2769
علل ریزش مو در زنان

علل ریزش مو در زنان

1402/10/25 بازدید838

علل ریزش مو

اگر قسمتی از سرتون خالی شده و یا اینکه روی سرتون لکه‌های ناشی از طاسی رو  پیدا کردین و یا حتی روزانه بیش از 125 تار مو از سرتون می‌ریزه به احتمال زیاد شما دچار ریزش مو شدین و باید هر چه زودتر به متخصص پوست مراجعه کنین. اما باید بدونین که چند نوع ریزش مو و چندین علت احتمالی برای بروز این مشکل وجود داره. اگرچه کارهای کمی برای جلوگیری از ریزش مو می‌تونیم انجام بدیم. اما اگه زودتر به متخصص پوست مراجعه کنین احتمال اینکه موهای شما به درمان پاسخ مناسبی بدن افزایش پیدا می‌کنه. اما خوب نمی‌شه منکر این موضوع هم شد که  ریزش مو در زنان باعث به وجود اومدن نگرانی‌های فراوان روانی در اون‌ها می‌شه. در نتیجه هرگز نسبت به درمان ریزش مو در خانم‌ها تعلل نکنین و در اولین فرصت نسبت به رفع این مشکل اقدام کنین.
درمان ریزش مو در خانم ها

ریزش مو در خانم‌ها چگونه است؟

ریزش مو در زنان دقیقاً زمانی که یه زن ریزش موی شدید و غیرمنتظره رو تجربه می‌کنه اتفاق می‌افته . به طور کلی روزانه بین 50 تا 100 تار مو ممکنه از سر هر انسانی بریزه. ریزش مو بخشی از یک تعادل طبیعی در بدن همه‌ی انسان‌هاست. در واقع زمانی که مویی از سر ما می‌ریزه بدن برای جبران این کمبود بلافاصله رشد تار موی دیگه‌ای رو آغاز می‌کنه. وقتی تعادل بین این ریزش‌ها و رشد مو از بین بره زمانی که موی سر به صورت غیر طبیعی می ریزه. در این شرایط موهای کمتری برای جبران کمبود پیش اومده رشد می‌کنه. در نهایت در این شرایط ریزش موی نگران کننده برای فرد اتفاق می‌افته.
مو می‌تونه تقریباً در تمام سطوح پوست رشد کنه البته به غیر از کف دست‌ها و پاها، روی لب‌ها و همینطور روی پلک‌های ما امکان رشد مو وجود نداره. به موهای روشن، ظریف و کوتاهی که روی پوست بدن رشد می‌کنن موهای زائد می‌گن. اما خوب باید بدونین که موهای زائد بدن عموما مقاومت بیشتری نسبت به موهایی که روی سر رشد می‌کنن دارن.

انواع ریزش مو

در واقع باید بدونین ریزش مو در خانم‌ها به سه دلیل اتفاق می‌افته. آناژن افلوویوم( ریزش موی سریع که در صورت درمان با روش شیمی درمانی ایجاد می‌شه)، تلوژن افلوویوم( نوعی ریزش موی موقت که در اثر استرس اتفاق می‌افته) و FPHL (آلوپسی آندروژنیک شایع‌ترین نوع ریزش مو در زنانه) رو می‌شه سه دلیل اصلی ریزش مو در خانم‌ها معرفی کرد.

آناژن افلوویوم چیست؟

این مشکل زمانی برای یه خانم پیش می‌آد که بدن اون توسط داروهای شیمی درمانی تحت درمان باشه. در زمان بروز آناژن افلوویوم فولیکول‌های در حال رشد مو مسموم می‌شن. در نهایت هم همین مساله باعث ریزش موی شدید در خانم‌ها می‌شه.
تلوژن افلوویوم چه زمانی اتفاق می‌افته؟
در واقع زمانی که یه خانم تحت استرس روانی شدیدی قرار می‌گیره موهای سرش شروع به ریزش شدید می‌کنه. در این زمان‌ها بروز شوک باعث می‌شه که قسمت بالایی سر کاملا خالی بشه. اما خوب باید بدونین که این مشکل کاملا با بیماری آلوپسی متفاوته و هر کدوم دلایل خاص خودشون رو برای ایجاد شدن دارن.
آلوپسی آندروژنتیک
آلوپسی با الگوی زنانه یا طاسی نوع دیگه‌ای از ریزش مو در خانم‌هاست. این نوع شایع ترین مورد از ریزش موهای زنانه‌ست که خیلی از خانم‌ها ممکنه با اون روبرو بشن. در این الگو موها در بالا و کناره‌های سر خیلی نازک می‌شن. در زمان بروز این ناراحتی زن‌ها نشانه‌های متفاوتی رو نسبت به مردها نشون می‌دن. به شکلی که معمولا زن‌هایی که به این مشکل مبتلا هستن معمولا مثل مردها تاس نمی‌شن.

ریزش مو در زنان چقدر شایعه؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنن که ریزش مو فقط مردها رو تحت تاثیر قرار می‌ده. با این حال بررسی‌ها نشون می‌دن که بیش از 50 درصد از زنان ریزش موی قابل توجهی رو در یه برهه از زندگیشون تجربه کردن. مهمترین علت ریزش مو در زنان، ریزش مو با الگوی زنانه (FPHL) ست که حدود یک سوم زن‌ها رو تحت تاثیر قرار می‌ده.

چه زن‌هایی ممکنه ریزش مو رو تجربه کنن؟

هر دختر یا زنی ممکنه در زندگیش دچار ریزش مو بشه. با این حال معمولا در مواردی مثل زایمان، افزایش سن، استفاده از روش‌های درمانی تهاجمی مثل شیمی درمانی، زن‌هایی که اغلب موهای خودشون رو می‌کشن( مثل بستن مو به روش دم اسبی) و یا از مواد شیمیایی بر روی موهاشون استفاده می‌کن و زن‌های یائسه ریزش مو در خانم‌ها تشدید می‌شه.

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شه؟

مدل موی شما می‌تونه باعث ریزش مو بشه. زمانی که موهای خودتون رو به گونه‌ای مرتب می‌کنین که ریشه‌های موی کشیده می‌شن مثل وقتی که مو رو دم اسبی و یا به صورت بافته مرتب می‌کنین احتمال ریزش مو افزایش پیدا می‌کنه. به این نوع ریزش مو آلوپسی کششی می‌گن. در این شرایط اگه فولیکول‌های موی سر آسیب ببینن ریزش مو می‌تونه دائمی بشه. کمبود ویتامین، رژیم‌های سختگیرانه و استفاده بیش از حد از محصولات نگهداری مو هم می‌تونن از دلایل ریزش مو در خانم‌ها باشه.

ریزش مو در زنان چطوری درمان می‌شه چه داروها یا مکمل‌هایی ممکنه به درمان این عارضه کمک کنه؟

درمان ریزش مو در زنان بستگی به علت ریزش موی اون‌ها داره. در مواردی که ریزش مو به دلیل استرس یا تغییرات هورمونی مثل زمان بارداری اتفاق افتاده ممکنه نیازی نباشه تا برای رفع مشکل درمان خاصی انجام بدین. در این شرایط معمولا ریزش مو پس از مدتی که علائم رفع می‌شه به صورت خود به خود متوقف می‌شه. در مواردی هم که ریزش مو به دلیل شیوه آرایش مو ایجاد می‌شه درمان به معنای انجام ندادن اون کارهاییه که به مو آسیب می‌زنن. در مواردی هم که به دلیل کمبود‌های غذایی ریزش مو در زنان اتفاق افتاده ممکن متخصص مصرف مکمل‌های غذایی رو به شما توصیه کنه. ماینوکسیدیل هم از داروهای رایج برای درمان FPHL که امروزه توسط خانم‌ها و آقایون در دزهای 2٪ و 5٪ استفاده می‌شه. اگه باردار هستین یا قصد باردار شدن دارین و یا در دوران شیردهی قرار دارین از این محصول نباید به هیچ عنوان استفاده کنین.
علل ریزش مو در خانم ها

چگونه می‌توان از ریزش مو در زنان جلوگیری کرد؟

باید بدونین که پیشگیری از ریزش مو در زنان زمانی که به دلیل بیماری، افزایش سن، وراثت یا عوامل استرس‌زای فیزیکی مانند آسیب ایجاد بشه تقریبا کاری غیر ممکنه. خانم‌ها می‌تونن با اجتناب از مصرف مواد شیمیایی سوزاننده یا مدل موی سفت تا حد زیادی از بروز ریزش مو جلوگیری کنن. همینطور ممکنه شما بتوانید با دنبال کردن یه رژیم غذایی سالم که مواد مغذی لازم از نظر ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین رو برای بدن شما فراهم می‌کنه از ریزش موی خودتون پیشگیری کنین. مصرف مواد مخدر و دخانیات هم می‌تونه ریزش موی شما رو تشدید کنه پس از مصرف اون‌ها اجتناب کنین.


 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها