2109
بزرگ شدن سینه در دوران بلوغ

بزرگ شدن سینه در دوران بلوغ

1402/01/30 بازدید53478

یکی از اولین تغییراتی که ممکن است متوجه شده باشید این است که سینه‌های شما شروع به رشد و تغییر شکل کرده است. برای بسیاری از افراد بلوغ بین 8 تا 13 سالگی شروع می‌شود اما سینه‌های شما تا بزرگسالی به رشد خود ادامه می‌دهند. همچنین طبیعی است که گاهی نسبت به تغییر بدن خود احساس آگاهی داشته باشید. در نتیجه نگران رشد سینه‌های خود در دوران بلوغ نباشید.

رشد سینه در دوران بلوغ چه مراحلی دارد؟

تغییراتی که در دوران بلوغ تجربه می‌کنید ممکن است بسیار زیاد و سخت به نظر برسند. بین شروع قاعدگی و رشد مو در مکان‌های جدید معمولاً احساس می‌کنید که در یک بدن جدید و کمی غیرقابل پیش‌بینی زندگی می‌کنید. برای مثال هورمون‌های محرک فولیکول و هورمون‌های لوتئینه‌کننده به عنوان چراغ سبز تخمدان‌ها عمل می‌کنند تا شروع به تولید هورمون جنسی استروژن کنند که در رشد سینه نقش دارد. استروژن باعث تجمع چربی در ناحیه قفسه سینه در حدود 10 سالگی می‌شود. با این حال این ممکن است کمی زودتر اتفاق بیفتد بنابراین ممکن است تغییراتی را بین 8 تا 12 سالگی مشاهده کنید. ناحیه اطراف نوک پستان شما که آرئول نامیده می‌شود نیز ممکن است شروع به رشد کرده و رنگ آن تیره شود. این نیز کاملاً مورد انتظار است و جای نگرانی ندارد. اگر متوجه رشد سینه خود شوید می‌توانید برای اولین خونریزی قاعدگی خود آماده شوید.

سینه‌ها چه تغییراتی می‌کنند؟

- ممکن است نوک سینه‌های شما کمی بلند شده باشد اما هنوز شروع به ایجاد بافت چربی سینه نکرده‌اید

- ممکن است متوجه شوید که سینه شما بلند شده و نوک سینه‌های شما بزرگتر و رنگ تیره‌تر به نظر می‌رسد

- قسمت‌های داخلی سینه‌ها که شیر تولید می‌کنند به نام لوب رشد می‌کنند و سینه‌های شما ممکن است به رشد خود ادامه دهند

- سینه‌های شما به رشد خود ادامه خواهند داد و ممکن است اکنون پرتر به نظر برسند. نوک سینه‌ها و ناحیه اطراف آن‌ها نیز ممکن است برجسته به نظر برسند

رشد سینه‌ها چه نشانه‌هایی دارد؟

سینه ممکن است در طول رشد سینه حساس یا دردناک یا خارش داشته باشد. همه این‌ها کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست. همچنین ممکن است با رشد سینه‌ها تغییراتی در پوست اطراف سینه‌های خود مشاهده کنید. برخی از افراد روی سینه‌های خود علائم کششی ایجاد می‌کنند که ممکن است به مرور زمان محو شوند. اگر در مورد علائم کشش کاملاً خودآگاه هستید به یاد داشته باشید که آن‌ها کاملاً طبیعی هستند.

رشد سینه‌ها چه علائم فیزیکی دارد؟

احتمالاً می‌دانید که بلوغ می‌تواند بر احساس شما و همچنین ظاهر شما تاثیر بگذارد. تغییرات خلق و خوی علامتی است که بسیاری از ما در طول سال‌های نوجوانی و بزرگسالی تجربه می‌کنیم. البته باز هم این به هورمون‌های شما برمی گردد. در حالی که نوسانات خلقی نشانه مستقیمی از رشد سینه‌های شما نیستند اما نشانه بزرگی هستند که نشان می‌دهد شما به بلوغ رسیده‌اید. همچنین ممکن است حدود چهار سال طول بکشد تا سینه‌ها به طور کامل رشد کنند.

آیا سینه‌ها می‌توانند تا 20 یا 30 سالگی به رشد خود ادامه دهند؟

در صورت کاهش یا افزایش وزن سینه‌های شما ممکن است تغییر کند و این به این دلیل است که سینه شما تا حدی از بافت چربی سینه تشکیل شده است. به طور مشابه هنگامی که هر ماه پریود خود را شروع می‌کنید افزایش و کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تجربه خواهید کرد. در طول دوره قاعدگی بسیاری از افراد می‌گویند که سینه‌هایشان از نظر بافت متفاوت است و ممکن احساس سفت‌تر یا توده‌ای داشته باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که سینه‌های اکثر افراد در دوران نوجوانی و بزرگسالی تغییر می‌کند علائمی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها توجه کنید که ممکن است نشان دهد صحبت با پزشک می‌تواند مفید باشد. البته در صورت مشاهده علائم زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید به خصوص اگر فقط در یک طرف باشد
  • قرمزی روی پوست سینه‌ها
  • ترشح از نوک پستان
  • عدم پیشرفت در سیزده سالگی

چگونه سوتین مناسبی را انتخاب کنیم؟

پوشیدن اندازه مناسب سوتین بسیار مهم است زیرا می‌تواند سینه‌های شما را در حین رشد حمایت کند و ممکن است هر گونه ناراحتی را کاهش دهد. متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از سوتین وجود دارد از برالت گرفته تا سوتین‌های زیر سیمی و سوتین‌های ورزشی. اگر از رفتن به فروشگاه خجالت می‌کشید می‌توانید اولین سوتین خود را به صورت آنلاین نیز خریداری کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک متر است تا بتوانید اندازه مورد نیاز خود را بفهمید.

نتیجه‌گیری:

مانند بسیاری از بخش‌های بلوغ رشد سینه‌ها می‌تواند ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی باشد. این کاملاً طبیعی است که سوالاتی در مورد آنچه در بدن شما می‌گذرد داشته باشید. مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که در مورد سینه هیچ چیز عادی وجود ندارد. آن‌ها می‌توانند در مقاطع مختلف زندگی شما اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی داشته باشند.

 

منبع:

flo.health

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها