2723

سلام وقت بخیر ،آدم حسودی نیستم اما این روزا به شدت حسادت دارم به زنای دوروبرم نمیخوام اینطوری باشم ولی نمی‌دونم چرا اینجوریه  ،هر وضعیت یا پروفایل یا هر چیزی تو مایه های عاطفی میبینم حسادت میکنم دلم میخواست شوهر منم اینجوری بود ،البته هست خیلی مهربونه دوستم داره می‌دونم ولی یک کارایی دوست دارم انجام بده که ناامیده حالم بده ،نمیشه که بهشم بگم من چیکار کنم با این حسادت لعنتی چه کنم حتما میگه بچه ای و این حرفا چطور با این احساساتم کنار بیام ؟

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۷ جنسیت زن وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام دوست عزیز

ما همه انسان هستیم با تمام قنات قوت و ضعف، تجربه تمام احساسات مثبت و منفی 
حسادت هم یک احساس است و هرچه بیشتر با اون می جنگید و خود را طی سوال ببرید بیشتر آزاردهنده خواهد بود
نوشتن یادداشت‌های روزانه راه بسیار خوبی برای بیان احساسات و مقابله با احساسات منفی است. نوشتن در مورد حسادت می‌تواند برای درک بهتر و روبرو شدن با آن به شما کمک کند. ابتدا دلیل احساس حسادت خود را بنویسید. تا حد امکان منبع حسادت خود را با جزئیات کامل شرح دهید و مشخص کنید چرا به آن فرد حسادت می‌کنید. برای مثال می‌توانید در مورد دوستتان بنویسید که سوار بر اتومبیل گرانقیمت جدیدش بود و دیدن این صحنه چه حسی به شما داد.
در آن زمان چه حالی داشتید؟
وقتی جلوی شما توقف کرد چه حسی داشتید؟
دوست داشتید چه بگویید یا انجام دهید و در واقعیت، چه گفتید یا انجام دادید؟
پس از رفتن او چه حسی داشتید؟
وقتی دوباره به این مسئله فکر می‌کنید، چه حسی دارید و دوست دارید چه حسی داشته باشید؟

وقتی دلیل حسادت خود را کشف کردید، می‌توانید به شکلی سازنده با آن برخورد و آن را به چیز مثبتی، مانند یک هدف، تبدیل کنید. استفاده از حس حسادت، برای تعیین اهدافی واقع‌گرایانه و دست‌یافتنی به شما کمک می‌کند تا احساسات منفی خود را رها و برای تغییر چیزی در زندگی‌تان و بهتر کردنِ آن احساس قدرت کنید. برای نمونه، اگر به دلیل اتومبیل گرانقیمت دوست خود به او حسادت می‌کنید، چون آرزو دارید شما هم همان توانایی مالی را داشتید و می‌توانستید چیزی مانند آن بخرید، به دست آوردن یا پس‌انداز کردنِ پول بیشتر را به هدف خود تبدیل کنید.

اهداف بزرگ‌تر را به اهداف کوچک‌تر و قابل سنجش تبدیل کنید. برای نمونه، اگر هدف شما به دست آوردن یا پس‌انداز کردن پول بیشتری است، یکی از اهداف کوچک‌تر شما می‌تواند جستجو برای شغلی با درآمد بالاتر یا پیدا کردن فرصت‌های پیشرفت در شغل فعلی‌ باشد. هدف کوچک دیگر نیز می‌تواند پس‌انداز کردنِ مبلغ معینی در هفته باشد

در گام بعدی باید قدر داشته‌های خود و همچنین دستاوردهای دوستتان را بدانید. یکی از راه‌های شروع تغییر دیدگاه و غلبه بر حس حسادت یافتن راهی برای درک موفقیت یا اقبال دیگران است. سعی کنید برای دوست خود به جای حسادت، احساس خوشحالی کنید. برای مثال، برای دوستی که توانسته اتومبیل گرانقیمتی را خریداری کند، خوشحال باشید و حسادت خود را به تحسین تبدیل کنید. شاید بیان کردنِ تحسین‌ با صدای بلند به شما کمک کند. برای مثال می‌توانید به دوست‌تان بگویید: «به خاطر اتومبیل جدیدی که خریده‌ای به تو تبریک می‌گویم. واقعا برای تو و تمام موفقیت‌هایت خوشحالم.»

اگر از زمانی که در مورد چیزهای خوب زندگیتان فکر کرده‌اید، مدتی گذشته است، یک قلم و کاغذ بردارید و نوشتن در مورد آنها را شروع کنید. دفترچه یادداشت سپاسگزاری راه بسیار خوبی برای تغییر دیدگاه شما و قدردانی کردن به خاطر داشته‌هایتان در زندگی دارید. اگر علاقه‌ای به دفترچه یادداشت ندارید، می‌توانید از یک دفتر طراحی استفاده کنید. از آنجا که حسادت، مربوط به درک و برداشتِ شما از نداشته‌یتان است، کمی وقت و انرژی را صرفِ یادآوری داشته‌هایتان کنید. می‌توانید موارد زیر را در دفتر یادداشت بنویسید:

  • استعدادهایتان؛
  • ویژگی‌های فیزیکی مورد علاقه‌تان؛
  • بهترین دوستانتان؛
  • غذاهای مورد علاقه‌تان؛
  • چیزهایی که شما را می‌خندانند؛
  • خاطراتی که شما را شاد می‌کنند؛
  • موقعیت‌هایی که در آینده در انتظارِ آنها هستید؛
  • چیزهای خوبی که دارید؛
  • دستاوردهایتان

و مهمترین نکته «ورودی منفی» یعنی هر چیزی که در شما حس حسادت ایجاد می‌کند و موجب می‌شود تا آرزوی داشتن چیزی را بکنید که ندارید یا نمی‌توانید داشته باشید. فکر کردن بیشتر رویاین مسائل برای روح و روان شما مضرتر است. پس سعی کنید به مدت یک هفته، بدون این افکار سر کنید تا ببنید آیا احساس بهتری خواهید داشت یا خیر. در ادامه، نمونه‌هایی از ورودی‌های منفی را بیان می‌کنیم:

  • تبلیغات مثلا اگر به طور مداوم، تبلیغات لباس‌هایی را می‌بینید که توانایی خرید آنها را ندارید، ممکن است نسبت به کسانی که لباس‌های گران‌قیمت می‌پوشند، احساس حسادت کنید. این تبلیغات حس حسادت را در شما افزایش می‌دهد. شاید لازم باشد به مدت یک هفته، تلویزیون تماشا نکنید و به جای مجلات مُد، کتاب بخوانید.
  • رسانه‌های اجتماعی. اگر وقتی وارد فیس‌بوک می‌شوید، از افراد خودستایی که در آن می‌بینید، احساس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد، بدانید شما تنها نیستید. در واقع مطالعات نشان داده است، استفاده از فیس‌بوک حس حسادت را افزایش می‌دهد. اگر به مطالعه‌ی صفحات فیس‌بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی علاقه‌ی زیادی دارید، دست‌کم به مدت یک هفته استفاده از آنها را کنار بگذارید.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

مقایسه

پاسخ اعتماد به نفس!!!شما خودتان را نمیبینید،و این مقایسه کردنه ریشه داره،و در گذشته هست،و من از خوانواده یا روابط شما اطلاعاتی ندارم تا علت را بیابم،شما از مشاور کمک بگیرید،و همچنین کتابهای خوبی برای افزای...

مقایسه کردن من با دیگران توسط پدرم

پاسخ دوست عزیزم ، دختر مهربان سلام. میفهمم که مقایسه شدن حس خیلی بدی به شما داده است. اولین پیامد مقایسه شدن این است که باعث میشود شما از خودتون احساس رضایت نداشته باشید. اما در هر زمان به خودتون یاداوری ک...

مقایسه کردن و بی محبتی مادر

پاسخ سلام و درود در مورد کنکور الان شرایط راحت شده و‌اکر علاقه دارید تحصیلات داشته باشید دیر نیست و از هرجایی شروع بشه باز هم موفقیت همراه داره درباب تنهایی شما ،آیا در طول روز برنامه خاصی برای خودتان داری...

مقایسه کردن نوه ها در خانواده همسر

پاسخ درود بر شما از گفته‌های خانواده‌ی همسرتون (ببین پسر عمه‌ت چقد ذوق کرده. ببین چقد صحبت می‌کنه. تو چرا هیچی نمیگی و ...) میشه اینطور برداشت کرد که قصد دارند به فرزند شما هم همونقدر توجه و محبت کنند که ...