2723

بانک داروها

برای دانستن اطلاعات دارویی مورد نظر خود نام دارو را به زبان انگلیسی و یا فارسی وارد نمایید
نام انگلیسی

Trazodone HCL

نام فارسی

ترازودون

نام تجاری

ترازودون

موارد مصرف

افسردگی، درد مزمن بی خوابی کنترل آژیتاسیون شدید در افراد پیری که دچار یک بیماری مدیکال شده اند

موارد منع مصرف و احتیاط

این دارو در بیماران مبتلا به بیماری های عروقی همچون بیماری ایسکمیک قلبی باید با احتیاط مصرف شود و بهتر است در فاز اول سریع الاثر پس از آنافرکتوس میوکارد مصرف نشود. همچنین این دارو را در صرع و نارسایی شدید کبد و کلیه باید با احتیاط به کار برد. در صورت بروز علایم اختلال کبدی این دارو باید سریع الاثر قطع شود در آریتمی ها و اکتوپی بطنی نباید از این دارو استفاده کرد. در افراد زیر 18 سال مصرف این دارو مطمئن نیست. در بیمارانی که ایده خودکشی دارند با احتیاط مصرف شود. در مادران شیرده با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی

تداخل دارویی

این دارودر بیمارانی که داروهای مهار کننده آنزیم MAO مصرف می کنند و تا 14 روز پس از قطع آن نباید مصرف شود. همچنین بهتر است داروهایی مثل فنلزین تا یک هفته پس از قطع ترازودون تجویز و مصرف نشوند. در حین مصرف هم زمان با کلونیدین بهتر است دوز داروی ضد فشار کمی کاهش یابد تا خطر هیپرتانسیون را کم کند. چنین تداخلی با دارویی مثل گوانتیدین وجود ندارد. آثار مضعف CNS این دارو در مصرف هم زمان با داروهایی نظیر الکل و سایر سرکوبگر های CNS می تواند تشدید شود. خطر تداخل بین ترازودون و داروهای بیهوشی عمومی وجود دارد و لذا باید این دارو بیش از بیهوشی و تا زمانی که از نظر کلینیکی ممکن است، قطع شود. ترازودون می تواند اثر داروهای ضد صرعی را از بین ببرد. ترازودون می تواند سطح سرمی دیگوکسین یا فنی توئین را بالا ببرد.

مکانیسم اثر

مکانیسم اثر: ضد افسردگی ترازودون به طور کامل شناخته نشده است. این دارو جزو MAOI ها نیست و CNS را نیز تحریک نمی کند. در حیوانات ترازودون از بازجذب سروتونین به وسیله سیناپتوزوم های مغزی جلوگیری کرده و تغییرات رفتاری ایجا شده به وسیله پیش ساز سروتونین یعنی 5-هیدروکسی تریپتوفان را تقویت می کند. تصور می شود که ترازودون در انسان اثر ضعیف مهار کنندگی بازجذب سروتونین، داشته و آنتاگونیست گیرنده های 5-HT باشد. بعد از تجویز خوراکی به خوبی جذب می شود. حداکثر غلظت پلاسمایی هنگامی که با معده خالی خورده شود، بعد از 1 ساعت و اگر به همراه غذا خورده شود، بعد از 2 ساعت به دست می آید. به مقدار زیاد در کبد متابولیزه می شود و به فرم متابولیت های آزاو و کنژوگه که بیشتر در ادرار و به مقدار کمی از راه مدفوع دفع می شود. به مقدار کمی در شیر مادر ترشح می شود. دارای حذف دوفازه با نیمه عمر 6-3 ساعت و 9-5 ساعت است. کلیرانس ترازودون در بیماران مذکور و مسن ممکن است کاهش یابد.

اشکال دارویی

Scored F.C Tab : 50 mg