ببین عزیزم پدر و مادر من سوادشون در حد ابتدایی هست اما توی کل فامیل پدر و مادرم به عاقل بودن و فهیم بودن شهرت دارن. حتی زمانی که بین منو همسرم اختلافاتی وجود داشت بسیار رفتارهای عاقلانه و درست و به جایی نشون دادن یعنی نه کوتاه اومدن نه توهین کردن نه حرف نامربوطی زدن نه حتی منو مجبور کردن از حرفاشون تبعیت کنم. خیلی خوب و عالی از من حمایت و پشتیبانی کردن بدون تخریب شخصیت همسرم. بعد از اینکه مشکلاتمون برطرف شد پدر و مادرم نه تنها از گذشته حرفی نزدنولی با احترام ویژه ای همسرمو پذیرفتن جوری که هفته ای یکی دوشب میایم خونه پدرم و حتی گاهی به درخواست همسرم همین جا میمونیم مثل دیشب که خودش خواست خونه پدرم بمونیم و موندیم. مادرم تحصیلات بالا نداره ولی بسیار کم حرف و صبوره ولی یه جایی لازم باشه حرفشو میزنه همینم باعث شده همه ی فامیل چه فامیل پدرم چه فامیل مادرم چه فامیل همسرم یه حساب خاصی روی مادرم داشته باشن. من به جرات میگم برد حرفهای مادرم از خاله م که تحصیلات بالاتری داره خیلی بیشتره. حتی همه موندن که چطور تونستن دامادشونو به خودشون جذب کنن در حالی که اوایل همسرم سر یه موضوعی که خیلی پیش پا افتاده بود با خانواده م قطع رابطه کرد. البته اونجا هم مقصر همسرم بود نه خانواده م.
در هر صورت حرفم اینه تحصیلات ملاک باشعور بودن نیست! تو شاید الان نتونی و اصلا نخوای ادامه تحصیل بدی اما میتونی روی خودت کار کنی و رشد کنی و شخصیتتو ارتقا بدی.
باید از درون با خودت یه چیزایی رو حل کنی مثلا اختلاف سنی ملاک نیست. دخترخاله ی من ۱۰ سال با همسرش اختلاف سنی داره ولی زندگیش رو به راهه چون تونست با ظرافت زندگیشو سر و سامون بده درحالی که مشکلات فراوانی داشت.
یا دایی همسرم با خانمش حدود ۱۵ سال اختلاف سنی دارن اما تا به حال کسی نگفته فلانی بچه ست! چون دختر دانایی هست.
با خودت حل کن که تحصیلات ربطی به درک و شعور آدمها نداره ممکنه یه آدم بی سواد شعورش از یه دکتر بیشتر باشه!
خلاصه باید این حرفا رو درونی کنی بعدش خود به خود این حرفا به زبونت میاد و توی مواجهه با این مدل مقایسه ها میتونی پاسخ مناسب بدی.