2723

روابط اجتماعی ضعیف کودک

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 41 بازدید 1 تبادل تجربه

سلام وقتتون به خیر

دختر من یک سال و ده ماهشه و جدیدا اسباب بازیهاش و به دوستاش نمیده و میگه مال مهرسا من خیلی تشویقش میکنم که اسباب بازی هاش و بده ولی متاسفانه تاثیری نداره براش در این مورد داستان تعریف کردم. پسر خالش و مثال زدم که هر وقت میره خونشون با اسباب بازی هاش بازی میکنه ولی اثری نداره.البته دختر عمه 5 ساله ای داره که اونم اصلا اسباب بازی هاش و نمیده دخترم باهاش بازی کنه. چند وقت پیش به مدت یک هفته منزل ما بودند. این مسئله هم باعث شد این رفتار دخترم تشدید بشه. مشکل دوم من با دختر عمش هم هست چون شهرستان هستند ما مجبوریم هر وقت که میریم یک هفته ای اونجا هستیم و با اینکه یک بار منزل اونها میریم ولی اونا هر روز خونه مادربزرگ هستند و هم دیگه رو میبینند. و وقتی اون اسباب بازی هاش و به دخترم نمیده دخترم اذیت میشه. و اگر دخترم باب میل اون بازی نکنه سرش داد میزنه. و من از این موضوع خیلی ناراحتم چون من و پدرش اصلا با صدای بلند با هم و با دخترم صحبت نمیکنیم. متاسفانه خواهر شوهرم تا ما حرفی به دخترش میزنیم دخترش و بدجور دعوا میکنه و بهش هم برمیخوره. در صورتی که ما خیلی با مهربانی بهش تذکر میدهیم. لطفا راهنمایی بفرمایید با این دو مورد چه کنم. من خودم در کودکی و الان خیلی دست و دل باز بودم و نمیخوام دخترم مثل دختر عمش بشه. ممنونم

اطلاعات تکمیلی

سن 32 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور کودک و نوجوان

سلام وقت شما بخیر 
فرزند شما در مرحله‌ای از رشد است که خیلی دور از انتظار نیست علاقه‌ای به تقسیم اسباب بازی‌هایش نداشته باشد ،چون دارد احساس مالکیت خود را شکل می‌دهد و نباید او را مجبور نمایید خلاف میلش عمل نماید .
اما اگر دوست دارید که این رفتار را یاد بگیرد که بخشندگی هم نسبت به اطرافیان و هم‌سن‌هایش داشته باشد ،به طور مثال می‌توانید از منزل تعدادی شکلات و آبنبات در کیف خود بگذارید و زمانی که با دیگران برخورد می‌کنید آن را تعارف کنید و در این مسیر بخواهید که او هم شما را همراهی کند.
اما در برخورد با دختر عمه‌اش خیلی نمی‌توانید مداخله نمایید و آن کودک را مجبور نمایید که درست رفتار کند 
اما اسباب بازی‌هایی را با خود ببرید که نیاز به بازی دست‌جمعی دارد،مثل توپ و شروع به بازی با دخترتان کنید و دیگران را هم در این بازی دخیل نمایید و از دختر عمه‌اش هم دعوت کنید که در این بازی شرکت کند که هر دو بتوانند از بازی دسته جمعی لذت ببرند.
البته پیش از همه اینها در چنین بازی‌هایی باید یک بزرگتر باشد که بتواند آنها را هدایت نماید و مشارکت را یاد دهد.
ضمن اینکه اگر دختر عمه به او اسباب بازی‌هایش را نمی‌دهد به او توضیح کوتاهی دهید که اسباب بازی خودش است ولی احساسش را درک کنید که ناراحت است که آن را ندارد.
گاهی اوقات تلاش بزرگترها باعث بدتر شدن ارتباط بین کودکان می‌شود‌.
کمی آنها را به حال خود واگذار نمایید ولی در کنارش به او یاد دهید چگونه می‌تواند خواسته‌اش را درست بیان کندو شما هم همیشه نمی‌توانید به او کمک کنید.
با سپاس

تجربه شما

login captcha

ممنون از راهنماییتون