2752
2734
عنوان

عقل و بی عقلی

| مشاهده متن کامل بحث + 115232 بازدید | 940 پست

من دیگه چی بگم؟

امام باقر علیه السلام به میسّر فرمودند:
ای میسّر، آیا شیعیانمان را به تو معرّفی کنم؟ میسّر گفت: فدایت شوم بفرمایید. حضرت فرمودند: آنها دژی محکم و سینه های امانتدار و صاحبان عقلی وزین و متین هستند، شایعه پراکنی نمی کنند و اَسرار را فاش نمی کنند و آدمی خشک و خشن و ریاکار هم نیستند، راهبان شب و شب زنده داران و شیران روزند.

میگه انسان ایده آل این ویژگی رو داره: امانتدار، عاقل، سنگین، رازدار، متعادل و شجاع. واقعا الان اگر یک انسان اینجوری ببینیم، حاضر نیستیم هر کاری کنیم تا فقط چند کلمه هم شده با ما حرف بزنه؟ چرا خودمون یکی از اینها نباشیم؟

الان اخلاق غالب جامعه ما برعکس این نیست به نظرتون؟ انسان های سست، خائن، کم عقل، شایعه پراکن، دنبال عیب دیگران و افشا کننده اون، خشن، ریاکار، منافق و ترسو؟ با خودمون که صادق باشیم.

خوشا راهی که پایانش تو باشی...

اینم حسن ختام:

مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ.

هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب آن سنّتی بر‌پا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از آنِ او خواهد بود. میزان الحکمه، ح ۳۳۴۰‍

پس تاپیک رو باز می گذارم چند روز، بسم الله...

با احادیث کاربردی و دقیقی که می گذارید و مثال های کاربردی تون، مشمول این حدیث ارزشمند بشید. سال های سال این تاپیک ممکنه بمونه، من و شما نباشیم، اما مردم بیان و استفاده کنند، پس ببینید که چی به یادگار می گذارید برای دوستانتون.

خوشا راهی که پایانش تو باشی...

بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید

بانو آرتمیس نازنین,وجودتون یک گنجینه ناب هست,خدا رو شاکریم بابت وجودتون❤❤

امام علی (ع) فرمودند:العامل بالظلم و المعین علیه و الراضی به شرکا ثلاثه

شخص ستمکار و کمک کننده بر ظلم و آن که راضی به ظلم است,هر سه با هم شریکانند.

پس یادبگیریم,حق امون رو بگیریم,که هیچ فضلیتی در مظلوم بودن و مورد ظلم واقع شدن نیست,ولی بدون هیاهو و جنجال ,با سکوت و سیاست🙏

مگه دین، چیزی جز راه و روش زندگی کردن هست؟ اینکه آداب خوردن چی هست، آداب خوابیدن، آداب دوستی، آداب م ...

سلام بانوجان .چقدر قشنگ گفتین .قدر دنبال راه حل به خمه جا سرک کشیدیم بجز دینمون.واقعا چه چیزی گفتین.عالی بود نوشته هاتون و حتی میتونم بگم کشفتون...

واینکه چقدر ما دور افتادیم از اصل و دینمون

ممنون از شما که چشمموت رو باز کردین

اینم حسن ختام: مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ ...

بانو جان برای احادیث کتاب خاصی رو شما دارید میخونید؟میشه معرفی کنید.

هر چند منم شروع میکنم به خوندن و پیدا کردن احادیث و منابعشون....ان شالله

اینم حسن ختام: مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ ...



بانوجان ممنون از اینکه دوباره اومدید وبرامون نوشتید. 

من یه حدیث از امام علی رو خیلی دوست دارم و درحال تلاش هستم که اون رو توزندگی خودم پیاده کنم. 


چون خرد کمال گیرد گفتار نقصان پذیرد. 

اذا تم العقل نقص الکلام. 


من از زمانی که این جمله راشنیدم خیلی بیشتر به کلامم دقت میکنم  که حرف اضافه نزنم. 

درهرجا مخصوصا توخلوت خودم توخونه خودم حتی در کنار فرزندانم وهمسرم.اگردقت کنیم  تقریبا 98 درصد حرف های، ما اضافه هست. غیر قابل باوره؟ عجیبه؟ 

ولی حقیقت داره. ازالان دقت کنیم متوجه میشیم چه راحت 

جملاتی از زبونمون خارج میشه جلوی فرزندمون که میگیم ای کاش نمیگفتم بهت چه کاری بودکردم. 

یا به همسرمون یا به دیگران ومردم. 

من بعد از این تصمیم بارها زبونم لغزیده و چوبش رو خوردم. اما خودم رو سرزنش نکردم ودوباره شروع کردم به رعایت‌ش و لذت ونتایج بسیاری برام داشته. 

شکرت خداجون
بانوجان ممنون از اینکه دوباره اومدید وبرامون نوشتید.  من یه حدیث از امام علی رو خیلی دوست دارم ...

جالبه حتی تو طب اسلامی هم بسیار به سکوت تاکید شده و یکی 4اصل مهم کم گویی هست وحتی درپیشگیری ازیبوست هم موثره.......

وحتی خیلی ازهمین ادمهایی که به ظاهر بسیار کم حجاب هستند و ما گاها فکرمیکنیم دین رو ازماکمتر بلدند واجرانمیکنند درخیلی از سبک ومدل زندگیشون دیدم که  همین روش امام علی رو که درددلشون رو به چاه میگفتند رو به طریقی بلدند و ازما خیلی هم بهتر اجرا میکنند درصورتی که خود من تا همین سال پیش  که بانو این سخن رو بیان کردند اصلا ازین مورد اطلاع نداشتم.

توفکرش نیستی و پیداش میشه ولی وقتی که باید باشه میره 😕

حکمت ۳۸ نهج البلاغه:

امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) فرمود: پسرم! چهار چیز از من یاد گیر ( در خوبی ها) و چهار چیز به خاطر بسپار ( هشدارها) که تا به آنها عمل می کنی زیان نبینی:

الف) خوبی ها:

۱_ همانا ارزشمندترین بی نیازی عقل است.

۲_ و بزرگترین فقر بی خردی است.

۳_ و ترسناک ترین تنهایی خودپسندی است.

۴_ و گرامی ترین ارزش خانوادگی، اخلاق نیکوست.


ب) هشدارها:

۱_ پسرم! از دوستی با احمق بپرهیز، چرا که می خواهد به تو نفعی رساند اما دچار زیانت می کند.

۲_ از دوستی با بخیل بپرهیز، زیرا آنچه سخت به آن نیاز داری از تو دریغ دارد.

۳_ و از دوستی با بدکار بپرهیز، که با اندک بهایی تو را می فروشد.

۴_ و از دوستی با دروغگو بپرهیز، که او به سراب ماند، دور را به تو نزدیک، و نزدیک را دور می نمایاند.

سلام دوستان.

با کسب اجازه از بانو آرتمیس عزیز میخوام یه مطلبی رو براتون به اشتراک بذارم.

از وقتی با تاپیک های بانو آشنا شدم و یاد گرفتم باورهای محکم و سالم برای خودم بسازم و خودمو دوست داشته باشم و برای خودم ارزش و احترام قائل بشم، از درون به احساس رضایت و خوشحالی رسیدم. احساسی که در شرایط متفاوت ثابته چون من از درون به ثبات رسیدم.

باورهای ما مثل چراغ راهنما می مونن و توی شلوغی و ازدحام افکار و باورها و حرف ها و رفتارهای روزانه، راه درستو بهت نشون میده.

من وقتی اعتقادم اینه که « الله خیر الرازقین» پس هرچقدر دیگران درمورد شغلم و درآمدم بگن و اینکه استخدام شدم یا نشدم و با دیدن موفقیت های کاری دیگران، غصه نمی خورم که چرا من استخدام رسمی نشدم! چرا این بخشنامه شامل حال من نشد! چرا این همه آزمون استخدامی گرفتن رشته ی منو نخواستن، چرا فلان آزمون با نمره ی بالا قبول نشدم! چرا و چرا و چرا !

دیگه تکلیفم با خودم روشنه: « روزی منو خدا از بهترین راه می رسونه» و تمام! نه غصه می خورم! نه افسردگی می گیرم! نه اعصاب خودمو خورد می کنم! نه به عالم و آدم از مسئول تا غیر مسئول ناسزا میگم! نه خودمو دست کم می گیرم! نه خودمو با بقیه مقایسه می کنم که فلانی سر کاره، فلانی درآمدش اینقده! و ... 

ببینید چقدر یه باور کوتاه که در حد یک جمله ست میتونه زندگی ما رو تغییر بده!!!

و این باور کوتاه یه بخشی از یه آیه از قرآن کریمه که با وجود کوتاه بودنش تحول عظیمی توی زندگی من خلق کرده.


توی هفته ای که گذشت مسافرتی داشتم که اتفاقی با چندتا خانم از بستگان نزدیک همسفر شدم، اونا به لحاظ اعتقادی و باورهای دینی، مذهبی با من متفاوت بودن و توی برخی موارد مثل سخت کوشی و تلاش و تکاپو و شاد زیستن با من هم عقیده و نزدیک بودن.

میشه گفت توی این سفر ۴ نفر بودیم که تفاوت های جالبی با هم داشتیم! یکی مثل من که شبا از فرط خستگی بی هوش می شدم و روزها فعال بودم و یه نفرم شبا بیدار و روزها خواب!

خیلی برام جالب بود که با وجود تفاوت های زیادمون، احترام ویژه ای برای همدیگه قائل بودیم، مثلا کارها رو تقسیم می کردیم، یه نفر آشپزی می کرد، یه نفر جارو، یه نفر ظرفا رو میشست و همه ی بار روی دوش یک نفر نمی افتاد، ( بدون اینکه از قبل درموردش حرف زده باشیم) انگار هر کسی حدود خودشو میشناخت!

باورهایی که مدتهای طولانی روشون کار کرده بودم توی اون ۴ روز عالی خودشونو نشون دادن. من طبق سلیقه ی خودم خرید می کردم و به قدر دارایی خودم و خیلی جاها از خریدهای غیرضروری کاملا اجتناب می کردم. من پوششمو دوست داشتم و مایل نبودم شبیه اونا باشم، اونا هم متقابلا به نحوه ی پوشش من احترام میذاشتن. اگر خسته میشدم می گفتم خسته ام، اگر گرسنه می شدم می گفتم گرسنه ام، اگر دوس داشتم جایی برم میگفتم دوس دارم برم فلان جا رو ببینم و مسئولیتشو می پذیرفتم.

حالا شاید خیلیا بگن خب ما هم همین طوریم ولی من تا قبل از آشنا شدن با بانو آرتمیس عزیز اینطوری نبودم! خواسته هامو نمی گفتم، بهم سخت می گذشت ولی وانمود می کردم خوش میگذره، خودمو نادیده می گرفتم، خودمو کم می دیدم، خجالت می کشیدم، خودمو مقایسه می کردم، سعی می کردم مثل بقیه باشم تا احساس متفاوت بودن نکنم! اما من اینبار «خودم» بودم و یکی از بهترین سفرهای زندگیمو سپری کردم. باورهای من حسابی به بار نشسته بودن و ثمره ی تلاش ها و مطالعات بسیارمو دیدم.

ممنونم بانو آرتمیس عزیزم

سلام، بانو آرتمیس من بابت یه امر خیر دیگه ای که کردید هم از شما سپاسگزارم اینکه تو یکی از تاپیکهاتون در مورد کار تولید محتوا یه چند جمله ای نوشتید و من با کنجکاوی تو همین سایت و گوگل پیگیری کردم، حالا از این راه درآمد دارم و برای منی که دنبال یک کار خونگی بودم خیلی خوب هست.ممنون از شما.

سلام، بانو آرتمیس من بابت یه امر خیر دیگه ای که کردید هم از شما سپاسگزارم اینکه تو یکی از تاپیکهاتون ...

سلام تولید محتوا چجور کاری انجام میدین؟

منم دنبال کاره خونگی هستم.

آموزش کلی غذاهای خوشمزه وساده خونگی 😋😋.ادرس کانالم در ایتا @ghzaiekhonegiii
توی هفته ای که گذشت مسافرتی داشتم که اتفاقی با چندتا خانم از بستگان نزدیک همسفر شدم، اونا به لحاظ اع ...

👏👏👏👏

ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده 🤲اگه دوست داشتین بگین تو تاپیک های مهدوی تگتون کنم💓
2706
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687