سلام پسرم ۳ ساله ست. قبلا اصلا به اسمش توجه نداشت و نگاه نمیکرد الان با کاردرمانی بهتر شده ولی هنوز حرف نمیزنه فقط چند تا کلمه میگه تمام آزمایشات متابولیک و نوار مغز و سی تی اسکنش نرمال بود کاردرمان و گفتاردرمانش می گویند اوتیسم نیست ولی خیلی از بچه های هم سن و سالش عقبه میخواستم ببینم این عقب افتادگی رو میتونه جبران کنه؟ و اینکه پسرم به موقع گردن گرفت و نشست و راه رفت 

اطلاعات تکمیلی

سن ۳۸ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

کاردرمانگر جسمی کودکان

درود و سلام 

وقت خوش

دوست ارجمند باید توجه داشته باشید که به لطف خدا گزارش شما در مورد فرزندتان شامل بهبود تدریجی اما ارزشمند پسرتان می باشد و اینکه تعدادی از کلمات را بیان می کند و به نامیده شدنش توجه می کند؛ و در اثر مداخلات کاردرمانی و گفتاردرمانی شاهد تغییرات مثبت و پیشرفتهای خوبی حاصل شده است. بنابراین باید در طبقه بندی "تاخیر رشدی گفتاری" قرار بگیرد ولی اگر مشخص بشود که از لحاظ رشد شناختی و یادگیری نیز دچار تاخیر خواهد بود و آنوقت عنوان تشخیصی ایشان میشود : "تاخیر فراگیر و همه جانبه ی رشدی". لطفا با توجه به سن فرزندتان، به تلاش هر چه بیشتر در زمینه ی کاردرمانی آموزشی و یادگیری و همچنین گفتاردرمانی بپردازید. من قبلا هم چند بار در مورد دو نوع تشخیص گذاری اختلال اوتیسم بر اساس معیارهای DSM-IV و معیار DSM-V توضیح داده ام و از شما خواهش می کنم به دقت و بطور چندباره آنها را مطالعه بفرمایید تا از تفاوت اصلی انعطاف پذیری و نحوه ی شاخصهای اصلی آگاهی پیدا کنید متاسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی تشخیص گذاری اختلال اوتیسم بر مبنای   DSM-V را انجام می دهند ولی درمان و مداخلات فشرده و انواع شیوه های درمانی را بر مبنایDSM-IV  پیشنهاد می کنند. 

لطفا آرامش خود را حفظ کنید و در ابتدا نسبت به ارزیابی دقیق و درست توانایی شناختی و آموزشی و یادگیری پسرتان اقدام بفرمایید و سپس پیگیر استفاده از جلسات مستمر و برنامه دار و منسجم و منظم کاردرمانی آموزشی و همچنین گفتاردرمانی باشید. در ضمن پیشنهاد می شود که محیط زندگی و خانه را نیز هیجانی و شاد کنید و از انجام تمرینات مداخلاتی صرف پرهیز کنید و همیشه توجه داشته باشید: " بازی حق مسلم و همیشگی هر کودک است و کودکان بیش از اسباب بازی به همبازی نیاز دارند" لطفا همبازی و دوست خوبی برای فرزندمان باشیم تا او از وجود و حضورش در دنیا لذت ببرد.           

با سپاس فراوان از پرسش ارزشمندتان  

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha