2723

سلام و خسته نباشید.

منو شوهرم یک ساله عقدیم . ۳ سالم دوست بودیم اما اون موقع پرخاشگری و دست بزنشو نشون نمیداد. از وقتی که عقد کردیم هم فحش میده هم میزنه خیلی لجبازی میکنه ‌. وقتهایی ام که قهر نیستیم خیلی خوبه همه کار برام میکنه . از چیزی که میدونه بدم میاد بدتر لج میکنه انجام میده . مثلا میدونه قلقلک متنفرم اما اونقدر داد که جلوی خانوادم حتی گریه کردم. وقتهایی که نمیفهمه واقعا خسته میشم و ازش متنفر میشم . این کارهاش منو تحریک میکنه فحش بدم و حتی وقتی به من چک میزنه منم یهو به اون میزنم. من اصلا نه فحش بلد بودم نه خانوادم کتکم زده بودن اما توی این یک سال آنقدر توی قهرهامون کتک زده فحشم داده که منم عین خودش شدم.

خسته ام دیگه تو رو به علی کمکم کنید. شرایط مشاوره رفتنم ندارم . لطفا راهنماییم کنید ممنونم .


اطلاعات تکمیلی

سن ۱۹ جنسیت زن شغل خاندار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام دوست عزیزم

دوران دوستی خیلی با ازدواج متفاوت هست. خیلی از افراد وقتی بعد از سال‌ها دوستی با طرف مقابل‌شون ازدواج می‌کنن، متعجب میشن از اینکه او چقدر تغییر کرده در حالی که اون فرد، همون آدم قبل هست و این خانم یا آقا تازه داره به شناخت درستی از طرف مقابل دست پیدا می‌کنه. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم هر فردی که قصد ازدواج داره، حتی اگر طرف مقابل، فامیل، همسایه، دوست یا همکار هست، برای مشاوره‌ی پیش از ازدواج اقدام کنه. اما متاسفانه خیلی از مردم همین حرفی رو می‌زنن که شما گفتید: شرایط مشاوره رفتن ندارم. 

مشاوره رفتن شرایط خاصی نیاز نداره. فقط لازم هست چند ساعت وقت و هزینه‌ رو به این کار اختصاص بدید. ما ایرانی‌ها برای مراسم متداول، خیلی انرژی و وقت و هزینه صرف می‌کنیم اما این رو در نظر نمی‌گیریم که اگر مسائل‌مون رو به درستی بررسی و حل و فصل نکنیم، تمام اون هزینه‌ها عملا برای ما رضایت به بار نخواهند آورد. 

پرخاشگری، عدم کنترل خشم، درگیری لفظی و فیزیکی، لجبازی، قهر، بی‌ملاحظگی، تلافی و ... مسائلی نیستن که موجب خوشایند بودن یک رابطه بشن. توصیه‌م به شما این هست که با همسرتون مودبانه ولی قاطع صحبت کنید. نیازی نیست گریه کنید یا متوسل به خشونت بشید. در یک زمان و موقعیت مناسب، با ایشون خیلی شفاف و واضح و محترمانه صحبت کنید. ‌صحبت‌تون رو با متهم کردن ایشون شروع نکنید. مثلا نگید "من اهل فحاشی و کتک‌کاری نبودم اما از تو یاد گرفتم!" چون این حرف شما حتی اگه صددرصد هم درست باشه، ناخودآگاه همسرتون گارد می‌گیره و دیگه نمی‌تونه گوش بده که شما چی میگید. فقط سعی می‌کنه از خودش دفاع کنه. پس بهتره شما صحبت‌تون رو از موضع "من" شروع کنید. موقعیتی که وجود داشته رو توصیف کنید، احساس‌تون رو توضیح بدید و درخواست‌تون رو بگید. مثلا بگید من ناراحتم از اینکه وقتی با هم اختلاف نظر داریم، کار به درگیری لفظی و فیزیکی می‌رسه. دل‌م میخواد با هم محترمانه برخورد کنیم. بیا توافق کنیم وقتایی که عصبانی هستیم به جای هر حرف و رفتاری اول سعی کنیم آروم‌تر بشیم. بعد با هم حلش کنیم.

این فقط یک مثال بود و شما می‌تونید در موقعیت‌های مختلف ازش استفاده کنید. مهارت‌های کنترل خشم رو حتما یاد بگیرید و با همسرتون تمرین کنید. بررسی کنید چه موقعیت‌هایی باعث خشم‌‌تون میشه و از اون موقعیت‌ها تا حد امکان پرهیز کنید.  

به خدای بزرگ می‌سپارم‌تون

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

فحش دادن کودک

پاسخ دوست عزيز سلام اولين چيزي كه نبايد فراموش كرد اينست كه كودك هركاري را كه نظر شما را جلب كند مجددا تكرار ميكند حالا ميتواند فحش باشد ميتونه گريه يا خودزني يا ... يعني در كل هر واكنش خاصي كه از شما ببين...

پرخاشگری و فحش دادن کودک

پاسخ سلام. ۱. چرا قبل از ازدواج با همسرتون تحقیق نکردید. ۲. چرا انقدر زود بچه دار شدید. البته اختلاف سنی کم بین شما و پسرتون شاید کمکتون کنه تا (با توجه به شرایطی که مطرح کردید) بتونید تنها همبازی و دوستِ ...

فحش دادن پسر سه ساله

پاسخ سلاموقت بخیرمعمولا بچه ها در این مورد الگو دارند یعنی قطعا از کسی شنیده اند.در وهله اول باید الگو حذف بشه یعنی جایی که فحش میدن بچه رو نبرید دوم اینکه خیلی قاطع و آروم بهش بگید که این حرف خیلی زشته و ...

فحش دادان کودک

پاسخ سلام فحش دادن كودكان در اثر يادگيري محيطي هست و فقط در داخل خانواده نيست.بهترين راه حل ناديده گرفتن و نشنيده گرفتن فحش و عدم توجه هست.حتي تنبيه هم ميتونه فحش دادن رو تقويت كنه.