2109
قصه گویی راهی برای پرورش خلاقیت در کودکان

قصه گویی راهی برای پرورش خلاقیت در کودکان

1402/11/21 بازدید263

راه های پرورش خلاقیت کودک

والدین همیشه نگران آینده بچه‌هاشون هستن. در دنیای امروز همه ما به این واقعیت واقف هستیم که پرورش خلاقیت در کودکان چقدر مهمه و می‌تونه روی کیفیت زندگی و موفقیت اونا توی آینده مؤثر باشه. درس خواندن و حفظ کردن یه سری مفاهیم دیگه به درد بچه‌ها نمی‌خوره و باید بتونن با خلاقیت خودشون در دنیای پر از تکنولوژی، ایده ای جدید و نو بیافرینن. اما از چه روش‌هایی می‌تونیم از همون کودکی خلاقیت رو در بچه‌ها افزایش بدیم. یکی از روش‌ها، قصه گویی و تأثیر آن در خلاقیت بچه‌هاست. البته باید بدونیم چطوری قصه بگیم و چطور از این روش مورد علاقه بچه‌ها به نفعشون استفاده کنیم.

 راه های پرورش خلاقیت کودک

خلاقیت چیه و چه تأثیری در زندگی بچه‌ها داره؟

قبل از این که بدونیم پرورش خلاقیت در کودکان چگونه صورت می‌گیره باید تعریفش رو بدونیم. شاید تعریفی که هر کسی از خلاقیت داره با دیگری کمی متفاوت باشه با این حال بهترین تعریفی که از این واژه می‌تونیم داشته باشیم اینه که بچه‌ها بتونن یه دید تازه ای نسبت به اتفاقات، راه حل‌ها، طراحی یه محصول و هر چیزی که در ذهنشون می‌گذره داشته باشن. برای این منظور بچه باید بتونه متفاوت فکر کنه تا به اختراعات جدید دامن بزنه. ریموند روانشناس آمریکایی می‌گه: همه ما خلاقیت داریم، فقط باید پرورشش بدیم و تقویتش کنیم. پس از همون ابتدا پیش خودتون فکر نکنین بچه‌تون ممکنه ذاتی آدم خلاقی نباشه! افزایش خلاقیت کودک با پرورش این قابلیت در درونش صورت می‌گیره و هیچ جای نگرانی نداره.

قصه گویی و تأثیر آن در خلاقیت کودک

روش‌های مختلفی وجود داره که می‌شه در جهت پرورش خلاقیت در کودکان ازشون استفاده کرد. بازی کردن، جورچین‌ها، قصه گویی و... همگی می‌تونن باعث افزایش خلاقیت بشن. بچه‌ها همه شنیدن قصه رو دوست دارن و ازش استقبال می‌کنن. حتی در سنین پایین هم می‌شه با قصه‌های کودکانه، ذهن بچه‌ها رو تحریک کرد که رشد بهتری داشته باشن. در ادامه دلایلی که باعث می‌شن تا پرورش خلاقیت در کودکان با قصه گویی بهتر صورت بگیره، بررسی می‌شه.

قصه گویی و تصویر سازی توسط کودکان

ممکنه از خودتون بپرسین که چه چیزی باعث می‌شه تا قصه گویی، افزایش خلاقیت کودک رو به همراه داشته باشه؟ تصویرسازی یکی از دلایل این موضوعه. تجسم تصویر باعث می‌شه تا ذهن خلاق‌تر بشه. در اصل تجسم همون خلق تصاویر توی ذهنه. وقتی دارین برای بچه‌ها قصه می‌گین، اونا در حین گوش دادن به شما، تصویری از آنچه می‌شنون رو در ذهنشون ترسیم می‌کنن. همین موضوع به خودی خود باعث می‌شه تا بخش مربوط به خلاقیت مغز رشد بیشتری داشته باشه و کودک در خلق کردن تصاویر و در نهایت ایده‌های جدید مؤثرتر ظاهر بشه.

داستان‌های بی پایان راهی برای افزایش خلاقیت کودک

یکی دیگه از دلایلی که باعث می‌شه کودک خلاقیت بیشتری داشته باشه، اینه که وقتی برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کنین، اونا بعداً بهش فکر می‌کنن. اکثر اوقات بچه‌ها بعداً داستان رو توی ذهنشون عوض می‌کنن یا سعی می‌کنن تا بخشی از اون رو طبق خواسته خودشون تغییر بدن. این کار به بچه‌ها کمک می‌کنه تا خلاقیت بیشتری داشته باشن. اگر می‌خواین در این زمینه بهتر عمل کنین، سعی کنین داستان‌های بی پایان برای بچه‌تون بگین و ازش بخواین بقیه داستان رو خودش حدس بزنه. حتی می‌تونین در مراحل مختلف قصه گویی این سناریو رو داشته باشین که از کودکتون بپرسین، به نظرش چه اتفاقی میفته. پرورش خلاقیت در کودکان خیلی بهتر صورت می‌گیره اگه قصه‌ها رو حتی اگر انتها دارن، به دو قسمت تقسیم کنین و توی یه مرحله حساس تمومش کنین و تعریف کردن بقیه شو به یه زمان دیگه موکول کنین. اینطوری هم بچه‌ها تا وقتی که اون زمان فرابرسه، داستان رو حدس می‌زنن.

 پرورش خلاقیت در کودکان

چه قصه‌هایی رو برای بچه‌ها تعریف کنیم تا باعث افزایش خلاقیت بشه؟

حالا که متوجه شدین چقدر قصه گویی روی پرورش خلاقیت کودکان تأثیر داره، ممکنه از خودتون بپرسین چه قصه‌هایی برای بچه‌ها بگین که در این زمینه بیشتر تأثیرگذار باشه. معمولاً داستان‌های کودکانه که با سن بچه‌ها تطابق داشته باشه، مفید هستن. باید قصه‌ها به گونه ای باشن که بچه‌ها بتونن درکش کنن. هر چه قصه‌ها جذاب‌تر و هیجان انگیزتر باشن، بچه‌ها بیشتر توش غرق می‌شن و بهش فکر می‌کنن. سعی کنین قصه‌ها شاد باشن و احساسات منفی به بچه‌ها ندن. بدین صورت به راحتی می‌تونین با قصه گویی هم با بچه‌هاتون وقت بذارین هم خلاقیت‌شون بیشتر بشه.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها