2703
2553
عنوان

روانشناس پانیک فرمانیه پاسداران

264 بازدید | 1 پست

02188254713 دکتر مهدی صحراگرد روانکاو و روانشناس وسواس غرب تهران سعادت اباد صادقیه

عضو هیات علمی دانشگاه

اختلال وسواسی جبری عبارت از افکار ناخواسته ای است که فرد را مجبور به انجام رفتارهای تکراری (اجبارها) می کند. این افکار و به تبع آن رفتارها، موجب اضطراب و ناراحتی زیادی شده  و فرد را در انجام فعالیت های روزمره با مشکل مواجه می کند. فرد ممکن است سعی کند وسواس خود را نادیده گرفته و یا آن را متوقف کند اما اضطراب اش افزایش یافته و در نهایت برای کاهش اضطراب، مجبور به انجام رفتار وسواسی خود می گردد. معمولا وسواس ها در مواردی مانند نظافت، شستشو، نجس وپاکی، نظم و ترتیب، چک کردن و....... دیده می شوند و فرد وسواسی برای خلاص شدن از افکار مزاحم به دفعات رفتار وسواسی را تکرار می کند. اگرچه وسواس یک اختلال بسیار جدی و دارای سطح بالایی از ناتوان کنندگی است، شیوه های درمانی موجود موجب از بین رفتن علایم تقریبا در دو سوم افراد وسواسی می گردد و برای یک سوم باقیمانده نیز روش های درمانی جدیدی وجود دارد که بسیار امید بخش بوده است.
مطالعات نشان می دهد که ۳۲ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به وسواس بهبود علایم راتجربه می کنند و بنابراین درمان وسواس هدفی واقع بینانه و قابل دستیابی است. درادامه برخی روش های معمول برای درمان وسواس ارایه شده است:
۱_ دارودرمانی:
تعدادی از داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو برای وسواس وجود دارد. اکثر این داروها متعلق به دسته ای از داروهای ضدافسردگی به نام مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین می باشند و مکانیزم اثر آنها افزایش مقدار سروتونین مغز بوده که ممکن است دلیل قابل توجهی برای ابتلا به وسواس باشد.
۲_ درمان های روان شناختی:    
پژوهش ها نشان داده است که روان درمانی برای کاهش و شدت علایم وسواس موثر است. دو نوع اصلی روان درمانی برای اختلال وسواس، درمان شناختی_رفتاری و نوعی از درمان رفتاری به نام مواجهه و پیشگیری از پاسخ می باشد. بیش ازدوسوم افرادی که با یکی ازاین دو روش مورد درمان قرارگرفته، بهبود یافته اند.
۳_ سایر روش های درمانی:
برخی از روش های درمانی برای افرادی است که از شیوه های بالا جواب نگرفته اند. درمان از طریق الکتروشوک (ECT)، rTMS و tDCS از این گونه اند که درمورد یکی از این روش ها در ادامه توضیحاتی داده شده است.
از جمله ساده ترین روش های تحریک مغز جهت درمان وسواس، استفاده ازدستگاه tDCS می باشد.            دراین روش نقاط مرتبط باوسواس درحدود ۱ میلی آمپر تحریک می گردند. برای اثرگذاری بهتر و درمان سریع تر، در زمان استفاده از دستگاه تکنیک های درمان شناختی_ رفتاری و رفتاردرمانی به طور همزمان انجام می گردد. از مزایای این روش، کوتاه مدت بودن و به تبع آن هزینه کمتر برای درمان و نداشتن عوارض جانبی می باشد.

دکتر زیبا ایرانی

متخصص روانشناسی و روانسنج

عضو هیئت علمی دانشگاه

۲۸ مقاله علمی پژوهشی

۳۲ تالیف کتاب

مدیر مسئول و موسس مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره خانواده ایرانی

موسس و رئیس انجمن مطالعات سالمندی ایران

نایب رئیس و دبیر انجمن روانشناسی سلامت ایران

مشاور صدا و سیما , .....

 پاسداران نگارستان چهارم پلاك 28 غربي طبقه 4 واحد 16

تلفن : 22779265-26714183-22775567

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز