سلام .من در کارشناسی کتابداری میخونم اما قصد انصراف دارم چون به نظرم خیلی رشته بی محتوا و بدون بازارکاری و دارم وقتمو بیخودی هدر میدم. اما علی رغم این ها به کار خیلی نیاز دارم و به گفته اساتید بازار کار خوب و حقوق مناسبی داره. میشه بیشتر از واقعیت کاری این رشته بگید؟

پاسخ مشاور

کاردرمانگر و مشاور تحصیلی

سلام. بازار کاری رشته کتابداری نسبتا متوسط است و از خیلی از رشته های دیگر بهتر است. چون کتابداری یک شغل تعریف شده دارد: کتابدار . ولی خیلی رشته های دیگر این حالت را ندارند. محتوای رشته را خودتان می توانید زیاد کنید. یکی از دغدغه محققان پیدا کردن مقالات برای نوشتن مقاله جدید است. اگر بتونید در کارهای کامپیوتری مرتبط با کتابداری و اطلاع رسانی و مقاله نویسی تخصص پیدا کنید به نظر من می توانید از رشته کتابداری یک رشته با محتوا بسازید. به نظر من اگر در کنار کتابداری بتوانید زبان انگلیسی و مهارتهای هفت گانه کامپیوتر و حتی عکاسی و خبرنگاری و صحافی و چاپ را تسلط کامل پیدا کنید و بر مباحث آماری و spss  هم تسلط پیدا کنید می توانید حتی کارآفرینی کنید و مشاور افرادی شوید که در حال نوشتن پایان نامه و مقاله هستند. سعی کنید با دانشجوبان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ارتباط برقرار کنید و منابع آنها را هم بخوانید. 

اما اگر از رشته کتابداری انتظار یک رشته خیلی غنی را دارید مسلما انتظار شما اشتباه است. مسلم است که علمی مثل زیست شناسی یا شیمی یا حقوق بسیار گسترده تر از کتابداری است. کتابداری علمی است که اطلاعات و داده ها و کتابها و مقالات را ساماندهی می کند و شما باید در همین حد از این رشته انتظار داشته باشید. کتابداری یک علم کاربردی هست. مسلم است که عمق علوم کاربردی کمتر از علوم محض و پایه است.

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha