2723

باعرض سلام و خسته نباشید دخترم هشت ماهشه و با مشکلاتی بدنیا اومد کلاب فوت داشت و شکاف کام کلیه اش هم برگشت ادرار داره و سنگ که بهتر شده کلاب فوتشم درمان کردم شکاف کامش ماه دیگه عمل میشه از مغزش سونو گرفتیم گفتن سالمه ولی بخاطر پیشونیش جلو هست دکتر شک کرده و گفته ام آر آی بده ...همه کارهای نوزادهای طبیعی رو انجام میده غلت میخوره برمیگرده به صدا واکنش نشون میده اسباب بازیهاش رو دستش میگیره .... آیا مغز اگه مشکل داشته باشه بچه اینکارهاش رو طبیعی انجام میده خیلی نگرانم لطفا جواب بدید ممنونم

اطلاعات تکمیلی

سن 32 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

کاردرمانگر جسمی کودکان

با سلام و عرض احترام.

با توجه به توضیحاتی که داده‌اید و عملی که کودکتان به خاطر مشکل پا داشته و همچنین مشکل کلیه‌اش مشخص میشه که کودک شما چندین شوک و شرایط سخت رو پشت سر گذاشته، هر بیماری یا آسیبی در سال‌های اولیه زندگی نوزاد به عنوان یک عامل تاخیر در رشد میتونه عمل کنه. پس تا اینجای کار ما می‌تونیم اینگونه فرض کنیم که کودک شما به خاطر مشکلاتی که داشته و عملی که در ماه آینده در پیش داره احتمالا تاخیرهای جزیی رو در روند رشدش تجربه کرده و خواهد کرد.

 در مورد اینکه کودکتون چه مهارت‌هایی داره کم نوشتید اما اینکه کودکتون غلت میزنه نشونه خوبیه و تا حدود زیادی می‌تونه نشونه سلامت سیستم عصبی مرکزی( مغز و نخاع) باشه. 

لطفا تا به نتیجه رسیدن فرایند تشخیص پزشکی خونسردی خودتونو حفظ کنید چون استرس شما به کودکتون منتقل میشه و این خودش یکی از عوامل بازدارنده رشد محسوب میشه. در صورتی که میزان استرس و اضطرابتون بالاست حتما به مشاور مراجعه کنید.

اگر احساس می‌کنید کودکتون از لحاظ رشدی عقبه ویزیت یک کاردرمانگر کودکان می‌تونه بهتون کمک بکنه.

در زیر چند مهارت کودک هشت ماهه رو به صورت خلاصه براتون می‌نویسم اگر کودکتون دو یا سه مورد رو همزمان داشته باشه جای نگرانی در مورد روند رشدش نیست.

۱.کودک توانایی نشستن را کسب کرده یا در حال کسب آن است( می‌نشیند اما بعد از مدت کوتاهی تعادل خود را از دست میدهد)

۲.کودک در مواجهه با افراد دیگر غریبی می‌کند.

۳.اسباب‌بازی‌ها را از یک دست به دست دیگر می‌دهد.

۴.برای برداشتن اشیا وسیله‌ای را که در دست دارد می‌اندازد

۵.غذاهای نرم را می‌خورد

۶.دندان‌های جلویی فک بالا رشد کرده‌اند

۷. کودک می‌تواند غلت بزند

موفق باشید.

 

تجربه شما

login captcha

سلام آقای دکتر ممنون از وقتی که گذاشتید بیشتر کارها رو انجام میده اسباب بازی دستش میگیره و محکم به زمین یا روی پاهاش میکوبه دندونش هم داره در میاد ولی برمیگرده که چهار دست وپا بره همش خودشو میکشه رو زمین سخته براش آخر هم گریه میفته بنظرتون اشکال نداره ؟؟ بردم دکتر مغز واعصاب گفت پیشونیش برجسته هست میتونی عمل زیبایی کنی نمیدونم چیکار کنم یه خانم توی نی نی سایت گفتن پسر من اینجوری بوده ولی دکترش گفته عمل نکنی بهتره چون خوب جواب نمیده الان گیر کردم و خیلی هم از عمل جمجمه میترسم

@سوگلم

سلام مجدد

خوشبختانه با مواردی که فرمودید مشکل زیادی احتمالا کودکتون نداره. 

عملی هم که گفتید در زمان تلاش برای چهاردست و پا رفتن انجام میده سینه خیز رفتنه که از مراحل رشدی محسوب میشه و اتفاقا از مراحل مهم هم هست و بعد از اون چهار دست و پا شدن و چهار دست و پا رفتن به وجود میاد.

در مورد عمل زیبایی بدشکلی جمجمه در حوزه کاری من نیست باید با یک جراح زیبایی یا یک جراح فوق تخصص فک و صورت یا یک جراح مغز و اعصاب کودکان مشورت کنید.

اما اگر شکل ظاهری جمجمه زیاد بد نیست عمل نکنید چون عمل جراحی سنگینیه و کودکتون همون‌طور که گفتم به خاطر شدت فشار ناشی از عمل جراحی مدتی تاخیر در رشد رو تجربه می‌کنه.

یک مسئله دیگر هم وجود داره گاهی در کودکانی که قسمت جلوی جمجمه و پیشانی شکل نوک تیز پیدا می‌کنه جراحی الزامیه چون امکان رشد بیشتر جمجمه و در نتیجه رشد مغز رو از بین میبره. 

باید با متخصصانی که گفتم مشورت کنید که عمل جنبه زیبایی داره یا پیشگیری از فشار به مغز داخل جمجمه. اگر اولی باشه عمل انتخابیه ولی اگر دومی باشه عمل اجباریه.

موفق باشید.

 

@رامین_محمدی

سلام و خسته نباشید دکتر محترم دخترم رو عمل کرد دکتر شکاف کلامش رو خداروشکر الان دیگه از مبل میگیره و راه میره برای جمجمه بردم دکتر مغز و اعصاب که ام آر آی گرفتم گفتن فشاری به مغز نمیاره وهمنجور که شما گفتین جنبه زیبایی داره و عمل سنگینیه و خیلی ترسیدم عمل کنم ولی دکتر دیگه ای که دکتر فک و صورت و زیبایی هستن گفتن الان لازم نیست عمل بشه بزارید بزرگ بشه الان خیلی بهتر شده دخترم و حتی حرف میزنه ولی بازم پیشونیش برجسته هست یکم اذیتم میکنه درحالیکه دخترم چشمان رنگی و موی طلایی داره همه زیبایش رو تحسین میکنند ولی یکم چشمش انحراف داری بعضی مواقع که میترسم بخاطر پیشونیش باشه واقعا از راهنماییتون نهایت استفاده رو بردم توی روزایی که پر از استرس بودم خیلی خیلی سپاسگزارم 🌹

پرسش ها و پاسخ های مشابه

نگرانی از وضعیت تکامل پسرم

پاسخ سلام خدمت شما کاربر گرامی مواردی که مطرح کردید از علائم ابتلا به اتیسم نمیباشد . معمولا پسربچه ها نسبت به دختر بچه ها دیرتر صحبت میکنند و سیر تکاملیشان گاهی با تاخیر است لکن توصیه میکنم حتما فرزندتان ...

تاخیر تکامل حرکتی کودک

پاسخ با سلام خدمت شما والد گرامی اون چیزی که واضحه اینه که فرزند شما در کنترل تنه و هماهنگی عضلانی مشکل داره و احتمالا انرژی در دسترس بدنش هم کمه که کند و آروم حرکت می‌کنه مدت زمان مورد نیاز برای درمان بع...

سیر تکامل نوزاد

پاسخ معمولا یه شیرخوار چهارماهه برای گرفتن اشیا سعی میکنه

احتمال تاخیر تکاملی کودک

پاسخ سلام وقتتون بخیر. با توجه به شرح حالی که فرمودید، مشکل فرزند دلبندتان تاخیر روانی حرکتی (psycho-motor delay) هست که با مداخلات به موقع کاردرمانی جسمی و ذهنی تا حد زیادی یعنی قریب به 90 درصد قابل حل هس...