2769
مزایای آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری

مزایای آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری

1402/08/06 بازدید870

آزمایش پرو لاکتین
آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری برای ارزیابی سلامت باروری در خانمها و آقایون انجام می‌شه. در زنان، هورمون پرولاکتین پس از زایمان در تولید شیر نقش خیلی مهمی داره و به ترشح شیر کمک می‌کنه. افزایش سطح پرولاکتین در خانم‏های غیرباردار ممکنه باعث ترشح شیر از سینه بشه. عملکرد دقیق پرولاکتین در مردان هنوز به درستی مشخص نشده، اما می‌تونه به عنوان یه شاخص برای اندازه‌گیری رضایت جنسی در آقایون و حتی خانمها درنظر گرفته بشه. همچنین، آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری میتونه مشکلاتی که باعث اختلال در هورمون‌ها می‌شن رو هم نشون بده. در زنان باردار، سطح پرولاکتین در خون بیشتره، چون این هورمون باعث رشد سینه‌ها در دوران بارداری و ترشح شیر می‌شه. به همین دلیل به پرولاکتین هورمون شیر هم گفته می‌شه.

مزایای آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری| نی نی سایت

آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری چیه؟

این آزمایش سطح هورمون پرولاکتین (PRL) در خون که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شه رو بررسی می‌کنه. پرولاکتین تاثیر قابل توجهی روی هورمون‌های جنسی مثل استروژن و پروژسترون داره و نقش مهمی در عملکرد متابولیسم بدن ایفا می‌کنه. در صورتیکه باردار هستین یا تازه زایمان کردین، سطح پرولاکتین در بدن شما بالا هست تا بتونین فرزندتون رو با شیر مادر تغذیه کنین. البته در بعضی مواقع ممکنه در صورت عدم بارداری یا در جنس مرد، هم سطح پرولاکتین در بدن بالا باشه.

مزایای انجام آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری:

همونطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، پرولاکتین هورمونیه که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شه و نقش مهمی در تولید شیر در زنان باردار داره. افزایش بیش از حد پرولاکتین ممکنه منجر به بروز مشکلاتی بشه که در ادامه به اون‌ها اشاره خواهیم کرد:

· مزیت اول:

یکی از اثرات افزایش سطح پرولاکتین در زنان، عدم تخمک‌گذاری هست. این اتفاق می‌تونه باعث متوقف شدن سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری نامنظم یا تاخیر طولانی در تخمک‌گذاری بشه. این مشکل ممکنه به ناباروری هم منجر بشه.

· مزیت دوم:

بالا بودن پرولاکتین ممکنه منجر به نقص فاز لوتئال هم بشه. در فاز لوتئال از سیکل قاعدگی، پروژسترون توسط تخمدان ترشح می‌شه و نقش مهمی در حفظ رحم برای پذیرش رویان داره. کاهش تولید پروژسترون بعد از تخمک‌گذاری به عنوان نقص فاز لوتئال شناخته می‌شه و می‌تونه باعث ایجاد پوشش داخلی رحمی (endometrial lining) بشه. این مشکل ممکنه در روند بارداری موفقیت‌آمیز تاثیرگذار باشه و خانمهایی که این مشکل رو دارن با دوره‌های قاعدگی نامنظم روبرو می‌شن.

· مزیت سوم:

بالا بودن میزان پرولاکتین ممکنه باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان، اختلال نعوظ در مردان و قاعدگی‌ نامنظم در خانمها بشه.

اگه در آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری میزان این هورمون به صورت غیرطبیعی بالا بود، مراجعه به یه پزشک متخصص در زمینه ناباروری و هورمون‌ها توصیه می‌شه. درمان این مورد ممکنه شامل استفاده از دارو یا روش‌های دیگه برای کنترل سطح پرولاکتین و بهبود ناباروری باشه. همچنین، پزشک ممکنه به آزمایشات دیگه و تست‌های تشخیصی هم نیاز داشته باشه تا علت افزایش پرولاکتین رو مشخص کنه و درمان مناسب رو براش درنظر بگیره. در صورتی‌که پزشک مشکوک به وجود پرولاکتینوما بشه، ممکنه توصیه کنه که علاوه بر آزمایش‌های خون برای سطح پرولاکتین، سی تی اسکن (CT scan) یا ام آر آی (MRI) هم انجام بشه. این تصاویر از غده هیپوفیز و مغز به پزشک کمک می‌کنن تا تشخیص دقیق‌تری برای وجود پرولاکتینوما بده.

پرولاکتینوماها در بیشتر موارد اندازه کوچیکی دارن و به طور عمومی مشکلات دیگهای ایجاد نمیکنن، با این حال می‌تونن روی سطح هورمون‌ها تاثیر بزارن. در صورتیکه پرولاکتینوما بزرگ باشه، ممکنه فشاری بر اعصاب بین مغز و چشم اعمال کنه و منجربه بروز مشکل در بینایی و سردرد بشه. در بعضی موارد نادر، اگه داروها موثر نباشن، ممکنه نیاز به جراحی یا پرتودرمانی (radiation therapy) باشه. این تصمیم بستگی به نوع و اندازه پرولاکتینوما و وضعیت شما داره و توسط پزشک متخصص بررسی می‌شه.

آزمایش پرو لاکتین چیست؟| نی نی سایت

جمع بندی:

توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. این آزمایش، برای اندازه‌گیری هورمون پرولاکتین در خون هست. به منظور به دست آوردن نتیجه دقیق، پزشک ممکنه توصیه کنه که فرد از داشتن استرس و انجام فعالیت ورزشی 30 دقیقه قبل از آزمایش خودداری کنه. این فعالیت‌ها ممکنه منجر به افزایش سطح پرولاکتین در خون بشن و نتایج غلطی ایجاد کنن. همچنین، فرد باید از تحریک نوک سینه‌هاش از حدود 24 ساعت قبل از آزمایش هم خودداری کنه. تحریک شدن می‌تونه سطح پرولاکتین رو در خون افزایش بده.آزمایش پرولاکتین قبل از بارداریدر این مقاله تلاش کردیم تا در مورد مزایای انجام

منبع

progyny.com

 

 

منبع : مزایای آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها