2723

سلام. پسرم دو سال یک ماهشه ولی هنوز شیرمادر میخوره خیلی وابسته ست موندم چه جوری از شیر بگیرمش خودمم یک جورایی وابسته شدم لطفا راهنماییم کنید سپاسگزارم؟

اطلاعات تکمیلی

سن ۳۲ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام 
وقت بخیر
برای از شیر گرفتن بهتر است به جای توقف ناگهانی تعداد دفعات در یک روز را کاهش دهید ؛ اگر به طور ناگهانی توقف کنید، می تواند هم برای کودک و هم شما ناراحت کننده باشد.این کار می تواند سینه های شما را پر و دردناک ترکند و گاهی اوقات می تواند منجر به التهاب دردناک سینه (ورم سینه) شود
مقوله ی از شیر گرفتن کودک ، کار سختی بوده و نیاز به صبر و حوصله ی زیادی دارد. برخی از کودکان به سادگی شیر خوردن را کنار می گذارند اما برخی به دلیل وابستگی زیادی که نسبت به شیر و آغوش مادر پیدا کرده اند در کنار گذاشتن شیر مقاومت می کنند.  
از شیر گرفتن بچه وقت و صبر می‌خواهد او از زمانی که پا به دنیا گذاشته، در آغوش مادر قرار گرفته و شیر او را خورده است. طبیعی است که به راحتی نمی‌تواند از آن دل بکند. پس بهتر است یک بازه زمانی چند هفته‌ای را برای ترک شیر، برای او در نظر بگیرید. در این دوران باید برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینید زیرا بچه‌ها معمولاً پرخاشگر می‌شوند. آرامش خود را حفظ و سعی کنید رفتاری آگاهانه در برابر آن‌ها داشته باشید. اگر قرار باشد با اولین گریه و فریاد دوباره به او شیر بدهید، هیچ وقت موفق نخواهید شد. 
 پیش از آن که کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید. برای او سرویس غذاخوری جداگانه‌ای، با طرح‌های کودکانه و رنگ‌های شاد و تند بخرید. در دورانی که قصد دارید او را از شیر بگیرید، از پدر خانواده بخواهید به او غذا بدهد یا وقت‌هایی که شیر می‌خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد به جای لیوان‌های شیشه‌ای هم که برای بچه‌ها خطرناک است، می‌توانید از قمقمه‌های رنگی پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل حواس بچه‌ها را پرت و به دلیل جذابیت‌هایی که دارد، آن‌ها را به خوردن غذا و نوشیدن مایعات تشویق می‌کند. 
به تدریج فاصله زمانی شیر دادن‌ها را بیشتر کنید صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید. در این حالت خود به خود، تعدادی از دفعات شیردهی حذف می‌شود. البته باید این زمان را با خوراکی‌های مقوی و میوه‌ها پُر کنید. اگر گرسنه بماند حتماً باز هم به سراغ شما می‌آید.
 اگر شاغل هستید و کودکتان عادت کرده است که در زمان و مکان خاصی شیر بخورد، باید حواستان به زمان باشد در ساعت‌های شیردهی سعی کنید خود را مشغول نشان دهید در عوض کمی آب میوه یا یک لیوان شیر را برای نوشیدن در اختیار کودک بگذارید. بهتر است برای این کار نوشیدنی مورد علاقه او را انتخاب کنید تا با رغبت آن را بنوشد. البته میتوانید تا مدتی از شیشه شیر استفاده کنید شیر پاستوریزه توی شیشه بهش بدید تا جایگزین سینه بشه .اگر بیشتر اوقات در جای خاصی از خانه به او شیر می‌دادید، سعی کنید دکوراسیون خانه را تغییر دهید. با این کار چیزهایی که او را یاد شیر خوردن می‌اندازد از خاطرش می‌رود. 
در برنامه‌های روزانه‌ی او تغییرهایی به وجود بیاورید، او را زمان بیشتری خارج از خانه نگه دارید تا در عادت‌های او تغییر ایجاد شود. کودک را بیشتر به خانه پدر و مادربزرگش یا به پارک ببرید. بچه‌ها در این سنین به راحتی با جایگزین‌ها کنار می‌یند پس سعی کنید روش‌ها و کارهای مناسبی را برایش در نظر بگیرید. 
در طول روز وقت بیشتری به کودکتان اختصاص دهید او در تمام مدت شیر خوردن به بوی بدن مادر و صدای ضربان قلب او عادت کرده است؛‌ این عوامل به او آرامش می‌دهند. با او بازی کنید، او را در آغوش بگیرید، از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند. 
هرگز از   روش‌های سنتی استفاده نکنید  مواردی مانند فلفل را به نوک سینه زدن یا تلخ کردن نوک سینه چون باعث میشه خاطره تلخی برای بچه باقی بمونه و آسیب روحی به بچه وارد بشه  در ضمن  سعی نکنید خود را بیمار و سینه‌تان را زخمی نشان دهید با این کار کودک ناراحت می‌شود و ممکن است از وضعیت پیش‌آمده بترسد و وحشت کند. در این حالت نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه موضوع جدیدی به مشکلات خود اضافه کرده‌اید. بچه‌ها در دورانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، وابستگی‌های عاطفی شدیدی پیدا می‌کنند و این رفتار شما به آن‌ها صدمه می‌زند.  

تجربه شما

login captcha

بسیارسپاسگزارم

پرسش ها و پاسخ های مشابه

از شیرگرفتن کودک دوساله

پاسخ سلام. اول اینکه اصلا از تکنینک ناگهانی نباید استفاده کنید برای از شیر گرفتن. این پروسه بسیار اصطراب آور هست برای کودک و بهتره زمانهایی که میاد سمتتون برای شیر سعی کنید سرگرمش کنید و حواسش رو پرت کنید ...

از شیرگرفتن دختر دو ساله

پاسخ سلام ممنون.از مقدار زمان شیر خوردن شروع کنید.یعنی مثلا" اگر الآن شیر خوردنش یک ربع طول میکشه از این به بعد ، ۱۰ دقیقه بهش شیر بدید و رفته رفته مدت زمان طول کشیدنش رو کم کنید. بعد تعداد دفعات رو کم کنی...

از شیرگرفتن کودک

پاسخ با سلام و عرض ادب نیاز به مصرف قرصی نیست. فواصل بین شیردهی ها را زیاد کنید و به مرور کودک را از شیر بگیرید. لباس های پوشیده تر بپوشید و وقتی کودک برای شیر سمت شما می آید در آغوش بگیرید و محبت کنید و س...

ازشیرگرفتن کودک

پاسخ با سلام و عرض ادب برای از شیر گرفتن اصولا قطع ناگهانی توصیه نمی شود بلکه باید به تدریج باشد. یعنی وعده های شردهی کم کنید همچنین زمان شیر خوردن هم به مرور کاهش یابد. وقتی کودک گرسنه است سعی کنید غذای ک...