عوارض انگل توکسوپلاسموز در کودکان

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 525 بازدید

سلام خسته نباشید حقیقتش من از زمان بارداریم تا الان که بچم دو ماهشه ترس از انگل توکسوپلاسموز تو من مونده ، تو بارداریم همش مواظب بودم نگیرم الانم که  بچم دو ماهشه وسواس شدید گرفتم جوری که همش دستام تو آب هست ، سوال من اینه که اگه مثلا بچه کوچیک یا نوزاد این انگل رو خدایی نکرده بگیره چه اتفاقی براش میفته ؟ میدونم که واسه جنین تو شکم مادر خطرناکه ، میخوام ببینم آیا اون خطرات واسه بچه کوچک یا نوزاد هم هست یا نه؟ ممنون میشم من رو از این کابوس دربیارید

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۵ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

پزشک اطفال

 از بیماری‌ انگلی‌ انسان‌ و حیوان‌ توکسوپلاسموز می‌باشد که‌ ایجاد عفونت‌ اولیه‌ آن‌، بدون‌ علایم‌ بالینی‌ است‌. نوع وخیم و حاد بیماری‌ با تب‌ و بزرگ شدن ‌غدد لنفاوی‌ همراه‌ می باشد. از نشانه های نوع وخیم بیماری که به ندرت دیده می شود علایم‌ مغزی‌،ذات‌ الریه‌، ابتلای‌ عمومی‌ ماهیچه‌ها و مرگ‌ می باشد. مادران‌ باردار با ابتلا به عفونت اولیه در ابتدای‌حاملگی‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ مبتلا شدن جنین‌ به عفونت و مرگ آن شوند و یا این‌ که ‌نوزاد متولد شده دچار‌ ضایعات‌ مغزی‌، بزرگی‌ و یا کوچکی‌ جمجمه‌ گردد; ممکن است علایم‌فوق‌ در هنگام‌ تولدکاملا مشهود باشد و یا درمدت‌ کوتاهی‌ بعد از تولد، شروع به ظاهرشدن ‌کند.

عامل این بیماری از طریق مدفوعی - دهانی از مدفوع گربه که حاوی تخم انگل آلوده است منتقل می‌شود. عامل بیماری ممکن است از طریق خوردن گوشت پخته نشده ، انتقال خون یا پیوند اعضا و یا از طریق جفت به جنین با وجود عفونت حاد در یک زن حامله اتفاق افتد.
پیشگیری و کنترل:

1- حتی الامکان گوشت‌ کبابی‌ و نیم‌ پز احشایی‌ پرندگان‌ مصرف نشود و غذاها وگوشت‌ در درجه‌ حرارت‌ 60 درجه‌ به طورکامل پخته شود.
2- گوشت‌ را باید در سرمای ‌18- درجه‌ سانتی‌ گراد به‌مدت‌ 10 روز فریز یا منجمد کرد.

3- از بین بردن مدفوع‌ ‌گربه‌ها و بچه‌ گربه‌ها به طور روزانه قبل‌ از آنکه‌ تخم های انگل موجود در آن‌ آلوده‌کننده‌ شوند. مدفوع‌ این‌ حیوانات‌ را با‌ هدایت‌کردن به‌ طرف‌ فاضلاب‌ ، سوزاند و یا دفن عمیق می توان از بین برد.

4- زنان‌ باردار باید از تماس‌ با گربه‌هایی‌ که‌ ممکن است ناقل بیماری باشند اجتناب کنند; بهتر است این زنان‌ باردار ازکارهای‌ باغبانی‌ اجتناب کنند و یا هنگام کار دستکش بپوشند و بعد از انجام‌ کار به درستی دست های خود را شستشو دهند..

5- پس‌ از تماس‌ دستها باگوشت‌ خام‌ و یا باغبانی‌ در محل‌ هایی‌که‌ ممکن است آب‌ آن‌ محل‌ آلوده‌ به‌ مدفوع‌ گربه‌ها باشد شستشوی‌ دستها الزامی می باشد.

6- غذاها را باید از دسترس‌حیوانات‌ مخصوصا گربه دور نگهداشت‌.

7- پس از کارکردن‌ در مزرعه‌ و باغ حتما باید دستها را با آب صابون به خوبی شست‌.

8- سبزیها و میوه‌ها باید به طور کامل شستشو و ضد عفونی شوند.

9- از تماس‌ با خون‌ و وسایل‌ پزشکی‌ آلوده‌ به‌ خون باید خودداری کرد.
----------------------------------------------------
و اما در مورد شما و نوزادتان باید عرض کنم که نگرانی شما بی مورد است. توکسوپلاسموز جزو بیماریهای شایع در کودکان نمیباشد. این نگرانی از نظر روانی نه تنها به شما بلکه به نوزادتان هم ممکنه آسیب برسونه.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

ابتلا به توکسوپلاسموز در بارداری

پاسخ سلام بله ممكن است،،، بهتر است در بارداري حيوان خانگي مخصوصا گربه نگهداري نكنيد،، ازاينستاي من ديدن فرماييد

توکسوپلاسموز و اقدام به بارداری

پاسخ سلام دوست عزیز بهتر است گربه خانگی در زمان اقدام به بارداری و به خصوص دوران بارداری در منزل نداشته باشید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما آزمایش TOXO در خواست شود تا از نظر این بیماری بررس...

آزمایش توکسوپلاسموز در بارداری

پاسخ سلام مادر عزیز. چه آزمایشی در دخترتون مثبت بود،IgM یا IgG مربوط به توکسوپلاسموز؟ چون مثبت بودن هر کدوم علت جداگانه ای داره، و حتما به پزشکش بفرمایید این موضوع رو مخصوصا اگر IgM مثبت بوده باشه.

انگل توکسوپلاسموز و انتقال از طریق مدفوع گربه

پاسخ نكران نباشيد شما كه دست نزديد البته من معمولا خودم اين ازمايش را براي تمام بارداران انجام مي دهم