2733
2739

در این مقاله قصد آشنایی با انواع سبک های فرزندپروری را داریم.

این مقاله را با ذکر یک مثال آغاز میکنیم:

اگر اتاق کودک نامرتب و بهم ریخته باشد، با لحن ها و جملات مختلف میتوان از کودک در خواست کرد تا اتاق را مرتب کند، هرکدام از این سبک ها به گونه های مختلفی این درخواست را بیان میکنند:

1- والدین مستبد میگویند: هرچه زودتر اتاقت را مرتب کن.

2- والدین سهل انگار میگویند: هروقت دوست داشتی اتاقت را مرتب کن.

3- والدین آسان گیر میگویند: پسرم یا دخترم، سعی کن اتاقت را مرتب کنی.

4- والدین قاطع میگویند: پسرم یا دخترم، اگر بعد از بازی با اسباب بازی هایت، آنها را در سبد بگذاری، هم راحت تر میتوانی آنها را پیدا کنی و هم اینکه اتاقت مرتب میماند و از آن لذت میبری.

جزئیات این شیوه ها:

1- والدین مستبد:

قوانین را خودشان وضع میکنند و بی چون و چرا انتظار دارند که همه ی قوانینی که آنها تصمیم گرفتند، در هر سنی که کودک هست، در خانه اجرا شود.

قطعا فرزندان در این مدل ارتباط، خوشحال نیستند و اجبار را تجربه میکنند و از طرف دیگر ترس از عصبانیت والدین، ترس از طرد شدن و ترس از دوست نداشته شدن باعث شده است که آنها قوانین را رعایت کنند.

این والدین شیفته ی کودکان کاملا حرف گوش کن هستند و دنبال این هستند که همیشه ثابت کنند حرف آنها در خانه اجرا میشود و هیچ قدمی خارج از این قوانین و چهارچوبی که تعیین کردند برداشته نمیشود.

در مجموع میتوان گفت این افراد، افراد کمال گرایی هستند و به دلیل داشتن اهداف کمال گرای افراطی، میخواهند در هر شرایطی شده فقط به این اهداف برسند.

2- والدین سهل انگار:

این گروه از والدین نه تنها کنترل کمی بر فرزندان خود دارند، بلکه توقع چندانی هم برای انجام کارهای خانگی یا داشتن رفتارهای مسئولانه از کودکان خود ندارند.

آنها بیشتر بر این تاکید دارند که کودکان هر کاری که دوست دارند، انجام دهند و از طرفی نگران این هستند که آنها اذیت نشوند و فقط در بازی و زندگی خود باشند و برای کودکان خود، دلسوزی بیش از حد میکنند.

در این مدل قانون و مقررات خاصی گذاشته نمیشود و حتی اگر هم قانونی گذاشته شود و این قانون بارها شکسته شود، اهمیت چندانی برای آنها ندارد و در کل میتوان گفت که در این مدل فرزندپروری فرزندان از همان دوران کودکی آزاد و رها هستند.

ادامه مطلب

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز