انتخاب رشته با وجود بیماری جسمی

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 83 بازدید 4 تبادل تجربه

سلام. ببخشید سوالی ازتون داشتم و میخواستم راهنماییم کنین چون روان شناس هستید. من یک دختر 19 سالم . دختریم که هدفی که دارم برام خیلی مهمه . میخوام دانشگاه برم . رشتم تجربیه . مدرسم تموم شده و یک بار کنکور دادم و چیزی که میخواستم درنیومدم و مدیریت و رشته هایی که به درد نمیخورن در اومدم و نرفتم . من میخوام دانشگاه آزاد بدون کنکور برم . عاشق کار توی اتاق عملم حتی مامایی هم دوست دارم و دربارش تحقیق کردم معدلم مقداری کمه . دختره معدل بیستی بودم ولی به دلیل بیماری که دارم افت تحصیلی کردم و خیلی تلاش کردم که خداروشکر قبول شدم  . هنوز بیماریم خوب نشده و با یک معجزه میتونم درمان بشم و از نوزادی بیمار شدم و قرص هم از بچگی میخوردم تا الان که ناراحتم مانع هدفم میشه 

من کنکور نمیتونم بدم که حتی پدرم گفت به خاطر بیماریت میبرمت دانشگاه آزاد ولی رشته ای میخوام که علاقه داشته باشم . مثل هوشبری مامایی . ولی میگن دانشگاه آزاد نمیشه فقط با سوابق تحصیلی یعنی اونایی که معدلشون 19 به بالاست . خیلی ناراحتم و میگم خاک تو سرت که نتونستی خوب درس بخونی معدلت خوب بشه . حسادت میکنم که دختره رفته کمک جراح پزشک شده . اما من به دلیل بیماریم قدرتم کمه . نباید به خودم فشار بیارم ... چیکار کنم به نظرتون پیشرفت میکنم میتونم دانشگاه برم میتونم موفق بشم تا بهم افتخار کنند ؟ و بتونم رشته ی خوب در دانشگاه آزاد بدون کنکور برم حداقل باهاشون صحبت کنم و قبولم کنند ؟


اطلاعات تکمیلی

سن 19 جنسیت زن شغل خانه وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

روانشناس و مشاور

سلام
خوشحالم بابت اینکه چالش این روز های خود را با ما مطرح کردید.
ببینید من در متن شما چند نکته دیدم که به ترتیب عمیق بودنشون در موردش صحبت میکنم.
باید بگویم علاقمندی شما و در کنار آن تلاش برای رسیدن به آرزو ها یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی انسان است.پس پرداختن به علاقمندی ها بسیار مهم ایت اما از طرفی در نظر داشته باشید که هر رشته ای شرایط خود را دارد و گاهی ممکن است مثلا شما در رشته ای مثل مامایی شروع به تحصیل کنید و در ادامه به سمتی که علاقه بیشتری دارید حرکت کنید یعنی ورود و قدم برداشتن در راه بهتر از نشستن و پشت کنکور ماندن برای قبولی در رشته ای سخت تر یا دانشگاه دولتی است. همین که علاقمندید کافیه که به سمت مامایی حرکت کنید و در ادامه راه ببینید واقعا علاقمندی شما به کدام سطح بیشتر است. البته با توجه به سن شما ممکن است در ادامه احساس کنید تغییراتی در شما ایجاد شده که مسیر جدیدی را دوست دارید انتخاب نمایید که این هم با نشستن و اقدام نکرد ایجاد نمی شود بلکه بخشی از کل اتفاق است که به سمت آن می روید.
در مورد بیماری شما باید بگم که متاسفم اگرچه گاهی در زندگی ما بروز مشکلات یا بیماری هایی ما رو قوی تر از دیگران می کند و همینطور مقاوم تر یا حتی دیگرانی که این بیماری را ندارند شرایط ادامه رشته در دانشگاه آزاد را هم ندارند . پس در نتیجه باید بگم خیلی از اتفاق های زندگی ما در مسیر رشد ما طراحی شده است.
نکته اساسی این است که شما به عنوان یک انسان با آگاهی به دنبال این سوال باشید که من قراره چه درسی بگیرم؟
و از خود بپرسید من قرار است چه تغییری در جهان خودم ایجاد کنم و به این فکر کنید که آیا می خواهید جهان را برای دیگران جایی بهتر و امن تر کنید یا خیر
پاسخ به این سوالات می تواند مسیر جدیدی پیش روی شما باز کند خصوصا این که در این حالت دیگر شما نیازی نخواهید داشت تا دیگران به شما افتخار کنند . در این صورت شما صاحب طرز فکری شدید که خود به خود باعث افتخار دیگران به شما هم خواهد بود.اما زندگی کردن برای این که دیگران به ما افتخار کنند یا نکنند انتخاب خوبی نیست.
در نهایت به نظر می رسد صحبت کردن با دانشگاه و امتحان شانس خود در مورد معدل یا کنکور دادن و ورود به رشته ای سبک تر اما متناسب با علاقمندی در دانشگاه آزاد می تواند برای شما شروع بسیار خوبی باشد.
و یادتان باشد مرور گذشته برای درس خواندن یا نخواند( با توجه به شرایطی که اجبار در کار بوده) و سختگیری زیاد نسبت به خود در مورد گذشته ما را از تجربه زمان حال و موفقیت در آینده باز می دارد.
مراقب افکار خود باشید و کم تر به خود سخت بگیرید.
شاد و پیروز باشید.
 

تجربه شما

login captcha

متوجه شدم مچکرم

بله آقای علیرضا صدیق منش . من امیدی باز دارم و هنوز هم ناامید نشدم . گفتم که باشد معدلم پایینه اگر باهاشون صحبت کنم شاید قبولم کنن و درس های قبلنم رو نشون بدم و بگم چه اتفاقی افتاده که اینطور شده الان . شاید قبول کنن . اگر هم خدایی نکرده قبول نکردن یه راه دیگه پیدا میکنم برای موفقیتم

سلام مجدد
من عرض کردم دانشگاه آزاد اما رشته ای که علاقه داری کنکور بدی البته  اگر بدون کنکور نتونستی بری
دوم این که خیلی از آدمهای مطرح دنیا و ایران در دوران تحصیلی خودشون اصلا شاگرد زرنگی نبودن که هیچ کلی مشکل داشتن 

اصولا پیشرفت کردن یا نکردن ربطی به معدل نداره این همه دکتر و مهندس بیکار هم نشانه همین موضوع است.
به نظر من با توجه به شرایطی که فرمودید شرکت در رشته های سخت مثل داروسازی و ماندن پشت کنکور اصلا انتخاب درستی نمی تونه باشه اما از طرفی رشته ای که دوست ندارید هم فایده نداره اما همیشه رشته هایی هستن که قبولی در اونها زیاد سخت نیست و در دانشگاه آزاد هم می تونید بخونید و قبول بشید و در ادامه مقاطع بالاتر ادامه بدید یا به سمت دیگری تغییر جهت بدید.
از طرفی یادتون باشه که پیشرفت در شغل ربطی به معدل نداره و به توانایی ها و پشتکار فرد بستگی داره. بنده منکر وجود تاثیر پارتی نمی شم ولی خیلی از افراد هم هستن در یک رشته معمولی بدون پارتی تلاش کردن و به قول شما پیشرفت هم داشتن.


ممنونم آقای علیرضا صدیق منش . الان دقیقا 20 سالمه . من مشکلم هم اینه که ترس دارم . میترسم راه درست نرم راه اشتباه برم . باعث پیشرفتم نشه . مثلا دو دلم . آخه من با این معدل کم میتونم پیشرفت کنم؟ با معدل کم و دانشگاه آزاد رشته های به درد نخور و این که علاقه ندارم میتونم برم چکار کنم؟! به نظرم حق ما این نیست میگن آزاد بدون کنکور این رشته نیست فقط با سوابق تحصیلی . یعنی 19 به بالا . شاید یکی درس نمیخوند الان تغییر کرده میخواد درس بخونه و پیشرفت کنه .  الان با پارتی شده . دوستم عموش در یک بیمارستان بود خودش دوخت طراحی میخوند عموش گفت بیا میبرمت داروسازی . الان در بیمارستانه . بردش رشته ی سخت که قبول شدنش هم مشکله این درسته؟  

پرسش ها و پاسخ های مشابه

علایم جسمی افسردگی

پاسخ با سلام مجدد ؛علائم ضعف و سستی و گزگز می تواند منشا روانی داشته باشد که افسردگی یا اضطراب سردسته علل روانی محسوب می شوند . جهت بررسی و درمان لازم است به یک روانپزشک مراجعه فرمایید و نه روانشناس .

مشکلات جسمی و روحی

پاسخ سلام. صحبتهای شمارو خوندم. شرایط سختی را میگذرانید. من توصیه میکنم جلسات مشاوره حضوری داشته باشید. دارو هم به شما کمک خواهد کرد.

علایم جسمی افسردگی

پاسخ با سلام ؛جهت درمان افسردگی می بایست به یک روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید .اساس درمان افسردگی استفاده از داروهای ضدافسردگی است. و درمان‌های غیر دارویی ( روان درمانی ) نیز کمک کننده و موثر خ...

تشخیص اختلالات جسمی ارثی

پاسخ بستگی به نوع اختلال خاص دارد. ما باید بین ناهنجاریهای ارثی و اکتسابی فرق قائل شویم. ناتواناییهای اکتسابی، خانوادگی و ارثی نیستند. ممکن است کودکی مبتلا به فلج اطفال شود اما این عارضه را به اطفال خودش م...