حرف نزدن کودک 21 ماهه

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 149 بازدید 2 تبادل تجربه

دختر 21 ماهه ام فقط مامان بابا و نه رو میگه ، این طبیعی هست یا باید پیگیری کنم؟؟ 

مامانم میگه من و داداش و خواهرام هم همینجور بودیم دیر حرف اومدیم

حالا من چیکار کنم پیگیر باشم یا نه میتونه ارثی هم باشه؟؟ من خیلی نگرانم😧 

پاسخ مشاور

گفتاردرمانگر

با سلام

کودک بین 18 تا 24 ماهگی حدود 150 کلمه را درک میکند و حدود 50 کلمه را باید داشته باشد و شروع به بیان عبارات و جملات ساده دو کلمه ای  میکند .

  کودک   21 ماهه شما با توجه به تعداد کلماتی که فرمودید در حد یک کودک 1 ساله  از کلمات استفاده میکند . این تاخیر کودک شما قابل بررسی می باشد که باید اطلاعات بیشتری از کودک شما در اختیار بنده قرار بگیرد  . لطفا سوالات زیر را پاسخ دهید تا بتوانم شما را راهنمایی کنم .

اول اینکه بفرمایید که کودک شما تاریخچه پزشکی خاص از جمله تولد زودرس . تشنج و یا ریفلاکس و یا هر تشخیص پزشکی را دارا هست یا خیر ؟

2. الگوهای ارتباطی ایشان چگونه است ؟ آیا تماس چشمی مناسب است یا خیر حین ارتباط به شما نگاه میکند ؟اشاره میکند ؟ توجه به محیط و اطرافیان دارد ؟ ایا به اسن خود پاسخ میدهد یا خیر ؟ شیوه ارتباط ایشان برای رفع نیازها چگونه است ؟  تقلید از رفتارها و گفتار و حرکات شما دارد یا خیر ؟

سوم اینکه درک ایشان در حد دستورات ساده و درک افعال ( بشین برو دست نزن بخواب و ناز کن و افعال این چنینی )چگونه است ؟ توجه به دستورات شما میکند یا خیر ؟

آیا کودک شما تمایل به ارتباط با دیگران و یا کودکان دارد یا خیر ؟ بازی های کودک شما چگونه است ؟ با چه چیزی بیشتر سرگرم می شود ؟

واکنش کودک شما به کودکان در پارک چگونه است ؟ نگاه میکند به بازی کودکان و تقلید میکند و یا بی توجه است ؟

الگوهای تعاملی شما با کودک چگونه است ؟ چه میزان با ایشان تعامل  کلامی برقرار میکنید با ایشان بازی میکنید ؟ شاغل هستید یا خیر ؟ کودک مراقب دیگری دارد  یا خیر ؟ چه میزان در معرض سی دی و تلویزیون روزانه می باشد ؟

از لحاظ تغذیه ای چگونه است ؟از شیر گرفته اید یا خیر ؟ غذا خوردن کودک مناسب است یا خیر ؟ وزن گیری کودک چگونه است ؟

رشد حرکتی کودک شما چگونه بوده است ؟ مراحل با زمانبندی درست پیش رفته است یا با تاخیر و یا هنوز مشکلاتی در حرکات ایشان

ان دیده می شود یا خیر ؟

پاسخ شما به اینگونه سوالات به تشخیص بنده جهت راهنمایی شما کمک میکند .در پاسخ به سوال شما که آیا وراثت می تواند موثر در تاخیر باشد پاسخ شما بلی است اما از انجا  که فاکتور وراثت در تعامل با محیط می باشد در برخی موارد کودک مستعد تأخیر گفتار می باشد و شرایط محیطی می تواند باتاثیرات مثبت یا منفی نتایج متفاوتی را در رشد گفتاری کودک شما ایجاد کند  و به همین دلیل ممکن است نیاز به  ارزیابی و مشاهده کودک در حین بازی و تعامل وجود داشته باشد.
 در حال حاضر شما به سوالات بالا پاسخ دهید ٫  با توجه به پاسخ شما به سوالات نیاز کودک شما برای ارزیابی و مراجعه به گفتاردرمانی مشخص خواهد شد.اما باید در نظر داشته باشید مراجعه بهنگام و ارزیابی تخصصی  تاثیر به سزایی در روند رشد گفتاری کودک شما دارد .

با آرزوی موفقیت برای شما

تجربه شما

login captcha

سلام خسته نباشدممنونم از توجه ووقتی که میگذارید منم پسرم ۱۹ماهش وخیلی کم حرف میزنه درحد بابادادا داداش بده اب قبلا مادرشیرمیگفت ولی الان نمیگه این دوکلمه به سوال های شماجواب دادام هیچ مشکلی نداره خیلی باهوش همه چیزرو میفهمه درست انجامش میده شاید بیشتراز سنش میفهمه خیلیوبازیگوش بنظرتون پسرمن باید گفتار درمانی بره راستی من یه پسر دوماه دارم ازوقتی اون دنیا اومده یکم عصبی شده حسودی میکنه بهش همسرم میگه تاثیرداره رو حرف زدنش ممنونم بابنت راهنمایتون 🙏

سلام خسته نباشید سپاسگزارم بخاطر وقتی که برام گذاشتید ، دخترم خداروشکر هیچ مشکلی نداره ، باهاش زیاد حرف میزنم تکرار میکنم اما چیزی نمیگه، وقتی بهش بگم بشین یا در رو ببیند یا بگم بیا دستت رو بشورم میاد، هم بازیش توی خونه داداشش هست با هم خوب هستن، تغذیش هم بله خوبه خودش میخوره، 16 ماهگی راه رفت ، 

توی پارک و مهمونی ها با بقیه راحت ارتباط برقرار میکنه ، تنها نگرانی من همین حرف نزدنش هست 

مامان بابا و نه رو فقط میگه .

@طلاخانوم125

با سلام مجدد خدمت شما 

اگر مواردی که فرمودید بدون مشکل باشه باید شیوه بیان و تعامل شما و تقلید کودک شما مورد بررسی قرار بگیرد اینکه شیوه بیان شما کودکانه هست یا خیر ؟ کلماتی که از کودک می خواهید بیان کند ساده در سطح خود کودک هست یا خیر ؟ سطح توقع شما برای بیان کودکتان در این سطح چگونه است؟ اینکه شما زیاد صحبت میکنید با شیوه و کیفیت کلام شما متفاوت است گاهی شما زیاد صحبت میکنید اما کمکی به بیان کودک نمی کند و خزانه درکی کودک را فقط افزایش میدهد. مسئله بعدی مسئله تقلید کودک شماست  که آیا توانایی تقلید صداها را دارد اما کلمات را  با توجه به شیوه تعامل شما به صورت رفتاری تقلید نمیکند و برای رفع نیازش ترجیحا از اشاره یا حرکات دیگر استفاده میکند و یا تلاش برای تقلید کردن دارد اما تواناییش را ندارد ؟ 


من به شما پیشنهاد میکنم برای رفع نگرانی تان یک جلسه به گفتاردرمانی مراجعه کنید تا کودک شما ارزیابی شود و با توجه به شرایط کودک شما به شما مشاورانی جهت بهبود روند کلامی ایشان داده شود چون در هر حال کودک شما حدود ۹ ماه تأخیر کلامی دارد و مراجعه و مداخله به هنگام از مشکلات آتی جلوگیری میکند.