2769
آشنایی با روش‌های درمان خشکی واژن

آشنایی با روش‌های درمان خشکی واژن

1403/03/21 بازدید464

درمان خشکی واژن

زنان در طول زندگی خود به بیماری‌های بسیاری مبتلا می‌شن که اگر به موقع به فکر درمان خود نیوفتن، ممکنه که اتفاقات جبران ناپذیری برای اون‌ها پیش بیاد. بیماری‌هایی که مربوط به اندام‌ جنسی زنان هست، جزو پراهمیت‌ترین بیماری‌ها به حساب میان. بسیاری از خانوم‌ها در صورت مبتلا شدن به بیماری‌های زنانه، به راحتی از بغل اون می‌گذرن و به فکر درمان خود نخواهند افتاد. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که زنان در سنین مختلف به اون مبتلا می‌شن می‌توان به خشکی واژن اشاره کرد. شاید برای بسیاری از خانوم‌ها سوال پیش بیاد که خشکی واژن چیه و چه روش‌هایی برای درمان اون وجود داره.

واژن زنان

خشکی واژن چیست؟

قبل از صحبت در مورد روش‌های درمان خشکی واژن، به بررسی اینکه خشکی واژن چیه، می‌پردازیم. از رایج‌ترین بیماری‌ها در زنان می‌توان به خشکی واژن اشاره کرد. این بیماری برای زنان بسیار آزاردهنده هست و عوارض زیادی برای اون‌ها خواهد داشت. بسیاری از مردم گمان می‌کنن که تنها خانوم‌های یائسه به این بیماری مبتلا می‌شن. در صورتی که این طرز فکر اشتباهه و خانوم‌های بالغ هم ممکنه که دچار خشکی واژن بشن. با این‌ حال خانوم‌های یائسه نسبت به خانوم‌های بالغ بیشتر دچار این نوع بیماری می‌شن.

 واژن زنان به صورت دائم مرطوبه و علت آن ترشح هورمون استروژن که نوعی هورمون زنانه محسوب می‌شه، هست. رطوبت واژن از فایده زیادی برخورداره، به طوری که از خشکی بیش از حد واژن و ایجاد زخم پیشگیری می‌کنه. در برخی موارد ممکنه که میزان رطوبت واژن کم شه و یا حتی به طور کامل از بین بره. میزان ترشح هورمون استروژن ارتباط مستقیمی با میزان رطوبت واژن داره. میزان ترشح هورمون استروژن در خانوم‌هایی که وارد دوره یائسگی شدن، کاهش پیدا می‌کنه. از فواید هورمون استروژن برای واژن می‌توان به مرطوب و کشسان شدن دیواره واژن اشاره کرد. زمانی که میزان ترشح این هورمون کمتر از حد طبیعی شه، دیواره واژن خشک و نازک می‌شه.

روش‌های درمان خشکی واژن

روش‌های متعددی جهت درمان خشکی واژن وجود داره. پزشکان و متخصصان زنان و زایمان با معاینه واژن بهترین روش رو برای درمان خشکی تجویز می‌کنن. داروهایی که جهت درمان خشکی ناحیه تناسلی زنان وجود دارن، باید توسط پزشک تجویز شده باشن. استفاده بدون نسخه و بیش از اندازه این نوع داروها باعث تولید استروژن به مقدار زیاد در بدن می‌شه. زمانی که میزان استروژن موجود در بدن از حد طبیعی‌اش خارج شه، فرد مبتلا به بیماری‌های بسیاری ‌مثل سرطان سینه خواهد شد. به همین خاطر در استفاده از این نوع داروها باید نهایت دقت را داشته باشین. در ادامه برخی از روش‌های درمان خشکی واژن رو به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

خشکی واژن

استفاده از ژل‌های مرطوب کننده

یکی از روش‌های درمان خشکی واژن، استفاده از ژل‌های مرطوب کننده هست. خانوم‌هایی که دچار خشکی در ناحیه تناسلی خود شده‌اند برای درمان فوری این مشکل می‌تونن از انواع ژل‌های مرطوب کننده مثل ژل لوبریکانت استفاده کنن. خانوم‌هایی که در زمان برقراری رابطه جنسی به علت خشکی واژن خود درد شدیدی رو تحمل می‌کنن می‌تونن ژل لوبریکانت رو خریداری و از اون استفاده کنن. این ژل باعث مرطوب شدن واژن به صورت موقت می‌شه. لوبریکانت‌ها انواع مختلفی دارن. لوبریکانت‌ها رو بر اساس ترکیباتی که برای ساخت اون‌ها استفاده می‌شه، تقسیم بندی می‌کنن. برای ساخت یکی از انواع لوبریکانت از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده می‌شه. لوبریکانت‌های روغنی از دیگر نوع‌های این ژل مرطوب کننده محسوب می‌شن. معمولا زوجین برای درمان خشکی واژن در زمان برقراری رابطه از لوبریکانت‌هایی که سیلیکونی یا بر پایه آب هستن، استفاده می‌کنن.

استروژن‌های موضعی برای درمان خشکی واژن

یکی دیگه از روش‌های درمان خشکی واژن استروژن‌ موضعیه. همونطور که در بخش‌های قبل گفتیم علت خشکی واژن، کم شدن میزان استروژن در بدن خانوم‌ها هست. به همین خاطر بسیاری از متخصصان و پزشکان زنان و زایمان برای درمان خشکی ناحیه تناسلی زنان، استروژن موضعی رو تجویز می‌کنن. این روش نسبت به روش‌هایی که از دارو جهت درمان استفاده می‌شه از عوارض کمتری برخورداره. پزشکان و متخصصان زنان و زایمان جهت درمان خشکی ناحیه تناسلی زنان، کرم و پماد‌های مختلفی تجویز می‌کنن. حلقه استروژن یکی دیگه از دیگه از روش‌های استروژن موضعی جهت درمان خشکی ناحیه تناسلی زنان محسوب می‌شه. پزشکان حلقه استروژن رو داخل واژن زنان قرار می‌دن؛ بعد از قرار دادن حلقه مقدار مناسبی استروژن داخل واژن آزاد و در نهایت محیط داخلی واژن مرطوب می‌شه. هر سه ماه یک‌بار جهت تعویض این نوع حلقه‌ها باید اقدام کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها