سلام شوهرم زمان حیاتش به خاطر احترام بزرگتر کوچکتری و شراکت مالی بعضی اموالش رو که با هم به طور شراکتی خریده بودن به نام پدرش و برادرش زده بودن.

حالا که فوت شده ما از نظر قانونی هیچ حقی نداریم چون اموال به نام پدرش هست و به فرزند مرده هم ارث نمیرسه 

حال اونا پدرش و برادرش بعضی ازاموالش رو که خرج کردن، بقیه رو هم میگن پسرت 18 سالش شد میزنیم به نامش که اونم فکر نکنم ،این کارو بکنن 

آیا اونا از نظر شرعی مدیون من و بچه هام میشن واسه ندادن اموالی که واسه شوهرم بود ولی به نامش نبود؟ و مدیون همسرم نیستن ؟چون حاضر نشدن بخشی از اموالش که دست اوناست رو برای خوندن نماز و روزه قضا همسرم پرداخت کنن؟

و شوهرم که فکر نمیکرد قبل باباش بره مدیون بچه هاش نمیشه چون خودش باید اموالی رو حقش بود بنام خودش میزد و باعث این همه مشکلات واسه ما در واقع همین شراکت غیرمنطقیه نمی شد


اطلاعات تکمیلی

سن 26 جنسیت زن شغل خانه دار
پاسخ مشاور

مشاور مذهبی

سلام
اگر همسرتان این اموال را بخشید باشد، اموال برای آنهاست اما اگر فقط به نام آنها زده باشد و نبخشیده است، این اموال برای ورثه است یعنی شما و فرزندانتان و پدر و مادر همسرتان البته در صورتی که پدر و مادرش زنده باشند. 
در این صورت پدرشوهر و برادر شوهر شما باید تمام اموالی که متعلق به شماست برگردانند. ضمناً فرزند نابالغ شما یتیم است و سرپرستیِ فرزند شما با پدر همسرتان است. اما اینکه بگویند فرزندتان وقتی ۱۸ ساله شد مالش را به او برمی‌گردانیم اصلا در دین اسلام چنین چیزی نداریم. باید مال یتیم را برای خودش حفظ کنند و مال شما را به خودتان برگردانند. به آنها بگویید مال یتیم در دل آنها تبدیل به آتش می‌شود و استفاده از آن، گناه بسیار بزرگی است. 
در مورد نماز و روزه قضا، اگر همسرتان وصیت کرده باید طبق همان عمل کنند. اگر وصیتی نکرده است وظیفه‌ای ندارند. اما اگر می‌دانید نماز و روزه قضا داشته و وصیتی نکرده، بر عهده پسر بزرگتان است. 

اینکه گفتید آیا همسرتان مسئول است یا نه؛ احتمالا همسرتان چنین چیزی را پیش‌بینی نکرده است. اما در هرحال مرد سرپرست خانواده است و اگر همه چیز را ببخشد و هیچ‌چیز بجا نگذارد به طوری که خانواده‌اش فقیر شوند مسئول است. بنده نمی‌دانم همسر شما در چه وضعیتی بوده‌اند و آیا اصلا چیزی برای شما نگذاشته‌اند.
در هرحال خداوند ایشان را رحمت کند و به شما کمک کند.  

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha