نحوه برخورد با دزدی نوجوان 12 ساله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 387 بازدید

سلام من یک دختر ۱۲ ساله دارم که بهم ثابت شده که از پول های داخل خونه دزدی میکنه اما همیشه منکر این کار میشه و با گریه و زاری و دروغگویی کارش رو توجیه میکنه. میشه راهنمایی کنین که چطور این عادت ناشایست رو از سرش دور کنم؟

اطلاعات تکمیلی

سن ۱۲ جنسیت زن شغل محصل وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

با عرض سلام خدمت شما

مادر عزیز، روبرو شدن با مشکلاتی از این دست در فرزندان، ناراحت کننده و از نظر ذهنی و عاطفی انرژی زیادی را می گیرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است با آرامش، صمیمیت و قاطعیت جریان را پیش ببرید.

در مرحله اول کشف علت عمل، بسیار مهم است. با مشخص شدن علت واقعی و پی بردن به انگیزه اصلی رفتار، راهکارهای متناسب با آن را باید به کار برد. در ابتدای تمام آموزشها، آموزش رفتار مسئولانه در قبال شرایط، باید انجام پذیرد. سبک فرزند پروری شما، شیوه تربیتی در شکل گیری و اصلاح رفتارها و بطور کلی ارزیابی جامعی از شرایط زندگی و تربیتی شما لازم است.

گاهی اوقات فرزند برای تجربه هيجان دزدی، نشان دادن شهامت خود به ديگران، دست به اين كار می زند، از اينرو لازم است اين حس هيجان طلبی او را از راه های ديگر ارضا كنيد به عنوان مثال ثبت نام او در كلاس های رزمی می تواند در بر طرف کردن حس هیجان طلبی او نقش اساسی داشته باشد.
سعی نكنید كودک را در موقعیت اعتراف به‌ دام بیندازید. نگویید تو پول را برداشته‌ا‌ی‌‌؟‌ زیرا جواب، دروغ و انكار خواهد بود. سعی كنید آنچه منجر به دزدی شده را بیابید. با فرزندتان جدی در خلوت صحبت كنید. مثلاً بگویید: از كیف من پول كم شده و می‌بینم كه تو خوراكی‌ كه پولش را نداشتی، خریده‌ای. او را مسئول رفتارش بدانید.
 (اگر فرزندتان از شما پول میدزدد، برای بازگرداندن آن راه‌هایی را پیش پایش بگذارید. مثلا به او بگویید در عوض آن پول، یکی از کارهای خانه را انجام دهد (شما می‌توانستید در ازای کمک او در کاری مثل عوض کردن واشر شیرهای آب، به او پول بدهید ولی حالا او بدون دریافت مزد این کار را می‌کند.) اما هرگز نباید برای مچ‌گیری از او حین برداشتن پول برایش دام پهن کنید (مثلا پول‌هایتان را روی میز هال رها کنید تا ببینید او به آن دست می‌زند یا نه.) این کار اعتماد او به شما را از بین می‌برد.)

در كیف مدرسه‌اش حتماً در حد امكان خوراكی‌هایی را كه دوست دارد بگذارید و مقداری پول توجیبی معین مناسب سن، روزانه، هفتگی یا ماهانه در اختیارش قرار دهید تا درصورت تمایل برای خود چیزهایی را خریداری كند. 

به نیازهای فرزندتان به پول نگاهی بیندازید و ببینید آیا پول توجیبی او به اندازه نیازهای اصلی او هست یا باید هماهنگی بیشتری ایجاد كرد. به عبارت دیگر آیا پول دریافتی او در حد متوسط دیگر همسالانش در طبقه اجتماعی شماست یا نه. لطفاً برای خساست خود به‌دلیل و انكار روی نیاورید. 

بچه‌ها دزدی می‌كنند چون چیزی را می‌بینند، می‌خواهند آن‌ را داشته باشند و از عواقب رفتارشان اطلاعی ندارند. این فرصتی عالی است تا به فرزندتان برخی درس‌ های ارزشمند اجتماعی را بیاموزید. 
صادقانه بیندیشید. آیا شما پدر یا مادر سهل‌گیری نبوده‌اید؟ بچه‌هایی كه عادت دارند همه چیزهایی را كه می‌خواهند به دست آورند، تصور می‌كنند كه باید هر چه را كه می‌خواهند داشته باشند. شاید زمان آن رسیده باشد كه كم‌كم به او نه بگویید. 
وسایلی كه كودک را به دزدی وسوسه می‌كند مانند پول را از چشم‌ او دور كنید و تسهیلاتی برای تفریح و سرگرمی بیشتر او فراهم آورید. 

به او بیشتر توجه كنید، خصوصیات خوب اخلاقی او را مورد توجه قرار داده و ذكر كنید. راه‌هایی برای افزایش عزت نفس او بیابید. آرامش و شادی را در محیط خانه ایجاد كنید. از توانمندی‌های او به جای زیبایی‌های فیزیكی‌ اش یاد كنید و او را با استعدادها و توانایی‌هایش آشنا كنید. 

با او صادقانه صحبت كنید. بدون برچسب دزدی زدن با استفاده از داستان‌های جذاب، الگوهای مناسب رفتاری را به او معرفی كنید

سعی كنيد در برخورد با اين موضوع عواطف منفی خود را كنترل كنيد. در برابر رفتار او دست پاچه نشويد و بر اعصاب خود مسلط باشيد.
 كمک و درمان در مورد فردی كه دزدی می كند، بستگی تام به شناخت انگيزه های حاكم بر رفتار او دارد. تلاش كنيد انگيزه ها، علل و زمينه های دزدی كودک خود را شناسايی كنيد و با تمام وجود اين علل و عوامل را از بين ببريد.
 فرزندتان بايد متوجه شود كه اين كارش نادرست است و ممكن است به وسايل و روحيه افراد لطمه وارد كند. اين موضوع را با تطبيق دادن مسئله برخورد او و وسايلش، می توان بهتر به او فهماند. بهتر است ضمن تفهيم موضوع مالكيت به فرزندتان او را از آسيب های روحی مربوط به از دست دادن وسايل شخصی آگاه كرد. در گفتگو با فرزندتان، به او بد بودن اين كار و تأثير نامطلوب آن را بر روحيه صاحب شی متذكر شويد و به او بفهمانيد در صورت ادامه اين كار، اعتماد ديگران از او سلب می شود و ديگر كسی او را دوست نخواهد داشت. 

اگر فرزندتان دزدی را همراه با رفتارهای ناراحت‌كننده دیگر توأمان انجام می‌دهد حتماً از یک مختصص كمک بگیرید.

موفق باشید


تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

دزدی اینترنتی

پاسخ سلام بر شما حصول نتیجه و طول جریان رسیدگی به اوضاع و احوال پرونده و تحقیقات پلیس و دلایل شما بستگی دارد که قابل پیش بینی نیست و بیشتر به تحقیقات تخصصی پلیس بستگی دارد موفق باشید

دزدی در کودک 9 ساله

پاسخ دوست عزبز سلام ابتدا توصيه ميكنم بررسي کنيد تا دريابيد که چه مشکلي باعث شده است تا کودک شما اين رفتار را انجام دهد. مثلاً گاه کودک واقعاً به چيزي احتياج دارد و همين موجب استرس كودك ميشود و سبب اينكار ...

راه های مقابله با سوءاستفاده از مدارک دزدیده شده

پاسخ با سلام ، در تکمیل فرمایشات همکار محترم، دو کار باید ایشون انجام بدهند 1. چون سرقت در کشور ترکیه انجام شده از طریق محاکم قضایی همون کشور اقدام به شکایت سرقت کنه 2. رونوشت شکایت سرقت و نتیجه را ...

دزدی کردن همسر

پاسخ سلام دوست خوبم در درجه اول شما باید ببینید ایشون ارتباط بهتری با چه کسی داره منظورم بین اعضاء درجه اول خانواده هست خودتان یا همسرتان یا خواهر و برادر با کسی که بهترین رابطه رو داره وارد گفتگو بشید ...