2723

احساس بی ارزشی در زندگی

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 171 بازدید

سلام من بیست و شش سالمه لیسانس، من تا کلاس پنجم لکنت زبان داشتم مثلا دایی رو دادا دادا دایی میگفتم بعد از کلاس پنجم لکنت زبانم خوب شد ولی تو جمع سخنرانی حتی انشا خوندن نتونستم لکنت زبان داشتم حتی درسهای عملی دانشگاه رو با خواهش و تمنای استاد عملی که کنفرانس بود انجام میدم. گذشت حتی بخندید البته خنده که نه گریه داره برای من جواب بله سر سفره عقد با خودم تمرین کرده بودم ولی بعد از چند لحظه قفل و سکوت بله خالی گفتم ، فکر میکنم خیلی بدنم استرس داره الان تو خانواده شوهرم نمیتونم حرف بزنم بخندم همیشه ساکت و ناراحتم از نظر ظاهری دختر شادابی نیستم وقتی داخل جمع خانواده شوهرم میرم با استرس و عجله حال و احوال میکنم همه رو عزیز می دونم و خودم رو بی ارزش؟

اطلاعات تکمیلی

سن 26 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور ازدواج

دوست عزیز سلام
مشکلی که عنوان کردید ریشه یابی خیلی دقیقی نیاز داره از دوران کودکی، شیوه ی تربیتی، نحوه ی برخورد پدر و مادر و فامیل و دوستان، مشکلات خانواده، مشکلات دوران تحصیل، بزرگسالی، کارهایی که برای حل شدن این مشکل انجام شده، شیوه ای که برای مقابله با اون پیش گرفتید و کلی مساله دیگه که نیاز به داشتن اطلاعات در مورد اونها هستش تا بشه برای رفع مشکل بهترین راهکار رو به شما ارایه داد و قطعا نیازمند درمان حضوری هستش بنابراین من اینجا مختصر توضیح کلی برای شما میدم و بهتون توصیه میکنم به روانشناس مراجعه کنید.
وقتی که ما دچار احساس بی ارزشی هستیم احساساتی نظیر شرمساری، افسردگی و مشکلات ارتباطی پیدا خواهیم کرد.احساس بی ارزشی چندان برای دیگران قابل مشاهده نیست و ماهیت درونی و خصوصی داره. اگرچه احساس بی ارزشی بسیار فراگیر هستش،اما شناسایی و تشخیص اون کار سختیه به این دلیل که از طرفی عیب ها و ایرادها درونی هستند و از طرف دیگه شما هم تموم تلاشت رو میکنی که عیب ها و ایرادها برملا نشه.
افرادی که احساس بی ارزشی در زندگی دارن برای مقابله با این مشکل دست شیوه های متفاوتی برای مقابله با اون می زنن. بعضی اعتماد به نفسشون رو از دست میدن یعنی تسلیم اوضاع پیش اومده می شن. برخی ظاهری طبیعی و موجه دارن و به نوعی از این مسئله فرار می کنن و برخی طوری رفتار می کنن که انگار اصلا دچار احساس بی ارزشی نیستن و ظاهری بسیار عالی، قوی و آسیب ناپذیر دارن. البته انتخاب این روش ها به صورت ناخودآگاه هستش و فرد از انتخاب اون آگاهی نداره. مثلا اجازه نمیدیم دیگران به ما نزدیک بشن.
برای تغییر این احساس تا قبل از رفتن پیش روانشناس روی این مسایل میتونید کار کنید:

-احساس های بی ارزشی و شرمساری دوران کودکی رو درک کنید. کودک آسیب دیده درون خودتون رو حس کنید.
 -فهرستی از شیوه های مقابله خود با مسائل زندگی مثل (تسلیم،فرار و حمله)برای کنار اومدن با بی ارزشی در زندگی رو بنویسید.
-تلاش کنید دست از رفتارهای مقابله ای ناسالم مثل فرار یا حمله بردارید.
 -احساس های شرم و بی ارزشی رو در رفتارهای روزمره زندگی خود زیرنظر بگیرید.
 -نقاط قوت و ضعف خودتون در دوران کودکی و دوران فعلی رو بنویسید.
 -نقاط ضعف فعلی خودتون رو به طور جدی ارزیابی کنید و مهارت مقابله با اونها رو یاد بگیرید.
 -برای تغییر نقاط ضعف تغییر پذیر،برنامه ریزی کنید.
 -نامه ای به والد یا والدین سرزنش گر خود که باعث به وجود آوردن احساس بی ارزشی در شما شدن بنویسید(نیازی به ارسال نامه نیست،بلکه هدف نوشتن احساس ناخوشایند خود نسبت به والدین هستش).
 -تلاش کنید در روابط صمیمی خودتون صادق باشید و سعی در پوشاندن عیب و نقص خود نکنید.
 -عشق و محبت افراد نزدیک خودتون رو بپذیرید و با بدبینی اونها رو از خود طرد نکنید.
 -اجازه ندید دیگران رفتارهای توهین آمیز و نامحترمانه با شما داشته باشن.
 -اگر در روابط خود به طرف مقابل ایراد می گیرید و سرزنش می کنید،دست از این کار بردارید.
شاد و پیروز باشید.
 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

احساس پوچی و بی ارزشی در زندگی

پاسخ درود بر شمادر زندگی همه آدما پستی و‌ بلندی وجود داره،هیچ انسانی کامل نیست و زندگی هیچ آدمی همیشه سبز و بهاری نیست،پس بهتره دید مثبت به زندگی داشته باشید و فقط بدی‌هارو نبینید،،در زندگی،ما تلاش خودمون‌...

بی توجهی همسر و احساس بی ارزشی

پاسخ خانم عزیز سلام وقت بخیر توضیحات شما درباره احساسات ناخوشایندی که از نحوه برخورد همسرتون در ارتباط ج ن س ی به شما دست میده کاملا درسته و میفهمم که به اجبار رابطه برقرار کردن و آماده نبودن خصوصا در دوره...

شوهرم ميگه تو بي ارزشي

پاسخ سلام دوست عزیز ممنونم از اینکه ما رو انتخاب کردید لطف کنید برای ارتباط بیشتر اسم من رو نسترن بلک شاهی را داخل موضوع یادداشت کنید سوالتون خیلی کلی بود اما فارغ از سن و اتفاقاتی که پیش آمده مراسم عروس...

چه ورزشی برای کودک من مناسب است؟

پاسخ سلام، با توجه به مساله نرمی مفاصل،توصیه میکنم ورزشهای برخوردی، مثل بسکتبال انجام ندن، ورزشهایی که برخورد نداشته باشه و قدرت عضلات رو افزایش بده مناسب هستن. سنگنوردی گزینه خوبی هست.