با سلام و خسته نباشید

دختر 5 ساله ام به مدت یک ماه هست توی خواب دندون قروچه شدید انجام میدهد و نکته دیگه هم که باید بگم اینه بشدت ترس از تنهایی داره و حتی حاضر نیست مهدکودک بمونه یا اینکه شب ها تنها تو اتاق خواب حتی با چراغ روشن بخوابه. حتی اگه تنها تو اتاق باشه و یهو تلفن زنگ بخوره از ترس زهرترک میشه دو سال پیش از ماشین در حال حرکت وحشت داشت که حتی بعد از اون یک مدت کوتاه دچار لکنت زبون شد که خداروشکر زود خوب شد. از لحاظ رفتاری و تربیتی هم من و هم پدرش آدم های آرومی هستیم حتی افراد نزدیکی که با دخترم ارتباط دارند...

اطلاعات تکمیلی

جنسیت زن وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام دوست عزیز

شرایطی که شما از فرزند عزیزتون تشریح می کنید ،نشان دهنده حساسیت سطح بالای فرزندتون نسبت به تحریکات محیطی و روحیه حساس ایشان هست.حساسیت بالا در یک فرد می تواند چند علت داشته باشد که یکی از دلایل ،مربوط به جو متشنج خانواده ،تجربیات ناخوشایند و استرس هایی است که فرد با آنها مواجه است. با توجه به توضیحات شما ،تصور می شود که فرزند شما در چنین جوی قرار نگرفته. ولی با این حال سعی کنید تمام عوامل محیطی را برای آرام سازی جو خانواده محترمتون مدنظر قرار بدید.

عامل مهم  دیگر که در این زمینه می تواند وجود داشته باشد این است که حساسیت بالای فرزند شما،شاید  به دلیل وجود ویژگی های ژنتیکی باشد.اگر خودتون و همسرتون ،دارای روحیه حساسی هستید و عوامل استرس زا، تاثیر منفی زیادی بر روحیه شما  می گذارند و یا دراطرافیانتان افرادی وجود دارند که انتقال دهنده ارثی این مسئله بوده اند، بدانید که کودک شما روحیه حساس خود را به ارث برده است.چه بسا که تاثیرات ژنی در کنار آموزشی که فرزندتون از نحوه رفتار شما می گیرد،عامل مهمی در این زمینه محسوب می شود.

 از طرف دیگر ممکن است شرایط خانواده آرام باشد و عامل ژنی هم موجود نباشد اما در اثر چندین تجربه ناخوشایند منفی ،فرزند شما دچار ترس و دلهره شده باشد و به شکل رفتارهای بالا ،خود را نشان بدهد.

 

 

حالا راهکارها :

سعی کنید برای کاهش دندان قروچه فرزندتون قبل از خواب براش قصه وشعر بخونید و یا از هر روش آرامش بخشی که بتواند کمک کند ،استفاده کنید. از طرفی سعی کنید در طی روز نیز به کاهش عوامل استرس زا توجه خاصی داشته باشید. در ضمن در این زمینه با یک پزشک اطفال هم مشورت نمایید.

برای مهد کودک رفتن فرزندتون تصمیم جدی بگیرید ،چون سنی است که لازم است کودک شما ، با هم سن و سال های خودش ارتباط بیشتری داشته باشد و روابط اجتماعی گسترده تری را تجربه کند. چه بسا که چنین تجربیاتی در کاهش گریز اجتماعی و ترس های کودک هم  موثر باشد. لازم است پذیرش مهد کودک آهسته و به شکل تدریجی اتفاق بیفتد. روزهای اول ، همراه کودک باشید و کم کم و در زمان های کوتاه اورا ترک کنید، تا محیط جدید را با آرامش بپذیرد.

روشن ماندن چراغ خواب هم در اتاق کودک مشکلی ایجاد نمی کند. از طرفی به ایجاد حس آرامش و کاهش ترس کودک کمک می کند.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

درمان دندان قروچه

پاسخ سلام حتما به دندانپزشک مراجعه كنيد و نايت گارد تهيه كنيد .بعضی دارو ها هم ميتونه به شما كمک كنه كه در صورت نياز برای شما تجويز ميشه

دندان قروچه و قرص ضد افسردگی

پاسخ سلام.اگر دندان قروچه شما با شروع داروها آغاز گردیده میتواند به علت مصرف سرترالین باشد وبا داروهایی قابل کنترل است.به متخصص اعصاب وروان یاهمان روانپزشک مراجعه فرمایید.

دندان قروچه

پاسخ سلام، بهتر است با مشاور کودکان صحبت کنید.

دندان قروچه کودک

پاسخ با سلام دندون قروچه به دلیل اضطراب و استرس انگل و زمینه ارثی می تواند باشد که در مورد کودک شما مسئله ارثی است.می توانید از محافظ دندان که شب ها تعبیه میشود استفاده کنید البته در صورت همکاری کودکتان