2109
توصیه‌های طلایی الف مشاور برای والدین کنکوری‌ها!

توصیه‌های طلایی الف مشاور برای والدین کنکوری‌ها!

1401/11/23 بازدید2489

معمولا والدین کنکوری‌ها به دلیل اینکه مدت زمان زیادی از شرکت در کنکورشان گذشته است، قادر به درک فرزندانشان در سال کنکور نیستند؛ بسیاری از والدین از فشاری که فرزندانشان در آن سال تجربه و تحمل میکنند، بی خبر هستند، برخی از والدین از سختی و فشار سال کنکور آگاه اند اما نمیدانند چه کاری می توانند برای فرزندشان انجام دهند.

اگر فرزند شما امسال یکی از داوطلبان کنکور است، این مقاله برای شما است؛ در این مقاله مهمترین توصیه‌های الف مشاور را برای شما ارائه دادیم؛ با ما همراه باشید.

آیا نقش والدین در سال کنکور فرزندشان مهم است؟

برخی از والدین، کنکور فرزند خود را با مشکلاتی که خودشان در زندگی دارند، مقایسه میکنند، بنابراین با این تفکر که کنکور آنقدر دشوار نیست یا فرزندشان مشکلی در سال کنکور ندارد، آن را به حال خود وا می گذارند؛ برعکس برخی از والدین کنکوری‌ها، در سال کنکور بسیار سخت‌گیر می شوند و نمی گذارند فرزندشان کمی استراحت کند یا تفریح داشته باشد؛ به اصطلاح برخی از والدین از این طرف بوم می افتند و برخی از آن طرف بوم!

بهتر است بدانید، نقش شما در سال کنکور فرزندتان به قدری اهمیت دارد که اگر متعادل عمل کنید و به فرزندتان توجه کافی داشته باشید، می توانید 10 قدم آن را به رتبه برتر شدن نزدیکتر کنید؛ مشاور کنکور الف مشاور در ادامه نکات مهمی را به شما ارائه می دهد و شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی میکند.

دست از مقایسه بردارید!

مقایسه کردن در هر سنی و هر شرایطی، عزت نفس و اعتماد به نفس فرد را پودر و نابود میکند؛ بسیاری از والدین با این عقیده که اگر با فلان شخص دخترم/پسرم را مقایسه کنم، او بیشتر درس می خواند و در کنکور موفق می شود؛ مادر و پدر عزیز، بهتر است بدانید، شاید این کار شما باعث درس خواندن فرزندتان شود، شاید بتواند رتبه خوبی در کنکور کسب کند، اما بعد از آن زمانی که قصد دارد به کاری مشغول شود، شغلی داشته باشد، ناتوان خواهد بود، زیرا کسی در شغل خود موفق عمل میکند که اعتماد به نفس و عزت نفس مطلوبی داشته باشد؛ بنابراین به خاطر زمان حال، آینده فرزند خود را نابود نکنید.

نکته دیگری که بهتر است بدانید این است که برخی از افراد شخصیتی اضطرابی و کمال گرا دارند، معمولا این دسته از افراد زمانی که با فرد دیگری مقایسه می شوند، اضطراب شدیدی به آنها دست می دهد، اضطراب شدید روح و روان فرد را فلج

میکند، به طوری که دیگر قادر نیست حتی از رختخواب خود بیرون بیاید چه برسد به اینکه بخواهد دروس کنکور را مطالعه کند؛ ممکن است فرزند شما نیز کمالگرا و اضطرابی باشد؛ بنابراین با مقایسه او با دیگران، نه تنها کمکی به او نمی کنید، بلکه باعث می شوید نتواند بر دروس کنکور خود به خوبی مسلط شود.

از فرزند خود بخواهید درباره احساساتی که دارد با شما صحبت کند

معمولا دانش آموزان از سال دهم، بعد از گذراندن بحران هویت و آشنایی محدودی با شخصیت و علایق خود، برای خود اهدافی را براساس استعداد و علایقی که دارند، مشخص میکنند، دانش آموزانی که قصد دارند در یکی از زیرشاخه‌های رشته‌های ریاضی، انسانی و تجربی در دانشگاه‌های دولتی به ادامه تحصیل بپردازند، باید در کنکور کارشناسی شرکت کنند؛ به همین دلیل جدا از اینکه باید بر تعداد زیادی از منابع کنکور و مهارت تست زنی مسلط شوند، دوست دارند اولین هدف خود، یعنی قبولی در دانشگاه دولتی و در رشته دلخواه خود را با کمک مشاوره انتخاب رشته تیک بزنند، اما شرایط زیادی آینده را برای آنها مبهم جلوه میدهد و باعث می شود استرس و فشار زیادی را تحمل کنند.

استرس و فشار کنکور باعث می شود آنها نتوانند به خوبی بر روی دروس خود تمرکز کنند، عدم تمرکز آنها را عصبی تر میکند؛ یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس و افزایش تمرکز فرزندتان این است که یک محیط امن روانی برای فرزند خود تشکیل دهید، از فرزند خود بخواهید روزانه درباره احساساتی که دارد با شما صحبت کند، به او بگویید بدون هیچ قضاوتی و بدون هیچ نصیحت کردنی به حرفاهای او گوش می دهید.

لازم نیست راهکاری به او ارائه دهید، همین که او احساس کند تنها نیست، یک نفر او را درک میکند و حواسش با روحیه او هست برای او کافی است؛ همچنین خوب است اگر به او اجازه گریه کردن را بدهید، گریه شیشه‌های روح را شفاف میکند و حال فرزندتان را بهتر میکند.


اگر قصد دارید با راهکارهای بیشتری برای کاهش استرس فرزندتان آشنا شوید، آکادمی مشاوره کنکور الف مشاور در وب سایت خود راهکارهایی مفید برای والدین کنکوری‌ها ارائه داده است.

بر خواب، تفریح و استراحت فرزندتان توجه داشته باشید

همانطور که در بخش پیشین گفتیم، داشتن تمرکز یکی از مهمترین مواردی است که در سال کنکور باید مورد توجه قرار گیرد، برخی از والدین کنکوری‌ها با این تصور که فرزندشان هرچه بیشتر درس بخواند در کنکور موفق تر عمل خواهد کرد، آنها را مجبور میکنند تا خواب و تفریحشان را فدای درس خواندن کنند.

بهتر است بدانید برای کسب رتبه برتر در کنکور، فرزند شما باید مفید درس بخواند، یعنی تمرکز کافی برای فهم مطالب و یادگیری عمیق آنها داشته باشد؛ بزرگترین عواملی که باعث نابودی تمرکز می شود، خستگی، خواب آلودگی و بی حوصلگی است؛ بنابراین فرزند شما با استراحت، تفریح و خواب کافی نه تنها زمان خود را از دست نمی دهد، بلکه به دلیل افزایش تمرکز و انرژی، آنها را به رتبه برتر شدن نزدیکتر میکند.

 

تغذیه کنکوری‌ها بسیار مهم است

معمولا دانش آموزان توجه زیادی به تغذیه خود ندارند، بسیاری از آنها از صبحانه خوردن امتناع می کنند، کافئین و شیرینی جات زیادی مصرف میکنند، عاشق فست فود هستند و نوشیدنی‌های گازدار پایه ثابت ناهار و شام آنها است؛ بهتر است بدانید نخوردن صبحانه، سطح یادگیری را کاهش می دهد، همچنین مصرف کافئین، شیرینی و فست فود باعث ترشح هورمون استرس در بدن می شود، در نتیجه استرس فرد افزایش می یابد و باعث کاهش تمرکز و انگیزه فرد برای ادامه دادن می شود.

بنابراین توصیه الف مشاور به والدین کنکوری‌ها این است که توجه زیادی به تغذیه فرزندان خود داشته باشند؛ نکته ای که بهتر است بدانید این است که نیازی نیست به طور کلی کافئین، فست فود، نوشیدنی‌های گازدار و… را از برنامه غذایی آنها حذف کنید، اما بهتر است مصرف آنها را به حداقل برسانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغذیه مناسب کنکوری‌ها و انتخاب مشاور می توانید به وب سایت الف مشاور به آدرس www.alefmoshaver.com مراجعه فرمایید.

همدلی کردن و انگیزه دادن فراموش نشود!

در شرایط خاص کشور ما که هیچ چیز ثبات ندارد و آینده برای همگان مبهم است، بهتر است بدانید این ابهام برای دانش آموزان کنکوری بزرگتر است، آنها نمی دانند چه آینده ای در انتظار آنها است، در چه رشته ای قرار است مشغول به تحصیل شوند وچه شغلی خواهند داشت؛ گاهی ممکن است برای خود اهدافی تعیین کنند و به مدت کوتاهی به خود انگیزه دهند، اما بعد از گذشت مدتی دوباره افکار مزاحمی تمرکز آنها را نابود میکند و دچار سردرگمی میشوند.

معمولا در چنین شرایطی دانش آموزان دچار بی انگیزگی و اضطراب شدید می شوند، آینده برای آنها تاریک است و راه خود را گم میکنند و مطالعه کردن برای آنها بشدت دشوار خواهد شد؛ بنابراین بهتر است والدین عزیز با استفاده از عباراتی مانند " حتما کنکور خیلی سخت و دشوار است"، " میتوانم بفهمم چه فشاری را تحمل میکنی" و… با فرزند خود همدلی کنند.

کار دیگری که می توانید برای فرزند خود انجام دهید، این است که به او انگیزه دهید، او را تشویق کنید و به او بگویید توانایی بالایی دارد، خود را دست کم نگیرد، همچنین می توانید برای او آینده را تصویرسازی کنید، به او بگویید اگر رشته مورد علاقه خود را قبول شود، چه مزایا و امتیازاتی در انتظار او است و چقدر پیشرفت خواهد کرد، اگر در دانشگاه خوبی قبول شود چه مزایایی خواهد داشت و…
با همدلی کردن و انگیزه دادن، سطح اضطراب فرزندتان تا حد مطلوبی کاهش پیدا میکند و امید و انگیزه او افزایش می یابد؛ کاری کنید فرزندتان کنکور را یک غول خیلی بزرگ تصور نکند.

 

 

 

به طور کلی از آنجایی که داوطلبان کنکور از جهات مختلف استرس و فشار روانی زیادی را تحمل میکنند، توصیه الف مشاور به والدین کنکوری‌ها این است که به فرزندان خود بیشتر توجه کنند و از آنها حمایت کنند؛ با این کار نه تنها فرد آزمون کنکور را به خوبی پشت سر میگذارد، بلکه از کاهش عزت نفس، اعتماد بنفس، اضطراب زیاد، کمالگرایی، افسردگی و… پیشگیری میکنند.

آکادمی مشاوره کنکور الف مشاور، با سابقه درخشانی که در زمینه مشاوره کنکور و مشاوره تحصیلی دارد، می تواند به خوبی شما را در این زمینه یاری کند؛ برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان، با ما تماس بگیرید.

 

در این مقاله والدین کنکوری‌ها را از نقش مهمی که در سال کنکور فرزندشان دارند، آگاه کردیم و نکاتی را که بهتر است در نظر داشته باشند و انجام دهند، شرح دادیم؛ از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید، صمیمانه سپاسگزاریم.
اینستاگرام الف مشاور:

 

https://instagram.com/alefmoshaver.ir

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها