2754

سلام واحترام به مدیران سایت و پزشکهای محترم یه سوالی در رابطه فرزند 20ماهه که دندون بهم میفشارد هیجان کاذب دارد و دست و پا را گاذ میگیرد وسر خودشو بعضی مواقع به دیوار یا به بدن ما میکوبد البطه این قضیه زمانی که هم بازی ندارد بیشتر دیده میشود

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام
در سنی که کودکان هنوز مهارت های کلامی خوب و کاملی پیدا نکردن، نمی‌تونن در موقعیت‌های حساس، مشکل و منظورشونو بازگو کنن. بنابراین دنبال روش های جایگزین هستن. گرسنگی، خستگی، بی‌حوصلگی ،عصبانیت و ترس می‌تونه باعث بشه فرزندتون، دندون هاشو به کار بندازه.و بهم فشردن دندونها و گاز گرفتن، روشی برای بروز خشم و عصبانیتش بشه.
در مورد گاز گرفتن به کودکتون توضیح بدید که گاز گرفتن باعث ایجاد درد میشه و نباید این کارو انجام بده.خیلی محکم و قاطع بهش بگید که از این اتفاق چقدر ناراحت و ناراضی هستید و دیگه نباید اینکارو تکرار کنه.زمانی که احساس می کنید می خواد شما رو گاز بگیره، تنها کاری که باید انجام بدید اینه که خودتونو کنار بکشید و از دسترسش خارج بشید.
اما در مورد سركوبیدن ، این رفتار در بچه ها شایعه و به عمد سرشونو به این ور و آن ور می كوبن و جالبه که بدونید این عادت رفتاری رو برای كسب آرامش انجام می دن. از اونجایی كه هنوز یاد نگرفته به كمك كلمات ، احساسات ناخوشایندش رو بیرون بریزه تنها راهی كه براش میمونه ، انجام رفتارهای فیزیكی برای خالی كردن ناراحتیشه .عادت سركوبیدن در هر بچه ای ممكن است چند ماه تا یك سال طول بكشد و اكثرا تا 3 سالگی كنار گذاشته میشه.
پیشنهاد میکنم شرایطی که کودکتون این رفتارها رو بروز میده کاملا بررسی کنید، و شرایط نامساعدی که باعث این رفتارها شده رو درست کنید. به اندازه ی كافی به كودكتون توجه نشون بدید ، البته نه موقعی كه سرشو به جایی می كوبه یا دندوناشو فشار میده، در این مواقع سعی كنید توجه خاصی بهش نشون ندید چون توجه بی موقع شما ممكنه این رفتار رو تقویت كنه . هرگز اونو به خاطر این عادت های رفتاری تنبیه نكنید . در عوض با كيفيت ترين زماني رو كه حوصله ی ارتباط و بازي با كودکتونو داريد انتخاب كنيد؛ و در اون زمان باهاش صحبت كنيد و همراهش بازي مورد علاقه شو انجام بدید.
به طور کلی این رفتارها در کودکان بعدها معمولا باعث مشکلات رفتاری نمی شن. اما کودکانی که مرتب گاز می گیرن و یا رفتار های خشونت آمیز دیگه ای رو از خودشون نشون می دن، البته زمانی که بزرگتر از 3 سال شدن، ممکنه دچار مشکلاتی باشن که نیاز به درمان ویژه داشته باشه. پس اگه از 3 سالگی به بعد این رفتارها در کودکتون ادامه پیدا کرد به متخصص روان شناس کودک مراجعه کنید.
اما بدونید که در این سن دلخوریه ناشی از کم توجهیه شما میتونه باعث بروز این رفتارها بشه پس تا جایی که میتونید بهش توجه و محبت بی قید و شرط بدید.
شاد و موفق باشید

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

بیاشتهایی دختر 20ماهه

پاسخ سلام به کارشناس تغذیه مراجعه کنید

اسهال در کودک 20ماهه

پاسخ با سلام و عرض ادب در مواقع بروز اسهال باید مراقب بود که بدن کم آب نشود بنابراین مصرف مایعات باید بیشتر شود.پرهیز از آبمیوه های آماده، پرهیز از سبزیجات خام، مصرف کته به همراه ماست پروبیوتیک. در صورت تک...

باسلام نرگس جان من یه دختر20ماهه دارم که وزنش8/500وقدش76سانته به شدتت بی اشتهاوبدغذاست ومن خیلی نگرا

پاسخ سلام مادر گرامی البته مکمل ها کار خیلی خاصی انجام نمی دن. مگر کمبودی وجود داشته باشه قد و وزن تولدشم اهمیت داره ولی در مجموع اگه زیاد شیر می خوره باید شیر به خصوص شیشه و شیر مادر رو کم کم قطع کنید ماب...

با سلام وخسته نباشید پسری 20ماهه دارم که باوزن 4کیلو و 52سانت قد به دنیا آمد الان 9کیلو و 600گرم هس

پاسخ با سلام لازم است موارد زیر بررسی شود: 1- تست تیروئید کودک 2- آزمایش از نظر عفونت ادراری 3- بررسی کودک از نظر کم خونی و کمبود ذخیره آهن