2109
زمان مناسب بیرون بردن نوزاد

زمان مناسب بیرون بردن نوزاد

1402/11/17 بازدید1365

نوزادمون از کی بیرون ببریم؟

بیرون بردن نوزاد زیر 3 ماهگی واسه بعضی از مادرا، یه هیجان خاصی داره. چون دوست دارن خیلی زود نشون بدن به همه که بچه‌شون چجوریه. ولی این کار، باید خیلی با دقت انجام بشه. اگه بچه‌تون 3 ماهگی رو رد کرد و تموم شد، با خیال راحت می‌تونید ببریدش بیرون و هر جا خواستین‌، ببرینش. اما باید مواظبش باشین که مریض نشه.

بیرون بردن نوزاد بعد از چهله در فرهنگ ایرانی‌ها

بهترین زمان مناسب بیرون بردن نوزاد

بیرون بردن نوزاد توی فرهنگ ما ایرانیا، از اون مواردیه که بعضیا موافقش هستن و بعضی هم کاملا مخالفن. در قدیم، گفته میشد که نوزاد به دنیا اومده رو نمی‌شه تا چند ماه از خونه خارج کرد چون ممکنه مریض بشه یا چشمش بزنن. این صحبت، یک حرف کاملا بی پایه و اساس بود که هنوزم بعضی از مادر پدرا بهش اعتقاد دارن. شاید اگه مسئله رو جور دیگه‌ای باز کنیم، متوجه بشین که این حرف تا چه حدی درسته و چقد می‌تونه غلط باشه.

چهلم نوزاد یا گذشتن نوزاد از چهل روزگیش، یکی از اون مواردیه که ممکنه توی زندگیتون بارها و بارها شنیده باشین. در قدیم الایام، می‌گفتن نوزادی که هنوز 40 روزش نشده رو نه بیرون ببرین و نه بزارین چشم آدمای غریبه بهش بیفته. این حرف، از نظر علمی، هنوز ثابت نشده که تا چه حد می‌تونه درست باشه و بیشتر شبیه یه خرافاته.

بیرون بردن نوزاد، بعد از 3..4 روز از به دنیا اومدنش می‌تونه انجام بشه. هیچ منع پزشکی و علمی واسه این کار وجود نداره اما یادتون نره که دست کم تا یکی دو هفته اول، بچه‌تون به شدت آسیب پذیری بالایی داره. وقتی بچه‌تون به دنیا میاد، پوستش به قدری نازکه و نرم که می‌تونه خیلی زود در معرض سرما، گرما و آلودگی قرار بگیره و مریض بشه. اما ممکنه گاهی یه مادر، مجبور به این کار بشه. مثلا بچش فلان مشکل یا بیماری رو داشته باشه و باید حتما به مطب دکتر برده بشه. اینجا دیگه اشکالی نداره. اما بهتره واسه تفریح و مهمونی، یکی دو هفته صبر کنین بعد بچه‌تونو ببرین بیرون.

چرا نباید بچه زیر 3 ماه رو بیرون برد؟

بیرون بردن نوزاد زیر 3 ماه، هیچ منعی نداره و شما می‌تونید راحت بچه‌تونو ببرید بیرون. بعضیا معتقدند تغییرات نوزاد بعد از چهله، یه جوریه که می‌شه اونو ببرن بیرون و بگردوننش اما زیر چهله این کار خطرناکه. اگه بخوایم از دید علم پزشکی مدرن امروزی این جریانو بررسی کنیم، می‌بینیم، این حرف به صورت پنجاه_ پنجاهه. ینی یه قسمتش درسته ولی یه جاهاییشم غلطه. تقریبا 3 ماه طول می‌کشه که نوزاد شما ایمنی بدنش قوی بشه. بعد از این 3 ماه، می‌شه با خیال راحت، همه جا بردش و تایم بیشتری رو بیرون نگهش داشت. اما زیر چهل روز، باید به شکل محدود و با مراقبت شدید، بیرن برده بشه.

اگه واسه بیرون بردن نوزاد، یه سری کارها و شرایط رو فراهم کنین، هیچ ایرادی نداره که زیر 3 ماهگی هم ببرینش بیرون. اینجا واستون بعضیاشو می‌گیم که حواستون باشه:

  1. سعی کنین نوزادتونو خوب بپوشونین. به خصوص توی فصل زمستون و پاییز و حتی بهار. واسه اینکه پوستش خیلی نازکه و زود سرما می‌خوره.
  2. اونقد به بچه‌تون لباس نپوشونین که هم اذیت بشه و هم عرق کنه. این کار تازه منجر به سرما خوردگیش می‌شه.
  3. زیر 3 ماهگی، بچه‌تونو محدود ببرین بیرون. ینی زیاد بیرون نمونین.
  4. اگه هوا آلودست یا خیلی گرمه و سرده، اصلا نبرینش بیرون.
  5. جاهای خیلی شلوغ یا خیلی ساکت نبرینش. بزارین همه چیزو ببینه و حس کنه. نه شوره شور، نه بی نمک.

میشه نوزاد رو شب ها بیرون برد؟

زمان مناسب بیرون بردن نوزاد

بیرون بردن نوزاد توی شب هم مثه روز می‌مونه و هیچ فرقی نداره. حتی شبا هم می‌شه بردش بیرون ولی واسه این کار باید به یه سری نکات توجه کنین. اولا شبای زمستون و پاییز که هوا خیلی سرده، اصلا نوزادو بیرون نبرین. هر چقدم که شما بهش لباس بپوشونین، بازم نمی‌تونین صورتشو بپوشونین و احتمال داره خیلی زود سرما بخوره.

در ثانی، بیرون بردن نوزاد توی شب، توجیه خاصی نداره چون نوزاد شما، دست کم تا 2..3 ماه اول به نور و سر و صدا واکنش نشون می‌ده. شب، چندان واسش جذابین نداره.

در آخر هم باید گفت که بیرون بردن نوزاد، کار بسیار خوبیه که میتونه روح و روان نوزاد شما رو نوازش کنه. به خرافات زیاد گوش نکنین ولی باید خیلی مواظب باشین که سلامتیش تهدید نشه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها