اول باید مشخص کنی برای چه مقطعی و چه کشوری میخوای اقدام کنی
اگر برای مستر یا دکتری هست کارت راحت تر هست نسبت به کارشناسی. دکتری هم امکان اینکه فول فاند بگیری بیشتره نسبت به مستر. همچنین ویزا هم تو بعضی کشور ها برای دکتری راحت تر میشه گرفت
بعد که این موارد رو مشخص کردی میری تو کشور هدفت دانشگاه هاشو پیدا میکنی لیست اساتید مرتبط با حوزه تحصیلیت رو درمیاری شروع میکنی به مکاتبه
اگر خوششون بیاد باهات تایم مصاحبه ست میکنه بعدش میری مصاحبه
بعد اگر اوکی رو داد اگر رشته ات استاد محور باشه میتونی با اطمینان خوبی برای اون دانشگاه اپلای کنی
اگر کمیته محور باشه باید وایسی ببینی نظر کمیته اساتید نسبت به رزومه ات چی هست ممکنه اپلای کنی ولی ریجکت بشی
اگر پذیرش گرفتی هم اقدام میکنی برای ویزا
مدرک زبان معتبر هم لازم داری که باید ببینی دانشگاه مقصد چه مدرکی قبول میکنه
رزومه یا CV هم شروع کن بنویس. برای اپلای دانشگاه هم معمولا به دو یا سه توصیه نامه از اساتید مقطع قبلی نیاز داری
این مواردی که گفتم ممکنه بسته به کشور یا مقطع تغییر کنه