2769
تاثیر اختلاف سنی در ازدواج

تاثیر اختلاف سنی در ازدواج

1402/10/26 بازدید1799

اختلاف سنی مناسب در ازدواج

شاید برای هر کدوم از ماها حداقل یک بار این سوال مهم که اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج داره به وجود اومده باشه. برخی از افراد به این موضوع اعتقاد عمیق دارن که در مسئله ازدواج سن فقط یه عدده و نمی‌تونه روی روابط اجتماعی انسان تاثیر بزاره. به هر حال همه ما به خوبی می‌دونیم که سنگ بنای اصلی اغلب ازدواج‌ها بر اساس ویژگی‌های مشترک افراد شکل می‌گیره. بیشتر تشابهات اعتقادی و فکری هم عموما در نسل‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کنه. پس نمی‌شه نقش مهم و تاثیرگذار اختلاف سنی در ازدواج رو نادیده گرفت و گفت که سن توی این مسئله تاثیری نداره.

اختلاف سنی مناسب بین زن و شوهر

نقش سن در بروز تفاوت های فکری و اخلاقی

اگه شما هم نسبت به تاثیر اختلاف سنی در ازدواج کنجکاو هستین بهتره در ادامه همراه ما باشین. برخی از زوج‌ها بعد از گذشت مدت زمانی متوجه می‌شن که اختلاف سنی بر روابط اون‌ها تاثیر می‌ذاره. بعضی زوج‌ها هم که این شرایط رو دارن ممکنه احساس کنن اون‌چه که باعث پایداری روابط اون‌ها می‌شه مسئله مهمتری نسبت به فاصله سنیه. در واقع برخی متخصصان در رابطه با تاثیر سن روی رابطه می‌گن که بسیاری از زوج‌هایی که به اون‌ها مراجعه می‌کنن بر این باورن که سن اون‌ها با هم یکسانه و تفاوت سنی رو در زندگی خودشون احساس نمی‌کنن. در نهایت همه ما می‌دونیم که انسان‌ها یک سن تقویمی، یک سن روانی، یک سن فیزیکی و یک سن جنسی دارن.

به طور معمول زوج‌هایی که فاصله سنی زیادی با هم دارن در اغلب موارد در سه مورد آخر با هم سازگار هستن. حتی اگه از رابطه خود راضی هستین ممکنه در زندگی با چالش‌های متعددی به خاطر اختلاف سنی زیاد روبرو بشین. رویارویی با این چالش‌ها و حل آن‌ها اغلب به قضاوت بیرونی ما مربوط می‌شه. در نهایت این مسئله می‌تونه منجر به شادی بیشتر در زندگی زناشویی هر کدوم از ماها بشه.

اختلاف سنی در ازدواج و حس رضایت طرفین

در این مقاله من قصد دارم تا به طور کلی به بررسی نقش اختلاف سنی در ازدواج و روابط عاشقانه زوج‌ها بپردازم. اگه هر دو شریک برای ایجاد یک رابطه طولانی که منجر به ازدواج می‌شه بالاتر از سن قانونی باشن و نسبت به این امر رضایت داشته باشن این مسئله قطعا به معنی رضایت ابدی اونها از رابطشون نیست. در نهایت داشتن حس رضایت و همدلی رو می‌شه کلید اصلی برای تداوم هر رابطه عاشقانه سالم دونست.

آیا فاصله سنی می‌تونه بر روابط تاثیر بذاره؟

اگه شما در رابطه‌ای قرار دارین که بین شما و پارتنرتون اختلاف سنی زیادی هست ممکنه به دلایل مختلفی این موضوع بر ارتباطات شما تاثیر بذاره. با این حال بسیاری از این تاثیرات ممکنه حتی در یک رابطه نرمال که اختلاف سنی در اون وجود نداره هم پیش بیاد.

بلوغ عاطفی و نقش اون در ازدواج

اگه فاصله سنی شما و همسرتون با هم کم باشه برای داشتن یه رابطه پایدار شما باید سطوح مختلف بلوغ عاطفی رو کسب کرده باشین. وقتی در سن زوجین تفاوت قابل توجهی وجود داشته باشه مثلا بین زن و شوهر در حدود 10 تا 15 سال یا حتی بیشتر اختلاف سنی وجود داشته باشه تجربه هایی که اون‌ها در زندگی کسب کردن می‌تونه خیلی متفاوت باشه. در روابط زناشویی که شکاف بزرگی در سن هر دو طرف وجود داره بلوغ عاطفی شریک بالغ‌تر می‌تونه باعث بشه تا اون بار عاطفی سنگین‌تری را در رابطه به دوش بکشه. این امر منجر به خستگی طرف بزرگتر و در نهایت باعث جدایی اون دو نفر از هم می‌شه.

اما خوب باید بدونین که شریک بزرگ‌تر بودن به معنی بلوغ عاطفی بیشتری داشتن نیست. درست مثل جوان‌تر بودن همیشه به این معنی نیست که فرد از بلوغ عاطفی کمتری برخورداره. همینطور باید بدونین که مردم گاهی سن را با بلوغ عاطفی اشتباه می‌گیرن. زیرا اون‌ها فکر می‌کنن که طی سال‌های بیشتر در زندگی می‌تونه به معنای زمان بیشتری برای ایجاد دیدگاه‌های پیچیده و تجربیات بیشتر در زندگی باشه.

اولویت های زندگی در افراد با اختلاف سنی بالا چیه؟

برخی مشاوران ازدواج می‌گن هرچه شکاف بین شرکای جنسی بیشتر باشه این رابطه با چالش‌های بیشتری در مراحل مختلف مواجه می‌شه. اون‌ها توضیح می‌دن که این تفاوت‌ها ممکنه شامل تفاوت‌هایی در میزان سلامتی هر دو زوج، سطح انرژی اون‌ها، اولویت‌های زندگی و در نهایت قصد نهایی اون‌ها در تشکیل خانواده باشه. در هر رابطه‌ای مهمه که در مورد اولویت‌ها و امیدهای هر فرد برای آینده به عنوان بخشی از تعیین سازگاری اون‌ها بحث بشه.

اختلاف سنی مناسب در ازدواج

نگرانی های پایان زندگی

افرادی که در روابط با اختلاف سنی زیاد هستن ممکنه با نگرانی‌های بیشتری در مورد طول عمر شریک بزرگتر خودشون روبرو باشن. شریک جوان ممکنه از تنها موندن بعد از مرگ شریک بزرگتر بترسه و احساس نگرانی داشته باشه. در نتیجه در روابطی که اختلاف سنی در ازدواج برقراره ارتباط با یکدیگر در مورد این احساسات می‌تونه بخش مهمی از تصمیمات ما رو تحت الشعاع قرار بده. در نتیجه می‌شه اینطور برداشت کرد که در روابط بین زوجین چه زمانی که اختلاف سنی در ازدواج وجود داره و چه زمانی که شرایط برای هر دو طرف نرماله باید برای بقای زندگی زوجین باید با همدیگه تعامل داشته باشن. داشتن تعامل به حفظ زندگی زناشویی کمک بزرگی می‌کنه.

منبع

psychcentral.com

منبع : تاثیر اختلاف سنی در ازدواج

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها