلحت فرزند و احراز شرایطی مثل، راحتی فرزند در زندگی، صلاحیت پدر خوانده و... از سلب حضانت بعد از ازدواج جلوگیری کنه و فرزندش رو کنار خودش نگه داره.

حضانت فرزند پس از فوت پدر و ازدواج مجدد مادر

حضانت فرزند پس از ازدواج مادر در شرایطی که پدر فوت شده نیز ممکنه جای سؤال باشه. بهتر بدونین بعد از پدر، حضانت فرزند با مادره. حتی در صورتی که جد پدری زنده باشه، باز هم حضانت به مادر می‌رسه. در صورت ازدواج مجدد مادر، این مسئله هنوز هم پابرجاست. مگر این که مشخص بشه شوهر مادر شرایط مساعدی نداره یا از پذیرفتن فرزند امتناع می‌کنه. در این صورت جد پدری می‌تونه حضانت رو از مادر بگیره و خودش سرپرستی و حضانت نوه رو بر عهده داشته باشه.

قوانین حضانت فرزند بعد از طلاق

آیا فرقی بین فرزند پسر و دختر برای حضانت با مادر هست؟

در قوانین حضانت مادر تفاوت‌هایی برای فرزند پسر و دختر وجود داره. حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادره. برای دختران بعد از 9 سالگی و پسران بعد از 15 سالگی تصمیم حضانت به عهده خودشون هست و می‌تونن تصمیم بگیرن که با پدر یا مادرشون زندگی کنن. با این وجود ازدواج مجدد مادر، تأثیراتی رو بر روی روال عادی حضانت می‌ذاره و ممکنه در بازه زیر 7 سال هم حضانت از مادر گرفته بشه. معمولاً دادگاه در مورد حضور دختر در کنار مادر بیشتر اقدام می‌کنه. چون دختر با توجه به روحیه‌ای که داره بهتره با مادرش زندگی کنه. برای همین مسئله بیشتر اوقات دادگاه تلاش می‌کنه تا حضانت دختر بر عهده مادر باقی بمونه. مگر این که مادر شرایط حضانت رو نداشته باشه.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها