راهنمایی برای انتخاب رشته تحصیلی

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 106 بازدید

خواهش میکنم کمکم کنین سال نهم هستم. نمره هام خوبه ترم اول ۱۹.۹۰ و ترم دوم تا حالا همش خوب بوده. نمیدونم چه رشته ای برم.؟ ریاضی اصلا دوست ندارم. مشکلم اینجاست که خودم هم نمیدونم چی میخوام.

پیش بهترین مشاورها هم رفتم.

توروخدا چیزی به انتخاب رشته نمونده.

دختر هستم..

فرزند اول خونواده

اطلاعات تکمیلی

سن ۱۵ جنسیت زن وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام دوست عزیزم

دغدغه‌ی شما کاملا به جا هست و من شرایطتون رو درک می‌کنم. شما دانش‌آموز کوشا و پر تلاشی هستید و طبیعتا انتخاب رشته براتون از اهمیت زیادی برخوردار هست. به مشاورین متعددی هم مراجعه کردین ولی به جمع‌بندی نرسیدید. شما دقیقا نمی‌دونید چی میخواین. فعلا فقط می‌دونید که رشته‌ی ریاضی رو اصلا دوست ندارید.
 

درباره‌ی رشته‌ی تجربی، علوم انسانی، هنر و ... چقدر اطلاع کسب کردید؟ پیشنهاد من به شما این هست که بدون تشویش خاطر، اطلاعاتی رو که از جلسات مشاوره‌تون و منابع دیگه کسب کردین، روی کاغذ بنویسید تا تمرکز بیشتری داشته باشید. و اینکه فقط به چشم رشته‌ی دبیرستان بهشون نگاه نکنید. مثلا اینجوری حساب نکنید که رشته‌ی انسانی، عربی و تاریخ ادبیات زیاد داره. حفظ کردن‌شون سخته. پس برم تجربی بخونم. با دید بازتری به مساله نگاه کنید. چون انتخاب رشته‌ی دبیرستان، تعیین‌کننده‌ی این هست که شما برای کنکورتون در بین چه رشته‌هایی حق انتخاب خواهید داشت و در واقع، از بین چه مشاغلی، حق انتخاب خواهید داشت.
 

هرچند رشته‌ی تحصیلی، چیزی نیست که قابل تغییر نباشه. و شما می‌تونید بعدا تغییر رشته بدید ولی کار براتون سخت میشه. بهتر هست همین اول، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید تا وقت و انرژی‌تون در جای مناسبی خرج بشه و ناچار به دوباره‌کاری نشید.
 

می‌تونید دفترچه‌ی انتخاب رشته رو از سایت سازمان سنجش دانلود کنید و ببینید داوطلبان رشته‌های مختلف، چه انتخاب‌هایی دارند. هرچند همین الان هم حتما اطلاعاتی در این خصوص دارید ولی یک بار دیگه با آرامش، رشته‌ها رو مرور کنید. مثلا کسی که در رشته‌ی علوم انسانی شرکت می‌کنه، می‌تونه رشته‌ی حقوق رو بخونه و با طی مراحلی، در شغل وکالت مشغول بشه. یا رشته‌ی ادبیات رو بخونه و مثلا به عنوان دبیر ادبیات، تدریس کنه. یا رشته‌ی روانشناسی و ... خیلی تفاوت هست بین شرایط کار یک وکیل و یک دبیر و یک روانشناس. چه از نظر شرایط بازار کار، چه از نظر شرایط و محیط شغلی، سطح درآمد و ...
 

هم علاقه‌ و استعدادتون رو در نظر بگیرید، هم شرایط بازار کار رو. مثلا صرف اینکه از خوندن اشعار شعرای بزرگ لذت می‌برید، دلیل کافی نیست برای اینکه رشته‌ی ادبیات رو انتخاب کنید! شما می‌تونید مثلا یک دندان‌پزشک موفق باشید و در کنار شغل‌تون، مطالعات ادبی هم داشته باشید.
 

حتما از تجربه‌ی صاحبان مشاغل مورد علاقه‌تون استفاده کنید. مثلا اگر فکر می‌کنید پرستاری برای شما انتخاب خوبی هست، با چند نفر که پرستار هستند، به نوعی ارتباط بگیرید و شرایط شغلی‌شون رو بپرسید. ارزشش رو داره که برای مشورت، از یک وکیل، یک روانشناس و ... یک جلسه وقت بگیرید و باهاشون مشورت کنید.
 

سعی کنید تحت تاثیر اظهار نظرهای هیجانی احتمالی قرار نگیرید و بر اساس شرایط واقعی انتخاب کنید. بعضی مشاغل شب‌کاری، شیفت‌های گردشی، ساعات کار طولانی و ... دارن. بعضی مشاغل، بازار کاری محدودی دارن. این جزئیات رو سوال کنید و از پرسیدن‌شون خجالت نکشید. به دیگران اجازه بدید تجربه‌شون رو با شما سهیم بشن.
 

واینکه لطفا علایق‌تون رو در نظر بگیرید و زیاد احساساتی و غیر منطقی برخورد نکنید. بعضی عزیزان فقط برای اینکه کلاس درس‌شون از دوستان صمیمی‌شون جدا نشه، قید رشته‌ی مورد علاقه‌شون رو می‌زنن و میرن رشته‌ای رو انتخاب می‌کنن که دوستان‌شون انتخاب کردن. شما همیشه می‌تونید ارتباط‌تون رو با دوستان‌تون داشته باشید و لزومی نداره حتما هم‌رشته باشید. ضمن اینکه همیشه می‌تونید دوستان جدیدی هم پیدا کنید. به هدف‌تون توجه کنید و بر اساس اون برنامه بریزید.
 

حواستون باشه که درگیر چشم‌وهم‌چشمی نشید. یادم میاد زمانی که دبیرستانی بودم، این تفکر بین دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی رواج داشت که هرکس تجربی می‌خونه، حتما باید پزشکی قبول بشه و هر کس میگه به پزشکی علاقه نداره و مثلا میخواد رشته‌ی دیگری بخونه، دلیلش این هست که عرضه نداره پزشکی قبول بشه! این نگاه درستی نیست ولی ممکنه واقعا در اون شرایط، آدم رو تحت تاثیر قرار بده. خیلی حواس‌تون باشه که اصطلاحا جوگیر نشید و با افراد آگاهی مشورت کنید که دلسوزانه راهنمایی‌تون بکنن.
 

در نهایت، وقتی به جمع‌بندی رسیدید، به خدای بزرگ توکل کنید و تشویش رو از خودتون دور کنید. همیشه با آرامش برای رسیدن به خواسته‌هاتون تلاش کنید. ان‌شاالله به یاری خداوند مهربان موفق میشید عزیزم. 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

مشاوره تحصیلی

پاسخ سلام دوست عزیز ممنون از اینکه ما رو برای صحبتاتون انتخاب کردید لطف بفرمایید برای ارتباط بیشتر اسم من را نسترن بلک شاهی را داخل موضوع یادداشت بکنید. برای اینکه بدونیدکه در چه رشته ای استعداد و رغبت دا...

انتخاب رشته تحصیلی

پاسخ سلام. لطفا گروه آزمایشی و رتبه در سهمیه و رتبه کشوری و شهر محل سکونت خود را اعلام فرمایید.