2754

بند ناف چه کاری انجام می دهد؟

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 26 بازدید
بند ناف چیست و چه کاری در رابطه با رشد و حیات جنین انجام می دهد؟
پاسخ مشاور

جفت به وسیله بندناف به جنین متصل می شود. اینبند مانند یک ساقه ژلاتینی گرد و سفید است که جنین و جفت را به یکدیگر مربوط می سازد.

 طولبند ناف به طور متوسط حدود 50 تا 60 سانتیمتر است. ولی بند نافهای کوچکتر یابزرگتری (که تا یک و نیم متر طول دارند) نیز مشاهده شده است. قطر متوسط بندناف از5/1 تا 2 سانتیمتر است. بند ناف به مقدار زیاد از سلول های آمنیون (یکی از پردههایی که کودک را می پوشاند) تشکیل شده است. این لایه آمنیونی که دیواره بند ناف راتشکیل می دهد، در سمت جنین با پوست شکم او آمیخته شده و در سمت جفت به آمنیون کهجفت را می پوشاند متصل است. این بند یک لوله اتصال است که دارای یک ورید و دوشریان است. ورید مواد غذایی و اکسیژنی را که از خون مادر به وسیله جفت گرفته وتبدیل شده است، به جنین می برد و شریان ها مواد زائد (مانند گازکربنیک، اوره وغیره) را به جفت می برند که از آنجا در جریان خون مادر ریخته شود.

بند ناف محکم است و حالت ارتجاعی دارد (5 تا 6کیلوگرم کشش را تحمل می کند) و به سختی جمع و منقبض می شود، زیرا در غیر این صورتاین احتمال وجود داشت که در بعضی حالات انتقال خون متوقف شود. بند ناف بسیار قابلانعطاف است و به همین دلیل به جنین اجازه می دهد که حرکات مختلفی در تمام جهاتداشته باشد. پس از تولد، قطع بند ناف ارتباط جریان خون بین مادر و کودک را برایهمیشه متوقف می کند و کودک از این حیث کاملا مستقل می شود. قسمتی که از بند نافروی شکم باقی می ماند، در عرض چند روز پس از تولد می افتد و محل ترمیم ان باقی میماند و در تمام طول زندگی محو نمی شود که همان ناف است.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha