ارتباط کودک با اقوام

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 138 بازدید

سلام و خسته نباشید..

مدتهاست درگیر این مسئله هستم که رابطه‌ی بچه با اقوام در چه حد باشه معقوله؟

پسر ۱۵ ماهه فوق‌العاده باهوش دارم. دریافتش خیلی سریع و بالاست. آموزش دادن بهش خیلی راحته و هر چیزی رو که میبینه و میشنوه فوری یاد میگیره و فراموش نمیکنه. همه چیز رو عجیب ضبط میکنه! طوری که من و پدرش مراقب کوچکترین حرف و عملمون مقابلش هستیم و به نسبت حساسیتمون رو رشد و ترتیبتش بیشتره

حالا مسئله اینجاست که از خانواده‌ی خودم (مادر، خواهر و برادر بزرگم که هردو مجردن) دورم و تقریباً هر دو ماه، دو سه روز میبینمشون، معقول و درست با پسرمون رفتار میکنن و اگر من یا پدرش ازشون بخوایم که فلان برخورد رو نداشته باشن بی برو برگرد و دلخوری قبول میکنن و خلاصه مشکلی با هم نداریم..

اما در مورد خانواده‌ی همسرم این موضوع صدق نمیکنه متاسفانه. هربار قرار به ملاقات باشه ما از شدت اضطراب سردرد میشیم!

این رو متوجه شدم که شدیداً روی بچه احساس مالکیت دارن. مدام به من یادآوری میکنن که فامیل پسرم چیه ☺

این مسئله به کنار، اصلاً رفتارشون رو با پسرمون نمیپسندیم. کارها و رفتارهای اشتباه مثل کتک زدن یا پرتاب کردنش رو تشویق و تقویت میکنن. خوراکیهایی بهش میدن که ما صلاح نمیدونیم بخوره و هیچوقت براش تهیه نمیکنیم. ولی وقتی بدون اینکه بپرسن میدن دستش دیگه نمیتونم از بچه بگیرم. روش تربیتیشون کاملاً با ما متفاوته و همیشه در حال زیر سوال بردن شیوه‌ی تربیتی ما هستن.

 با توجه به این مسائل اینکه اصرار دارن بچه رو بیشتر ببینن و بچه بدون من و پدرش باهاشون وقت بگذرونه، اصرار دارن حمام ببرنش و کارای شخصیش رو انجام بدن (که من نمیپسندم) کار درستیه؟

خانواده‌ی پر جمعیتی هستن و من تو جمعشون راحت نیستم. دوستشون دارم و براشون احترام قائلم اما از جنس هم نیستیم..

پسرم نوزاد که بود عمه‌ی بزرگش که مجرده اصرار داشت به بچه شیر بده، همسرم به شدت مخالفت کرد. از این قبیل اتفاقا اوایل تولدش زیاد افتاد که منجر به کم و کمتر شدن رابطه شد. 

حالا سوالم اینه که به خواسته‌ها و توقعاتشون تا چه حد پاسخ بدیم؟ رابطه چقدر باشه نرماله و خانواده‌ی سه نفره‌ی ما آسیب نمیبینه؟

این رو هم بگم که همسرم از کودکی رابطه‌ی خوب و سالمی با مادرش نداره و نسبت بهشون خشم شدیدی داره.

معذرت میخوام از اینکه طومار نوشتم اما فکر کردم هرچی توضیح کاملتری بدم جواب کاملتری میگیرم!

یک پی نوشت هم اضافه کنم: مادر همسرم به پسرم میگن من مامانتم و بهش یاد میدن مامان صداشون بزنه، اما من از این موضوع اذیت میشم. ناراحتیم بی مورده؟

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۸ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام دوست عزیز

توصیفاتی که از خانواده همسرتون و نحوه برخوردشون با خودتون فرمودین، متاسفانه نشانه یک فضای نامناسب ارتباطی هست. این فضا برای خودتون و خانوادتون مناسب نمی تواند باشد. برای بهبود این رابطه، اولین توصیه من به شما ایجاد فضای دوستانه و محبت آمیز است. شاید از طریق این موضوع بتوانید در بهبود فضای ارتباطیتون قدم بردارید، من مطمینم که راهکارهای محبت آمیز در ارتباط با محیط اطراف از بهترین روش های ارتباطی محسوب می شود. از طرفی کمی هم در مورد رفتارهای خودتون هم دقت کنید.

اما در مورد مسایلی که مربوط به مرزهای مشخص زندگی شما و قواعد خانوادگی شماست سعی کنید محکم باشید، البته بدون رفتار پرخاشگرانه و رفتارهای قهر آمیز این راه را در پیش بگیرید. به شما توصیه می کنم در این راه، بیشتر همسر شما با خانواده خودشون  مواجه شوند و فضا و حریم شخصی  خانوادشون رو به آنها یادآوری کنند. به طور حتم گفتگوی همسر شما با آنها میزان مشکلات را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. از طرفی چون همسر شما فرزند همون خانواده هستند، موضع گیری های آنها کمتر خواهد بود.

در نهایت اگر دیدید که با روش های موجود به نتیجه ای نمی رسید، سعی کنید میزان و زمان های ارتباطیتون رو به حداقل برسونید تا کمترین برخورد منفی بین شما و خانواده همسرتون ایجاد شود. اما اول از راهکارهایی که در بالا گفتم بهره بگیرید و به عنوان آخرین راهکار از کم کردن ارتباط، استفاده کنید .در ضمن قطع ارتباط رو به هیچ وجه و در هیچ شرایطی توصیه نمی کنم.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

سلام.. ترو خدا یه چیزی بهم بگید آروم بشم...من 23 سالمه, شوهرم 31, ازدواجمون سنتی بود, ایشون از اقوام

پاسخ سلام دوست عزیز به عنوان یک خانم احساستون رو درک میکنم. این حق شماست که بخواید با جشن به خانه بخت برید ودوس داشته باشیدلباس عروسی به تن کنید گرچه هیچ کدام از این موارد ضامن خوشبختی نیست . بسیاری از افر...

اصرار همسر برای ارتباط با اقوام

پاسخ سلام دوست عزیزمطلبی که میفرمایید مهم و البته جدی هست. منظور از خانواده همسر مادرتون همون فامیل پدری یعنی عمو و عمه و ... هستند؟آیا همسر شما فقط اصرار به رفت و آمد با این افراد رو دارند یا کلا اجتماعی ...

وابستگی شديد دختر ٢٣ ماهم به اقوام

پاسخ سلام‌آیا تایم طولانی رو نزد اونها بوده؟؟ یعنی اونها ازش مراقبت میکردن؟سن دخترتون؟؟در درجه اول رابطه شما و دخترتون بسیار مهم است و باید مورد بررسی دقیقی قرار بگیره...شما در طول روز به مدت ۳۰ دقیقا و سر...

مزاحمت های یکی از اقوام نامزدم

پاسخ دوست عزیز سلام حال خوبتون رو با فکرای منفی که مشخص نیست آیا واقعا اتفاق میفته یا نه خراب نکنید. آیا تا به حال در مورد این موضوع با اون خانم صحبت کردید؟میتونید این کار رو انجام بدید و جراتمندانه رفتار ...