2769
ورزش کگل چیست و چه فوایدی ‌داره؟

ورزش کگل چیست و چه فوایدی ‌داره؟

1402/06/02 بازدید3272

ورزش کگل چیست و چه فوایدی ‌داره؟

ورزش کگل چیست؟

به ورزش کگل "تمرینات کف لگن" نیز گفته میشه. تمرینات کگل برای ‌خانوم‌ها و آقایون به منظور تقویت عضلات کف لگن و جلوگیری از مشکلاتی مانند احتباس ادرار توصیه ‌میشه. تمرینات کگل از ماهیچه‌های رحم، مثانه، روده و راست روده حمایت ‌می‌کنه تا از ادرار، گاز و حرکات روده جلوگیری بشه.

تمرینات کگل نه تنها توسط ‌خانوم‌ها بلکه توسط آقایون نیز انجام ‌میشه. این تمرین به کنترل جریان ادرار، انزال زودرس، اختلال نعوظ و بیماری پروستات کمک ‌می‌کنه. در ‌خانوم‌ها نیز این تمرین طرفدارهای زیادی داره؛ چراکه بعد از زایمان یا رحم، مثانه، روده ضعیف میشه و این تمرین کمک می‌کنه که ماهیچه‌های ضعیف، قوی بِشَن.

 

تمرینات کگل برای ‌خانوم‌ها

ورزش کگل نقش بسیار مهمی در تقویت عضلات کف لگن ‌خانوم‌ها ‌داره. قبل از شروع ورزش باید مثانه شما خالی ‌باشه. ورزش کگل رو می‌شه با 4 تا 5 تکرار 10/15 بار در روز انجام داد. این کار با فشار دادن عضلات کف لگن به مدت 3 تا 5 ثانیه و شل کردن اون‌ها انجام ‌میشه.

یکی از مسائلی که در انجام تمرینات کگل باید مورد توجه قرار بگیره، سفت کردن عضلات ناحیه لگنه. می‌تونین این تمرین رو هنگام ادرار کردن نیز امتحان ‌کنین.

تمرینات کگل برای آقایون

در آقایون، عضلات کف لگن بسته به سن، ممکنه در طول زمان ضعیف بشه. دیابت، برداشتن پروستات یا مثانه بیش فعال نیز می‌تونه باعث ضعیف شدن عضلات لگن بشه.

برای تمرین کگل، ماهیچه‌های لگن خود رو به مدت 3 تا 5 ثانیه منقبض و بعد رها کنین. می‌تونین این تمرین رو حداقل برای 3 ست 10 یا 15 تکراری در روز انجام بدید. تمرینات کگل به تقویت عضلات لگن کمک ‌می‌کنه.
ورزش کگل

فواید تمرین کگل

ورزش کگل فواید زیادی برای آقایون و ‌خانوم‌ها ‌داره. بی اختیاری ادرار مشکلیه که به عنوان نشت مقادیر متغیر ادرار در زمان‌ها و شرایط نامناسب، رخ می‌ده. اختلالات عملکردی در عضلات کف لگن به دلایل مختلف از مهم‌ترین عوامل بی اختیاری ادراره.

ورزش کگل می‌تونه با هدف قرار دادن عضلات کف لگن به درمان بی اختیاری ادرار کمک کنه. مطالعات زیادی وجود ‌داره که نشون می‌ده ورزش کگل برای بی اختیاری مدفوع نیز مفیده. با این حال، تمرینات کگل می‌تونه در مشکلات یبوست طولانی مدت که به عنوان یبوست مزمن تعریف ‌میشه، مفید ‌باشه. این تمرینات همچنین اثرات قابل توجهی بر سلامت اندام‌های تناسلی دارن. در خانوم‌ها به تقویت عضلات رحم و واژن و در آقایون، به حفظ عملکرد پروستات کمک ‌می‌کنه. با تطبیق ورزش کگل با زندگی روزمره خود، می‌تونین از تمام این اثرات مثبت بر سلامتی بهره‌مند بشین.

 

تمرین کگل برای چه کسانی مناسب است؟

تمرینات کگل می‌تونه در کاهش بسیاری از مشکلات مربوط به عضلات کف لگن مفید ‌باشه. افراد با هر یک از ویژگی‌های زیر می‌تونن با مشورت پزشک خود از تمرینات کگل بهره مند بِشَن:

بی اختیاری: ورزش کگل روشی ساده و موثر در مقابله با مشکل بی اختیاری ادرار یا مدفوعه. این ورزش به راحتی توسط افراد مبتلا به این مشکل قابل انجامه. مطالعات علمی نشون می‌ده که ورزش کگل می‌تونه نتایج موثری رو در برابر استرس و بی اختیاری ادرار ارائه بده. علاوه بر این، در کنترل گاز و مدفوع مزایای قابل توجهی مشاهده میشه.

بارداری و زایمان: در دوران بارداری، میزان بار روی کف لگن افزایش پیدا می‌کنه. در هنگام زایمان، هم عضلات رحم و هم عضلات واژن تحت استرس هستن. در نتیجه ممکنه با بی اختیاری ادرار، گاز یا مدفوع مواجه بشین. کارشناسان انجام تمرینات کگل در افراد باردار رو مطابق با توصیه‌های پزشک توصیه می‌کنن. بنابراین می‌شه از عضلات کف لگن که در دوران بارداری تحت فشار قرار گرفتن، حمایت کرد.

افزایش وزن: افزایش قابل توجه وزن و وجود وزن اضافی می‌تونه بار روی عضلات کف لگن رو افزایش بده و باعث مشکلات بی اختیاری بشه. تمرینات کگل رو می‌شه به منظور جلوگیری از چنین مشکلاتی استفاده کرد.

روش‌های جراحی: در نتیجه عمل‌های مربوط به ناحیه لگن، این احتمال وجود ‌داره که عضلات کف لگن تحت تأثیر نامطلوب قرار بگیرن. پزشک ممکنه تمرینات کگل رو پس از دوره نقاهت پس از عمل توصیه کنه. بنابراین، می‌تونین از مشکلات بی اختیاری که ممکنه به دلیل ضعف کف لگن رخ میده، جلوگیری کنین.

بیماری‌های پروستات: مطالعات ماهیت مفید ورزش کگل رو در بیماری‌هایی مانند پروستاتیت و هیپرپلازی خوش خیم پروستات نشون می‌ده. به لطف این تمرین که مطابق با توصیه‌های پزشک انجام ‌میشه، می‌تونین از مشکلاتی مانند درد و تورم پروستات جلوگیری کنین.

منبع:

acibadem.com.tr

anadolusaglik.org
منبع : ورزش کگل چیست و چه فوایدی ‌داره؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها