2769
مصرف چه داروهایی در بارداری مجازه؟

مصرف چه داروهایی در بارداری مجازه؟

1402/08/06 بازدید387

داروهای مجاز در بارداری

داروهای مجاز در دوران بارداری در دوران بارداری و نکات مهم مربوط به اون:

داروهای مجاز در دوران بارداری به طورکلی به چند دسته تقسیم می‌شن. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی رو در مورد داروهای مجاز در دوران بارداری خدمتتون توضیح بدیم. قبل از هرچیزی به این مورد دقت داشته باشین که در دوران بارداری هیچ دارویی رو خودسرانه مصرف نکنین و حتما با پزشک مشورت کنین. بهتره برچسب روی هر دارو رو مطالعه کرده و در صورتی‌که برای خانمهای باردار مجاز نبود، از مصرف اون خودداری کنین. در سه ماهه اول بارداری بهتره از مصرف مکمل‌های ویتامین C خودداری کنین. در این مرحله، می‌تونین ویتامین‌ها و مکمل‌هاِ مورد نیاز رو با راهنمایی پزشکتون مصرف کنین.
عوارض مصرف دارو در بارداری| نی نی سایت

داروهای مجاز در دوران بارداری:

به طورکلی مشتقات پنی‌سیلین مثل آموکسی‌سیلین و آمپی‌سیلین در دوران بارداری بی‌خطر هستن و می‌تونن بدون مشکل مصرف بشن. همچنین، مصرف پنی‌سیلین‌ها در دوران شیردهی هم مشکلی رو ایجاد نمی‌کنن. سفالوسپورین‌ها مثل سفالکسین، سفازولین، سفالوتین، سفیکسیم و سفتریاکسون هم در دوران بارداری بدون خطر هستن و می‌تونن با خیال راحت مصرف بشن.

در مورد مترونیدازول هم باید بگیم که، این دارو سبب ایجاد اختلالات در جنین نمی‌شه، اما بعضی از پزشکها و متخصص‌ها اعتقاد دارن که بهتره از مترونیدازول پس از سه ماهه اول بارداری استفاده بشه. این موضوع ممکنه به دلیل محدودیت اطلاعات موجود درباره تاثیرات دقیق اون در سه ماهه اول بارداری باشه. در هر صورت، توصیه می‌شه با پزشک‌تون در مورد مصرف مترونیدازول در دوران بارداری صحبت کنین و نظر اون رو جویا بشین.

گروهبندی داروها در در دوران بارداری:

گروه A:

داروهایی که در این گروه قرار دارن بر اساس مطالعات انجام شده در دوران بارداری، خطری برای جنین در سه ماهه اول بارداری ندارن. بنابراین، مصرف داروهای موجود در این دسته مجاز هستن.

گروه B:

طبق مطالعات انجام شده روی حیوانات، داروهای موجود در این دسته هیچ خطری برای جنین ندارن، اما در مورد زنان باردار، اطلاعات کافی در دست نیست.

گروه C:

مطالعات انجام شده روی حیوانات نشون می‌ده که داروهای گروه C ممکنه اثرات جانبی روی جنین داشته باشن. اما تحقیقات کافی در مورد تاثیرات این دسته از داروها در انسان وجود نداره یا مطالعات انجام شده ناکافی هستن.

گروه D:

شواهدی وجود دارن که نشون می‌ده مصرف داروهای این گروه در دوران بارداری برای جنین انسان ضرر دارن.

گروه X:

مطالعات روی حیوانات یا انسان نشون می‌دن که داروهای این گروه ممکنه عوارض و ناهنجاری‌های جنینی رو افزایش بدن. به همین دلیل، استفاده از این داروها در دوران بارداری ممنوع هست و به عنوان داروهای ممنوعه در بارداری محسوب می‌شن.

مصرف آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری:

مصرف آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری ممکنه منجر به بروز عوارض خفیف یا شدیدی برای جنین بشه. یکی از عوارض خفیفی که ممکنه در آینده ایجاد بشه اینه که کودک به آنتی‌بیوتیک آلرژی داشته باشه. همچنین، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مثل تتراسایکلین، می‌تونن رنگ دندون‌های جنین رو تیره کنن. بنابراین، تا حد امکان بهتره از تجویز آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری پرهیز بشه.

در مورد مسکن‌ها هم باید بگیم که مصرف استامینوفن در دوران بارداری بسیار رایج هست. براساس تحقیقات انجام شده، تا الان هیچ عارضه‌ای از مصرف استامینوفن در انسان گزارش نشده. به همین دلیل، استفاده از استامینوفن به عنوان مسکن در دوران بارداری امن تلقی می‌شه.

نکات مهم در مورد مصرف داروهای مجاز در دوران بارداری:

قبل از شروع یا قطع هر دارویی در طول دوران بارداری، بهتره با پزشک متخصص زنان و زایمان‌تون، مشورت کنین. خیلی مهمه که اطلاعات لازم در مورد مصرف یه داروی خاص در زمان بارداری رو داشته باشین. در طول بارداری، ممکنه گاهی اوقات نیاز به مصرف دارو باشه. انتخاب داروهایی که در این زمان استفاده می‌شه، احتمالا با انتخاب‌هایی که در زمان غیربارداری داشتین متفاوته و باید با توجه به شرایط و نیازهاتون و با راهنمایی پزشک‌ اونها رو مصرف کنین.  

داروهای مجاز در بارداری| نی نی سایت

جمعبندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مهمی رو در مورد داروهای مجاز در دوران بارداری خدمتتون توضیح بدیم. به این نکته توجه داشته باشین که دوران بارداری، خیلی حساسه و نباید هیچ دارویی رو خودسرانه استفاده کنین. توصیه می‌شه زیر نظر یه دکتر زنان و زایمان متخصص بوده و راهنمایی‌های اون رو دنبال کنین. قبل از مصرف هر دارویی به موارد درج شده روی برچسب اون توجه کرده و با پزشک‌تون در مورد داروهای مجاز در دوران بارداری صحبت کنین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها