2723

علائم اتیسم در کودک سیزده ماهه

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 167 بازدید 1 تبادل تجربه

با سلام من کودکی سیزده ماهه دارم که تا یه هفته دیگه چهارده ماهش کامل میشه چندی پیش به علت پایین بودن نمرات پرسشامه  asq پیش روانشناس کودک مراجعه کردم و به من گفته شد که کودکم از لحاظ ذهنی احتمالا آی کیو پایین تری نسبت به بچه های های معمولی داره(البته شاید مشکل ژنتیکی هم باشه) . داروی نوتروپیل هم براش تجویز شده و نزدیک به یک هفته هست که مصرف میکنه . میخواستم برای افزایش هوش و بالا رفتن روابط اجتماعی . حل مسئله . شخصی اجتماعی و ... این پرسشنامه باهاش چه بازی هایی کنم . البته ذکر کنم که ارتباط چشمی خیلی کمی با من برقرار میکنه و موقع صحبت کردن شعر خواندن و ... توجهی زیاد نشون نمیده . حتی موقع بازی کردن باهاش مثلا بعد از اینکه بهش نشون دادم طریقه پرتاب توپ و یا قل دادن توپ رو ازش میخوام دوباره برام بندازه توجهی نشون نمیده و توپ رو داخل دهانش میبره و دستش رو مرتب روی توپ میزنه و در آخر هم به سمتی میندازتش . و یا مثلا بعد از اینکه چند بار حلقه داخل میله میندازم حلقه کوچک تر رو به دستش میدم که با کمک هم داخل حلقه بیاندازیم اما او حلقه رو از دست من میکشه و داخل دهانش میبره و میله اش رو کج میکنه تا باقی حلقه ها هم بریزه . و یا اینکه بعد چند بار چیدن مکعب ها روی هم فقط مکعب ها رو از روی هم خراب میکنه و یا مکعب ها رو داخل دهانش میبره و یا پرتاب میکنه.

ازتون درباره اینکه چه بازی هایی رو باهاش کنم و اینکه چطوری توجهش رو به سمت بازی و آموزش بازی جلب کنم و همچنین چطوری میتونم حواسشو به سمت خودم جلب کنم تا ارتباط چشمی بیشتر باهاش برقرار کنم و موقع صحبت باهاش و یا شعر خوندن براش نگاهم کنه؟ (غیر از مامان و بابا که چند روز یه بار میگه هیچ کلمه ای رو به کار نمیبره البته چیز های نامفهومی رو با خودش تکرار میکنه که من سعی میکنم مثلا بهش نشون بدم آره میفهمم و ازش گاهی تقلید میکنم ) من درباره علائم اوتیسم مطالعاتی داشتم اما بعضی علائم گفته شده مثل اینکه نفهمه طرف مقابلش عصبانی هست یا میخنده رو قشنگ متوجه میشه اما مثلا وقتی با دو تا بچه  یکساله  دیگه که کنارش بازی میکنند اصلا بهشون توجهی نشون نمیده 

اگر امکانش هست بگید آیا علائم اوتیسم داره یا نه آخه خیلی نگرانم 

لطفا راهنمایی بفرمایید

اطلاعات تکمیلی

سن چهارده ماه جنسیت مرد شغل .... وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

کاردرمانگر

سلام و عذر تقصیر بابت تاخیر در پاسخگویی.
آفرین به شما مادر پیگیر. خیلی خوبه که موارد رشدی فرزندتون رو پیگیری می کنید.
در رابطه با علائم و تشخیص اوتیسم این مورد رو در نظر بگیرید که تشخیص قطعی اوتیسم تا سه سالگی هست.
مواردی که ذکر کردید جای بررسی داره. اینکه در بازی ها وسایل رو به دهانش میبره باید بررسی بشه ، شاید مشکل حسی باشه. 
اینکه چه بازی هایی انجام بدید سوال خوبیه ولی برای اینکه نتیجه مطلوب بگیرید بهتره حضوری به یک کاردرمان حیطه کودک مراجعه کنید.
اما به طور کلی بازی هایی که مورد علاقه فرزندتون هست رو در نظر بگیرید و ازش استفاده کنید. بازی ها رو تا جایی که میشه هوشیارانه انجام بدید، با صدای بلند یا نوسان صدا، با هیجان، با تنوع و ...
برای پرتاب توپ اول پشت سرش بشینید و با گرفتن دستش کمکش کنید و باهم پرتاب رو انجام بدید. همزمان پدرش در رو به رو آماده دریافت توپ باشن.
این نمونه بازی ها زیادن ولی یک اصول کلی وجود داره که میتونید از یک کاردرمانگر کمک بگیرید و تمرینات در منزل رو خودتون انجام بدید.
موفق باشید 
 

تجربه شما

login captcha

خیلی ممنون از پاسخ گوییتون

@malmaly

سلام ببخشید بچه شما چه تشخیصی گرفت؟برادرزاده من دقیقا همسن بچه شماست و رفتاراش هم همینطوره.نگران اتیسم هستیم😔😔