صرع و بارداری

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 1235 بازدید

سلام من 25 سالمه 5 ساله صرع دارم داروی لوبل(کپرا) نصف صبح نصف شب میخورم حالا قصد بارداری دارم چون تشنج کردم دکترم گفت 9 ماه صبر کن 1)آیا 9 ماه کافیه یا بیشتر صبر کنم؟

2) یک دکتر گفتن برای بارداری همین لوبل خوبه و در دوران بارداری منعی نداره ولی اگر خودت نگرانی لاموتریژین رو جایگزین کن اما دکتر دیگری پیشنهاد دادن کاربامازوپین رو جایگزین کنم حالا موندم چه قرصی برا بارداری مناسب تره؟ آیا همین لوبل رو مثل سابق بخورم مشکلی نداره؟

3) مادربزرگم سابقه غش و تشنج داشتن آیا این نشون دهنده اینه که صرع من ارثیه؟ برای اینکه بفهمم صرعم به بچه منتقل میشه یا نه قبل از بارداری باید آزمایش ژنتیک بدم؟

پاسخ مشاور

سلام،

پیشاپیش به شما تبریک می گم و امیدوارم فرزندی سالم و صالح نصیبتون بشه.

در پاسخ به سوال اول، چنانچه از آخرین تشنج شما نه ماه گذشته باشه، کافیست و احتیاجی به انتظار بیشتر نیست.

در پاسخ به سوال دومتان حقیقت آن است که هر سه این داروها برای خانم‌های مبتلا به صرع در دسته داروهای کم خطر برای بارداری قرار می گیرند. هر چند تا کنون موردی از خطرات جنینی بر اثر مصرف لوبل(لوتیراستام) گژارش نشده است، شاید پزشکان معالج شما با توجه به مطالعات گسترده تر و دقیق تر انجام شده روی دو داروی کاربامازپین و لاموتریژین  که نشان می دهد تنها یک یا دو درصد خطر ناهنجاری جنینی با مصرف این داروها افزایش می‌یابد، آنها را نیز پشنهاد داده اند. 

در پاسخ به سوال سومتان به جز موارد نادر، صرع بیماری ارثی نیست و آزمایش‌های رایج ژنتیک چنين چیزی را تشخیص نمی‌دهند. 

به شما توصیه می کنم آزمایشات غربالگری جنینی را با دقت انجام دهید و در اواسط حاملگی سونوگرافی هدفمند و دقیق جنینی داشته باشید.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ای که در زمینه صرع وبارداری نوشته ام مراجعه بفرمایید.

شاد و سلامت باشید

دکتر فاطمه نیک پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

صرع در بارداری

پاسخ سلام دوست عزیز بستگی به وضعیت و شدت بیماری شخص دارد باید در رابطه با این موضوع با پزشک متخصص مغز و اعصاب معالج خود که شرح حال کاملی از شما دارد مشورت کنید موفق باشید.

اضافه وزن و صرع

پاسخ سلام بررسی ها نشون دادن ورزش علایم بسیاری از بیماریها رو کم میکنه و خیلی از بیماریها حتی درمان میشن...پس ورزش رو حتماً ادامه بدید. ببینید...اصولا کاهش وزن همیشه دو دو تا چهارتا نیست. به خیلی از عوامل...

زندگی همراه با بیماری صرع

پاسخ سلام دوست گرامیمن به شما توصیه می کنم تحقیق کنید و افرادی رو که بیماری شما رو دارن بیابید و ببینید اونها چطور با بیماریشون کنار آمدن و حتی ببینید آیا گروه های وجود دارند که این بیماران باشند تا بتونند...

مشکل صرع و بهترین زمان برای بارداری

پاسخ کاربر گرامی سلام. سوال شما مرتبط با متخصص نورولوژیست است که این تخصص در تیم فعلی کلینیک نی نی سایت وجود ندارد. از صبوری و حمایت شما سپاس گزاریم.