2769
چه کارکنم تا فرزندم با اثرات طلاق کنار بیاید؟

چه کارکنم تا فرزندم با اثرات طلاق کنار بیاید؟

1400/03/26 بازدید214

وقتی والدین طلاق می گیرند می تواند برای کل خانواده دشوار باشد. این مسئله به خصوص در مورد بچه هایی که مجبورند با تحولاتی در زندگی خود کنار بیایند و به واقعیت جدید زندگی روزمره خود عادت کنند بسیار سخت خواهد بود. برای نوجوانان  طلاق دشوار است. از آنجا که نوجوانان توانایی و استقلال بالاتری دارند، والدین گاهی اوقات به آنها تکیه می کنند تا در کنار خواهر و برادر کوچکتر کمک کنند یا کارهای بیشتری انجام دهند. بعضی از والدین حتی به طور نامناسبی به سمت آنها تخلیه می کنند یا به آنها اعتماد می کنند تا پیام رسان بین آنها و والدین دیگرشان باشند

طلاق چه تاثیری بر نوجوانان میگذارد؟

طلاق به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلات روانی طولانی مدت و کوتاه مدت را در نوجوانان افزایش می دهد و رفتارهای زیر را به وجود می آورد:

رفتارهای پرخطر در نوجوانانی که والدینشان طلاق گرفته اند نیز بیشتر است. در حقیقت خطر ابتلا به یک رفتار نوجوان در نوجوانان طلاق با ضریب 1.5 تا 2 افزایش می یابد. نمونه هایی از رفتارهای پرخطر نوجوانان ممکن است درگیر شوند:

سوء مصرف مواد

افکار خودکشی و اقدام به خودکشی

فعالیت جنسی زودرس

 

چگونه نوجوان شما در برابر طلاق واکنش نشان می دهد؟

مهمترین پیش بینی کننده نحوه عملکرد نوجوانان پس از طلاق به چگونگی کنار آمدن والدینشان بستگی دارد. محققان دریافته اند که درگیری بین والدین مطلقه احتمال بروز مشکلات روانی در کودکان را افزایش می دهد. به طور خاص، مشاجره والدین می تواند منجر به ترس کودک از ترک شود که می تواند منجر به مشکلات بهداشت روان در آینده شود. حتی وقتی طلاق دوستانه است، طبیعی است که نوجوانان از دست دادن زندگی خانوادگی خود ناراحت شوند.

چگونه به نوجوان خود کمک کنیم؟

اگرچه طلاق برای شما و بقیه اعضای خانواده سخت خواهد بود  اما لازم است تمام تلاش خود را برای حضور در کنار نوجوان خود انجام دهید. صحبت با نوجوان و نشان دادن علاقه واقعی به فعالیت های او اغلب می تواند کمک زیادی کند. به روش هایی فکر کنید که وقتی این دوران سخت زندگی را با هم می گذرانید، به نوجوان شما اجازه می دهد تا به شما نزدیک شود. با نوجوان خود صحبت کنید و او را تشویق کنید تا نگرانی ها، ترس ها و ناامیدی ها را به اشتراک بگذارد. اگر از روند اتفاقات مطمئن نیستید، عدم اطمینان را برای نوجوان خود بپذیرید.

به چه چیزی توجه کنیم؟

اگر نوجوان شما مشکلات رفتاری از خود نشان می دهد یا در حال تغییر در خلق و خوی خود است، از متخصص کمک بگیرید. آنها ممکن است از گفتگو با یک متخصص بهداشت روان درباره تغییراتی که تحمل می کنند سود ببرند. بعضی اوقات فقط چند جلسه درمانی می تواند در کمک به یک نوجوان در مرتب کردن احساسات خود در مورد یک مسئله بزرگ مانند طلاق کمک کند.

علائم افسردگی طلاق در نوجوان چیست؟

افسردگی یک واکنش متداول در برابر آشفتگی طلاق است. بعضی اوقات به سختی می توان علائم افسردگی را تشخیص داد. آنها همیشه به عنوان یک حالت ظاهری کم روح یا غم و اندوه ظاهر نمی شوند.رخی از پرچم های قرمز که نوجوان شما ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کند:

خواب زیاد

عزت نفس پایین

از دست دادن علاقه به گذراندن وقت با دوستان یا انجام فعالیت های مورد علاقه

افت تحصیلی

از دست دادن اشتها

پرخاشگری ، عصبانیت ، بدخلقی ، غم و اندوه

ابراز ناامیدی یا بی ارزشی

اگر مشکوک هستید که نوجوان شما با افسردگی دست و پنجه نرم می کند می توانید با صحبت با دکتر او شروع کنید. آنها ممکن است بتوانند شما را به یک درمانگر ارجاع دهند که تجربه برخورد با گروه سنی و شرایط کودک شما را دارد. همچنین در صورت لزوم ممکن است بتوانند دارو نیز ارائه دهند.

رفتن نوجوان به سمت مواد چه علائمی دارد؟

از آنجا که نوجوانان والدین مطلقه در معرض خطر بیشتری برای انجام رفتارهای پرخطر مانند آزمایش با مواد مخدر و الکل هستند ، لازم است علائم هشدار دهنده مصرف مواد را در ذهن داشته باشید. مانند افسردگی ، استفاده از مواد همیشه ساده نیست و به راحتی قابل تشخیص نیست. برخی از پرچم های قرمز که ممکن است نوجوان شما از مواد مخدر یا الکل استفاده کند:

تغییر در رفتار و طرز رفتار

تغییر در دوستان

کناره گیری از فعالیتهای خانوادگی

مقررات منع رفت و آمد را نقض می کند

قضاوت مختل

بی انگیزگی ، بی علاقگی

بی توجهی به بهداشت شخصی

چشم های خون آلود ، مردمک چشم های گشاد یا مردمک های مشخص

آستین بلند برای پوشاندن مسیرهای سوزن

نتیجه گیری:

برای نوجوانان طلاق می توانند تغییرات زیادی ایجاد کند. نوجوانان غالباً احساس می کنند در طلاق و پس از آن همه چیز کاملاً از کنترل آنها خارج شده است. آنها ممکن است مجبور شده باشند خانه به خانه دیگری منتقل شوند یا گزاف گویی کنند. بعضی اوقات این تنظیمات و از دست دادن کنترل می تواند احساس خستگی و ناامیدی در آنها ایجاد کند.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها