2723

نگرانی از وضعیت تکامل پسرم

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 147 بازدید

نگرانم که پسرم اوتیسم داشته باشه. دو سال و یک ماهشه. مطلقا کلمه نمیگه و حرف نمی‌زنه، حتی مامان و بابا. فقط آهنگ میزنه، و جالبه آهنگ زدنش خیلی شبیه آهنگایی هست که شنیده یا داره از تلویزیون پخش میشه. 

قبلا دست می‌زد، اما الان دست نمی‌زنه. قبلا وقتی یکسالش بود خودکار و مداد رو دقیقا عین یک آدم بزرگ دست می‌گرفت ولی به خاطر خربکاری‌هایی که می‌کرد ازش برداشتیم ولی الان که مداد و خودکار دست می‌گیره فقط دمشون رو دست میگیره و اینبر و اونبر میکشه.

مورد منفی که قبلا داشت این بود که عاشق چرخوندن چرخ اسباب‌بازیهاش و چیزهای گردون بود. اما الان دیگه اینجور نیست و با ماشیناش معقول بازی می‌کنه و توجه کمتری به چیزهایی که میچرخن نشون می‌ده. 

پسرم خیلی وسواس غذایی داره، چیزی که رنگش مثل شیر یا آب نباشه رو با وحشت نگاه میکنه و نمیخوره، انگار ترس بزرگی تو وجودش میاد.

پسرم خیلی علاقه داره اجسام رو مخصوصا چیزایی که بلند و باریک هستن، مثل چوب یا دسته اسباب‌بازی یا مثلا بطری، رو این‌بر و اونبر بکوبه.

چیزی که نگرانم کرده، خیلی به اسمش توجه نشون نمیده. میفهمه که اسم خودشه ولی شاید باید پنج بار صداش کنی تا یکبار برگرده نصفه و نیمه نگات کنه.

پسرم با زبون اشاره و بدن باهامون حرف می‌زنه، دستمونو میگیره و میبره اونجایی که چیزی میخواد و بهمون میفهمونه که فلان چیزو می‌خواد.

میخنده، به حالت صورتمون، بازیهایی که باهاش می‌کنیم و چیزهای خنده داری که توی تلویزیون میبینه.

درد رو متوجه میشه و آتش و تیزی چاقو رو میفهمه که خطرناکه، ارتفاع رو درک می‌کنه و میتونم بگم حفظ تعادلش نسبت به سنش فوق‌العادس.

نگرانم از وضعیتی که داره، چرا حرف نمی‌زنه؟ چرا باید کلی صداش کنیم که نگامون کنه؟ و چرا همه چیز رو اینبر و اونبر می‌کوبونه...

لطفا راهنمایی کنید.

ممنونم

اطلاعات تکمیلی

سن ۳۲ جنسیت مرد شغل مهندس شیمی در پتروشیمی شیراز وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام خدمت شما کاربر گرامی
مواردی که مطرح کردید از علائم ابتلا به اتیسم نمیباشد . معمولا پسربچه ها نسبت به دختر بچه ها دیرتر صحبت میکنند و سیر تکاملیشان گاهی با تاخیر است لکن توصیه میکنم حتما فرزندتان را یک جلسه برای ارزیابی نزد گفتاردرمان ببرید 
اگر تاخیری هم در گفتار باشد با تشخیص گفتاردرمان و انجام تمریناتی میتواند فرایند گفتارش سریعتر اتفاق بیفتد
سعی کنید تا جایی که میشود با او ارتباط چشمی داشته باشید مثلا هنگام صداکردن اسمش نگاهش کنید یا روبه رویش باشید
با یک جلسه ارزیابی توسط کاردرمان ذهنی و یا روانشناس کودک، اگر مورد خاصی باشد قابل تشخیص خواهد بود

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

تاخیر تکامل حرکتی کودک

پاسخ با سلام خدمت شما والد گرامی اون چیزی که واضحه اینه که فرزند شما در کنترل تنه و هماهنگی عضلانی مشکل داره و احتمالا انرژی در دسترس بدنش هم کمه که کند و آروم حرکت می‌کنه مدت زمان مورد نیاز برای درمان بع...

سیر تکامل نوزاد

پاسخ معمولا یه شیرخوار چهارماهه برای گرفتن اشیا سعی میکنه

احتمال تاخیر تکاملی کودک

پاسخ سلام وقتتون بخیر. با توجه به شرح حالی که فرمودید، مشکل فرزند دلبندتان تاخیر روانی حرکتی (psycho-motor delay) هست که با مداخلات به موقع کاردرمانی جسمی و ذهنی تا حد زیادی یعنی قریب به 90 درصد قابل حل هس...

مشکل مغزی نوزاد و تکامل حرکتی

پاسخ با سلام و عرض احترام. با توجه به توضیحاتی که داده‌اید و عملی که کودکتان به خاطر مشکل پا داشته و همچنین مشکل کلیه‌اش مشخص میشه که کودک شما چندین شوک و شرایط سخت رو پشت سر گذاشته، هر بیماری یا آسیبی در...