🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
اقسام غیبت عبارند از:
1⃣👈 غیـــبــــت با زبان
رایج ترین قسم از غیبت است و نیاز به توضیح ندارد.
2⃣👈 غیـــبــــت با اشاره
اگر انسان با اشاره ( با حرکت دست ، سر، چشم و یا هر چیز دیگر) عیب کسی را به کسی تفهیم کند غیبت کرده است.
عایشه میگوید : زنی خدمت رسول اکرم (ص) آمد و سوالی کرد. من با دستم اشاره کردم که کوتاه قد است پیامبر (ص) فرمود تو غیبت کردی
3⃣👈 غیـــبــــت با کنایه
در این نوع غیبت، غیبت کننده به طور مستقیم غیبت نمیکندو ولی هنگامی که صحبت از کسی میشود با کنایه عیب او را بیان میکند مانند: الحمدلله ما که حب ریاست نداریم، یا میگوید خدایا از ریاکاری و ریاست طلبی به تو پناه می آوریم. شهید ثانی میفرماید : این از بدترین نوع غیبت هاست زیرا غیبت کننده دو گناه مرتکب شده است یک خودرا با ریا کاری از اوصاف ناپسند تبرئه میکند و دیگری غیبت است.
4⃣👈 غیـــبــــت در قالب تعریف
گاهی غیبت کننده از شخصی تعریف میکند و بعد از تعریف عیب آن شخص را متذکر میشود مثلا: فلانی آدم خیلی خوبی است چه صفات خوبی دارد و در انجام وظیفه کوتاهی نمیکند ولی اخیراً به دلیل مشکلاتی که همه ما داریم سست شده است و مثل قبل نیست. شهید ثانی میفرماید غیبت کننده در اینجا علاوه بر دو گناه قبلی ( ریا و غیبت ) مرتکب یک گناه دیگر میشود که آن گناه خود ستایی است.
5⃣👈 غیـــبــــت تحت پوشش دلسوزی
در این گونه غیبت، غیبت کننده از راه دلسوزی و اظهار تاسف وارد شده و میگوید: آه! چقدر غصه خوردم! چقدر دلم برای فلانی سوخت که آبرویش رفت! ای کاش چنین حادثه ای پیش نمی آمد من به ایشان علاقه دارم دلم برایش میسوزد که این حرفهارا میزنم...
ولی این آدم به ظاهر دلسوز و مهربان، اگر به درون خویش رجوع کند، میفهمد که در ادعای خود صادق نیست، بلکه شیطان به او چیره گشته و چنین سخنانی را به تلقین کرده و در واقع سخنگوی شیطان است، زیرا اگر در ادعای خود صادق بود باید از راه صحیح آن وارد میشد و به او در خفا تذکر میداد و عیب او را در جمع باز گو نمیکرد و آبروی وی را ببرد
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹