خجالت شدید کودک ۱۰ ساله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 61 بازدید

دختر من کلاس پنجم است

 مشکلات رفتاری زیادی در سالهای سوم و چهارم دبستان داشت. کلاس سوم با بچه های دیگر تنش زیادی داشت و احساس می کرد اذیتش میکنند یا واقعا اذیتش می کردند و عصبی میشد و نمی توانست خودش را کنترل کند و با همگی آنها دعوا می کرد. چون تصور می کرد تعدادی از بچه ها با هم همدست می شوند و همگی بر خلاف او رفتار می کنند بنابراین با چند بچه همزمان به حالت حمله های شدید دعوا می کرد و طبیعتا به او حق داده نمی شد . حتی اگر در ابتدا هم حقی داشت.  ما که پدر و مادرش هستیم به او حق نمی دادیم. سال چهارم این رفتارش کمی بهتر شد با وجود مشاوره ها و صحبت های ما . ولی در مدرسه دیگر بچه ها او را دوست نداشتند و اصلا با او صحبت هم نمی کردند. برای همین امسال یعنی کلاس پنجم مدرسه اش را عوض کردیم.

از طرفی او همیشه خجالتی بود و با صدای بسیار آرام صحبت می کرد. امسال با هیچ بچه ای دعوا نکرده و کلا با دیگران بیشتر سازش دارد. اما مشکل اینجاست که باز هم به شدت خجالتی است . با هیچ دانش آموزی رابطه ندارد و امروز دیدم وقتی بچه های دیگر با او صحبت می کنند خیلی معذب می شود و نمی تواند پاسخ بدهد. بچه ها پیش زمینه ذهنی بدی از او ندارند با این وجود او را یک بچه ناتوان در ارتباط می بینند و با او ارتباطی برقرار نمی کنند و خودش هم خجالت می کشد پیشقدم شود . 

خواهش می کنم کمکمان کنید خواهش میکنم

اطلاعات تکمیلی

سن ۱۱ جنسیت زن شغل دانش آموز وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

مشاور کودک و نوجوان

سلام و عرض ادب؛ والد گرامی مسائلی که شما مطرح کردید می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات عمقی‌تر در وجود کودک شما باشد. گاهی اوقات ویژگی خجالتی بودن در کودکان بک ویژگی ژنتیکی است که به مرور زمان کمتر می‌شود ولی به طور کلی از بین نمی‌شود. اما با توجه به توصیف شما به نظر نمیرسم کودک شما از ابتدا این ویژگی را داشته بلکه مسائلی باعث ایجاد این ویژگی شده است؛ البته همانطور که عرض کردم این می‌تواند نشانه مشکلی بزرگ‌تری در کودک شما باشد. بهتر است در مورد این موضوع با کودک خود حرف بزنید اینکه از چه چیزی ناراحت است؟ چه عاملی باعث می‌شود در حضور دوستانش احساس راحتی نداشته باشد؟ در آن زمان چه احساسی را تجربه می‌کند؟ در درجه اول علت مشکل باید شناسایی شود. من به شما توصیه می‌کنم ارتباط خود را با کودکتان بهبود ببخشید از ویژگی‌های مثبت او تعریف کنید به او ابراز علاقه کنید و مسئولیت‌هایی را در زندگی واقعی به او بسپارید مثل پرداخت هزینه خریدها؛ پیشنهاد جدی‌تر من مراجعه حضوری به یک روانشناس مجرب هست تا با ارزیابی کامل در این سنین حساس بهتر بتواند مشکل را شناسایی و به دختر عزیزتان کمک کند. شاد و پیروز باشید.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha