2777
2789
عنوان

شهر کتاب(2)

| مشاهده متن کامل بحث + 148246 بازدید | 2291 پست
تشیع علوی بر اساس کتاب و اصالت قرآن و تشیع صفوی بر اصالت مفاتیح الجنان .

تشیع علوی : بر سیره ی رسول و ائمه و بر مناقب ذکر مصیبات و کرامات .

تشیع صفوی : اصالت برای شخص پیامبر و در تشیع صفوی اصالت به اسم امام برای نفی پیامبر چون وجه

مشترک صفویه و عثمانی بود.

تشیع علوی: مبارزه ، تشیع صفوی لعن و نفرین.

تشیع علوی تشیع شناختی . درتشیع صفوی محبت بدون شناخت ، باید امام را پرستید شناختن برای

صفویه ضرر دارد .




تشیع صفوی اصالت شخص در مقابل اصالت قبر در تشیع صفوی .

تشیع علوی امام شناسی در مقابل تشیع صفوی امام پرستی .

تشیع علوی علم اسلام در برابر تشیع اصالت تقدس و روحانیت منهای علم .

تشیع صفوی تشیع مشهد در مقابل تشیع مکه . هر طواف مرقد امام رضا هفت هزارو هفتصدو هفتاد حج

اکبر است .

تشیع علوی تشیع کربلا . تشیع صفوی هم تشیع کربلا. اما تشیع کربلا ضد کربلا بزرگترین معجزه ی سیاسی

برای نفی اثر حسین ، خود حسین و برای خنثی کردن اثر خون حسین، خون حسین را مطرح کردن.

تشیع علوی در طول تاریخ در هر نظام و با هر اسمی وبا هر شکل وطرحی و هر شعاری در برابر ، ستم در

برابر بی عدالتی در برابر حکومت خیانت ،در برابر وضع زندگی ذلت بار، در برابر فریب مذهبی ، تشیع نه

بوده است . و تشیع صفوی تشیع آری بوده است .
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
!!!! کتاب هم با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد چاپ شده جان هر کی دوست دارید تایپیک رو حذف نفرمایید
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.

نی‌نی سایتی‌های عزیز

دنبال یه جای مطمئن برای یاد گرفتن نکات بارداری، نگهداری نوزاد، تربیت کودک و بهبود رابطه با همسر هستی؟

توی کانال "بله" ما هر روز:

✅ نکات کاربردی مادر و کودک

✅ آموزش‌های تربیتی

✅ توصیه‌های روانشناسی خانواده

✅ ایده‌های رشد و بازی با کودک

✅ مطالب سلامت زنان و بارداری

و کلی مطلب جذاب دیگه منتشر می‌شه...

به جمع ما بپیوند و از این محتوای  کاربردی استفاده کن.  🌷

تقلید
در تشیع علوی ، اصل تقلید برگترین عاملی بوده که توده های پراکنده را در دوره ای که رهبری هزاران تریبون و دستگاه های تبلیغاتی بنام مسجد ، امام و پیشنماز ، قاضی و واعظ سنی بوده ، رهبری دست شیعه نبوده و تشیع تشکیلات نداشته ، نظام و مرکزیت نداشته ، اصل " تقلید توده عامی " از عالم و دانشمند متخصص ( مجتهد ) ، اصلی بوده که هم رهبری توده ها را در دوره های سخت تضمین می کرده ، و هم یک اصل مترقی بوده است برای جلوگیری از متلاشی شدن وحدت فکری . و دانشمندان را آزاد می گذاشته که اجتهاد آزاد بکنند ( بر خلاف امروز که هر کسی یک فکر تازه ، حتی تعبیرتازه می کند ، باید گردنش را بزنند . ) و با هم اختلاف فکری داشته باشند .
می بینیم چقدر طرز فکر با آنچه امروز بنام اسلام وجود دارد متناقض است . جمود و تعصب و خشکی دماغ تا جایی است که حتی آب خوردن پشت تریبون را در ضمن سخنرانی بر سخنران نمی بخشند و علیه او کتاب مینویسند ؛ می گویند فلان بحثی که درباره ی امام زمان کردی درست بود و ایرادی نداشت اما یک کلمه ای بکار بردی که یک آقایی در محله ما ، خوشش نمی آید . در عرضش نیایش سخن میگفتی ولی به مطلبی در حاشیه ی یک کتاب دعایی که یک واعظ معاصر نوشته انتقاد کردی باید شمع آجین شوی ... !
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
در تشیع علوی عالم محقق در اجتهادش آزاد است ، عامی باید در برابر مجتهد مقلد باشد ، این یک نظام اجتماعی و در عین حال علمی است اما در تشیع صفوی ، تقلید یعنی : " صم ، بکم ، عمی " بودن همه در برابر کسانی که لباس رسمی دارند و رسمیت هم به نامشان در تشیع صفوی اببلاغ شده و دیگران بکلی حق تحقیق و برداشت و استنباط تازه ، نه در مسائل فنی بلکه در فهم و تلقی مذهب و مسائل اعتقادی که طبق اصل اسلامی هر کسی خود باید اجتهاد کند ندارند ؛ سپس تمام اصول اعتقادی ، احکام ، ارائه راه حل ها ، نظریات ، مسائل عقلی و اجتماعی همه بی منطق و بی تحلیل صادر میشود و عقیده را هم به عموم بخشنامه می کنند .
در تشیع علوی ، تقلید در اصول نیست ، در عقاید نیست ، در احکام است ، در فروع است ، آن هم نه در خود فروع ، بلکه در فروع فروع . در در چگونگی مسائل عملی خاصی که احتمالا میان مجتهدان اختلاف هست ، مثلا نماز که جز فروع دین است ، قابل تقلید نیست ، مسلم است و ضروری .
در تشیع صفوی مردم در همه چیز مقلد کور و تسلیم منطق روحانی خویشند و روحانی صفوی عقل و علم و دین و احساس و سلیقه و فهم و زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اخلاقی مردم را همه با فتوی ، که به صورت فرمان های کوتاه و قاطع و امرو نهی صادر می شود تعیین میکند .
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
صفویه و روحانیون و علمای وابسته به این نهضت ملیت ایرانی را باید با اسلام توجیه می کردند و ناسیونالیسم را ردای سبز مذهب میپوشاندند و برای این کار ناگهان صفویه – فرزاندان شیخ صفی – سید شدند و صوفیه ، شیعه ، و محدث و فقیه جانشین مرشد و بدیل و دسته جمعی از " خانقاه " ، به " تکیه " آمدند و به جای پرستش " اولیا تصوف " ، "اوصیا " تشیع و تکیه بر عمیق ترین احساسات توده شیعی و ظاهر شدن در سیمای فرزندان فاطمه (ع) و لباس ولایت علی و نیابت امام و انتقام از دشمنان اهل بیت و ... و توجیه مذهبی قومیت و احیای ملیت ایرانی در زیر نقاب تشیع و جدا شدن ملیت ایران از امت بزرگ اسلامی و ایجاد روح خصومت میان ایرانیان با ترک و عرب ، که جنگ قدرت سیاسی – نظامی حکومتهای عثمانی با صفوی بود ، تحت لوای جنگ شیعه و سنی و در نتیجه قطع کلیه وجوه اشتراک اسلامی میان تشیع و تسنن .
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
من هم از مسیحا جان تشکر می کنم.
اما با همه احترامی که برای دکتر قایلم این دسته بندی خیلی قطبی به نظر میاد. من فکر می کنم طیف وسیع شیعه راستین و شیعه منحرف فقط با این دسته بندی توی دو قطب خلاصه شده برای همین نقاط بینابینی فراموش میشن و یا مواضعی که اسما تحت یک عنوان دسته بندی میشن اما در واقع به دسته مقابل تعلق دارند.
اونجا هم که صحبت قطع اشتراک شیعه وسنیه به نظر میاد مرحوم دکتر این قطع اشتراک رو تا عصر صفویه به تعویق انداختند. دست کم این یه مورد زیاد تاریخی نیست.
حوریثا ی عزیز

با توجه به این که این سخنرانی آبان 1350 صورت گرفته و بهار 51 به صورت کتاب دراومده میشه بهش فکر کرد !!!!
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
مسیحا جان
نتیجه ای که من از این یادآوری به جات می گیرم اینه که مرحوم دکتر در شرایط دچار تحول و با احساسات انقلابی که اتفاقا اغلب هم امور رو قطبی و ساده تر از اونچه که هست می بینه ونشون میده این ها رو گفته تا شاید محرکی در اون شرایط باشه اما دقیقا به همین دلیل امروز نیاز شدید به بازنگری و نقد داره.
راستش این شباهت رو من نمیتونم بپذیرم. و چون نمی خوام بحث سیاسی شه ازش رد میشم. اماحتی اگر شباهتمون رو هم به اون دوران بپذیریم چیزی رو در مورد نارسایی و فروکاهنده بودن نفس این تقابل دوتایی تغییر نمیده چون دکتر دارن درباره شیعه حرف می زنند نه شیعیان.
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2829
2791
2779
2792
داغ ترین های تاپیک های امروز