حرف گوش نکردن و لجبازی دختر ۷ ساله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 36 بازدید

با سلام. ما یه دختر کلاس اولی داریم که خیلی  سخت به دنیا اومده و همین باعث شده که خیلی  مرکز توجه هست هم از طرف من و باباش و هم از طرف همه اطرافیان. تنها فرزند ما هم هست. از لحاظ رفاهی هم کاملا تو رفاه بزرگ می شه با بهترین امکانات. جدیدا به مشکلی که خوردیم اینه که اصلا  به حرف من و باباش گوش نمیده و انگار بی تفاوته، هر چیزی هم می گیم برعکسش رو انجام می ده. من خودمم شاغلم و خودم دخترم رو جابه جا می کنم مثلا صبح ها اونقدر لفت می ده و نق می زنه تا ما کاملا دیرمون می شه، یه لقمه خیلی کوچیک رو یه ربع دهنش نگه می داره و. یا تکالیف مدرسه رو که قبلا به محض رسیدن به خونه انجام می داد الان با زور و تهدید تازه نه شب شروع به انجامش می کنه اونم با کلی حرص دادن و بی تفاوتی فراوان به حرفهای ما، موقع غذا کلی نق می زنه و الکی گریه می کنه.

حالا واقعا موندیم چیکار کنیم، که حساب ببره و اینهمه لجبازی نکنه

اطلاعات تکمیلی

سن ۳۰ جنسیت زن شغل استاد دانشگاه
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام
در ابتدا باید بدانید که با تامين بي قيد و شرط خواسته‌های کودک خود در حقیقت انگيزه تلاش را در او از بين می برید.مهیا کردن هر آنچه که خواست اوست باعث میشود به غلط به او بفهمانید که زندگي يک راه هموار و بدون فراز و نشيب است و طبیعتا کودک شما تلاشی برای چیزی نخواهد کرد. جایزه و کادوهای شما (رفاه کامل) بايد در قالب تقويت‌کننده‌هايي باشد که در ازاي آنها زحمت کشيده است. مثلا اگه تکالیفش را انجام دهد و پنج کارت امتياز داشته باشد مي‌تواند از شما بخواد سي‌دي مورد علاقه ‌اش را بخريد. با کودک خود قرار بگذاريد که براي دريافت هر کارت امتياز از شما باید حرف شما را گوش دهد و به وظایف و مسئولیت هایش عمل کند. تشویق و ترغیب در کودکان یک اصل بسیار اساسی برای تقویت انگیزه س، اماباید درست و به موقع باشد.
در خصوص حرف گوش نکردن و لجبازی کردن برخورد قاطعانه اما با آرامشی داشته باشید. در هنگام لجبازی از کوره در نروید، به او مستقیم بگویید که از کارش ناراحت هستید و هر کاری پیامدی دارد ، و از عکس العملش نترسید. از چیزی که به آن علاقه دارد محرومش کنید مثلا کارتون،قصه یا بازی. اما به او بگویید که دوسش دارید (محبت بی قید و شرط) . وقتی کودک خود را بی قید و شرط دوست داشته باشید ، نه وابسته به انجام رفتار خاصی ، متوجه می شود که در هر صورتی دوستش دارید و از روی لج و به عمد رفتاری را انجام نمیدهد.
در مورد اینکه چطور فرمان دهید که به حرفتان گوش کند مواردی هست که باید رعایت کنید. فرمان شما باید روشن باشد ویعنی دقیقا بگویید چه کار کند (مثلا نگویید برو اتاقتو مرتب کن بگویید برو اسباب بازیاتو بریز توی سبد). دستور شما باید کوتاه باشد. هر چه طولانی تر باشد احتمال اجرا کمتر است (مثلا نگویید قرار بود از بیرون میای بری لباستو عوض کنی بگویید عزیزم لباس!). فرمان های قابل اجرا برای انجام کار صادر میشود نه برای انجام ندادن (مثلا نپر روی مبل بپر بغل بابا). به طور کلی آدم به لحاظ روانی از چیزی که منع میشود، تحریک میشود و آنرا انجام میدهد ، پس به جای اینکه بگویید انجام نده و نکن، بگویید چه کاری انجام بدهد.
شاد و موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha