2777
2789

سلام مامانا و احتمالا پدرها یا پدرهای آینده

والا اینقدر اینروزا آقایون تو سایت جولان میدن  اصلا یه وضعی

خلاصه

من از تاپیک دوساله قبلم درمورد نکته های طلایی سیسمونی که پربازدیدشد  به خیلیی ها قول دادم  در  مورد   شروع تغذیه کمکی و وزنگیری جنین تاپیک بزنم که شرمنده دوستان شدم اینقدر که درگیر بچه ها شدم   الان پسرم داره وارد چهارماهگی میشه و میخام غذای کمکیشو شروع کنم تصمیم گرفتم کمی اپدیت بشمو اطلاعات جدید کسب کنم

حیفی اومد اونارو با شما درمیون نزارم


مطالبی که میخام باهتون به اشتراک بزارم  و فکر میکنم بتونه   به مادرها در تصمیم گیری کمک کنه شامل این تیترهاست



  بهترین زمان برای شروع غذای جامدSolid food



 تفاوتهای تغذیه تکمیلی در ایران با کشورهای اورپایی و امریکایی



بهترین استارتر ها برای تغذیه تکمیلی



نکاتی راجع به  رفلاکس  کولیک   الرژی




نکاتی راجع به کفایت شیر مادر و شیردهی


علل تغییرات مدفوع


معرفی داروهای کولیک و رفلاکس و در کل داروخانه ای که باید مادرها تو خونه داشته باشن بخصوص تو این شرلیط کرونا  و  نحوه گرفتن تب در نوزاد


تفاوت انواع شیرخشکها برای بچه های رفلاکسی  و مبتلا به الرژی

 


حق و حقوق مادر و کودک توی مراکز بهداشتی که اکثرا ازش بی اطلاع هستند و بخاطر همین مورد سواستفاده  کادر درمان قرار میگیرن اینکه چه پزشک اطفالیو انتخاب کنید و چه توقعاتی ازش داشته باشید


   و یکسری توصیه در رابطه با ختنه...


فعلا اینها به ذهنم میرسه  حالا مورد دیگه هم یادم افتاد اضافه میکنم

مطالب و تقریبا جمع اوری کردم ولی مدون کردتشون زمان میبره


اگر چیزی ام  تو ذهنتون بود بپرسید بتونم راهنمایی کنم خوشحال میشم


نی‌نی سایتی‌های عزیز

دنبال یه جای مطمئن برای یاد گرفتن نکات بارداری، نگهداری نوزاد، تربیت کودک و بهبود رابطه با همسر هستی؟

توی کانال "بله" ما هر روز:

✅ نکات کاربردی مادر و کودک

✅ آموزش‌های تربیتی

✅ توصیه‌های روانشناسی خانواده

✅ ایده‌های رشد و بازی با کودک

✅ مطالب سلامت زنان و بارداری

و کلی مطلب جذاب دیگه منتشر می‌شه...

به جمع ما بپیوند و از این محتوای  کاربردی استفاده کن.  🌷

فقط چنتا خواهش ازتون داشتم

اولا اینکه تاپیکو بالا نگه دارید چون هدفم دردل نیست میخام دیگران از این تجربه ها استفاده کنند


دوم اینکه  کسایی که با مطالبی که میزارم اختلاف نظر دارن  خواهشا خواهشا  با دلیل علمی با رفرنس المال نظر بکنن  پرت و پلا  و نقل و قولهای بی محتوا تحویل ندین لطفا


و گر مخالفی هست من واقعا واقعاااا  خوشحال میشم و بسیار استقبال میکنم کسی تجربه   یا دانش شخصیشو به دلایل علمی  کامل و جامع و ترجیحا با رفرتس بگه  و به اشتراک بزاره   هم من یه جیزی یاد میگرم  هم مطالب اصلاح میشه



یه چیزه دیگه اینکه سوالاتونو تاجایکه برسم جواب میدم سعی میکنم همرو جواب بدم  ولی نه سریع  دیگه حساب کنید تو قرنطینه با یه نوزاد و یه پسر سه ساله   زمانم خیلی محدوده

 پس اگر سریع جواب ندادم  دلگیر نشین




فقط یادتون نره تاپیکو بالا نگه دارین من باید انرژی بگیرم تا   بتونم تمام مطالبو جمعبندی کنم بزارم پس روی کمکتون حساب باز کردم

اول از هم لیست و معرفی یکسری داروی حیاتی که هرمادری تو خونه باید داشته باشه  معرفی این داروها بافرض اینکه به مزشک دسترسی نداشته باشین و توی این وضعیت کرونا که حتی المکان نباید به مراکز درمانی مراجعه کنیم هست توروخدا نیاین هی پست بزارید که بدونه نسخه پزشک کار درستی نیست

حتما قبل از اقدام به خرید خودتون دستورالعمل و عوارضشو سرچ کنید مطالعه کنید من خیلی اجمالی میگم



برای نوزاد تازه متولد شده که بهتره قبل از تولد کنار بگذارید


قطره استریل چشمی تقریبا نود درصد نوزادها بهش نیاز دارن  

قطره  سولفاستامید ۱۰ درصد که اسم تجاریش باکتی ماید هست ممکنه همون سولفاستامید هم باشه

  این دارو در درمان التهاب عفوني ملتحمه و ساير عفونتهاي سطحي چشم ناشي از ارگانيسم هاي حساس تراخم و ساير عفونت هاي كلاميديايي مصرف میشه.


معمولا عوارض جانبی نداره روزی سه بار تا سه چهار روز به میزان یک قطره استفاده کنید  اکثرا ممکنه مجرای اشکی مسدود باشه بهتره بعد از ریختن قطره محل مجرای اشکو به سمت بینی و ابرو و ماساژ بدین که مجرا براحتی باز میشه  


پسر من الان چهارماهشه مجراش هنوز بسته اس و احتنالا باید مبل گذاری بشه


اگر عفونت چشمی شدید باشه و با باکتی ماید جواب نده از انتی بیوتیکهای دیگه استفاده میشه که معمولا دو نوع هست و همراه هم تجویز میشه که قطعا عفونت از بین بره که بهتر پزشک بگه ولی میگم اگر بازم دسترسی نداشتین  

اینا هم پماد هستند هم قطره که معمولا یک پماد با یک قطره همزمان باید استفاده بشه حالا داروخونه هرکدومو هر مدل داشت فرق نمیکنه

اریترومایسین   جنتامایسین

  قطره هارو اگر نمیتونید وسط چشم بچکونید  کنار غده اشکی بریزید خودش پلک میزنه میره داخل

و پماد باید قشنگ داخل چشم کشیده بشه روی نژه یا جاهای دیگه پلک نزنید پوستو ملتهب میکنه فایده ای هم برا چشم نداره

بهتر کلا پروسه دوا و درمونو  وقتی توزاد خوابه انجام بدین دست و ما نمیزنه و ممکنه اصلا متوجه نشه  چه خوردنی چه مالوندنی  

والا

از دست این فسقلی ها

خلاصه داروهای بعدی داروهای تب بر هستند

دوتا دارو برای تب هست  یکی قطره استامینوفن  که  فقط تب و درد و از بین میبره  با توجه به وزن بچه دوبرابر وزن قطره میدی  ینی مثلا برا بچه ۳ کیلویی میشه ۶ قطره

  کمترین فاصله زمانی هم چهارساعته یکبار هست بچه تب نداشت الکی تب بر ندین و هیچ تب بریو بیشتر از ۴۸ ساعت استفاده نکنید نهایت نهایت ۳ روز


اسم تجاری قطره استامینوفن پاراستامول هست بع ورژن های خارجی این دارو تایلنول هم بهش میگن

 من درکل مخالف داروهای ایرانی هستم ولی این تب بر ها ایرانیشونم  اوکی هستن خوشبختانه


آها شیفاف استامینوفن  زود تر از قطره اش جواب میده و برا نوزادهای حساس که ریفلاکس میکنن داروهارو بهتر شیاف بزارید منتها شیاف برا بچه های سنگینتره اگر نوزادتون کم وزن هست نسبت به وزنش شیافو کوچیک کنید مثلا یک سوم یا نصفشو ببرید بریزید دور باقیشو استفاده کنید



تب بر بعدی شربت ایبوپروفن هست این شربت حجم بیشتری استفاده میشه و فقط تب بر و ضد درد نیست  ضد التهاب هم هست و مکانیسم اثرش پیچیده تر قوی تر و اثر درمانیش پایدار تر از استامینوفن هست اگر تب با استامینوفن پایین نیاد ایبو پروفن باید استفاده بشه  ورژن خارجیه این دارو اسمش ادویل هست  


برای سنجش تب هم من یه عکس براتون میزارن ایتو داشته باشین همیشه  این عکس نشون میده  دمای بدن در هر نقطه از بدن باید چند باشه تا تب محسوب بشه


 


اسپری بینی سدیم کلراید

برای بینی نوزاد حتما حتما اسپری بخرید  امیشه ام استفاده کنید  اصلا فکر قطره رو نکنید خیلی عذابه بحتما هر دوروز یوبار هم برا نوزاد برا هر سوراخ بینی یک پاف بزنید اصلا کار به کیپ شدن نمیرسه که مشکل شیر نخوردنو  عفونتو بیقراری درست بشه

همین سدیم کلراید که هم داروخانه ها دارن و خیلی هم ارزونه اوکی هست

یه نوع خارجیشو هم من داشتم عکسشو میزارم عالی بود حتا التهاب دماغ رو هم از بین میبرد


 

داروی های کولیک  ببینید بچه ها داروهای کولیک  دو نوع هستند یکی پروبیوتیک هستند که با کمک به رشد میکروبهای مفید روده باعث میشن گوارش بهبود پیدا کنه این پروبیوتیک ها  حداقل دوهفته زمان لازم دارن  تا توی سبستم گوارش جا بیفتن  پس زودتر از دوهفته روشون حساب نکنید این پروبیوتیکها رو مقطعی به نوزاد بدین تا بزرگسالی مثلا سالی دو دوره سه دوره  و از هفته دوم تولد اوکی هست دادنش  اینا کمک میکنن ایمنی بدن نوزاد هم  بالا بره  

بهترین پروبیوتیک در سرتاسر دنیا   بایوگایا  هست  چون از کشت باکتری های شیر انسان تشکیل شده  بسیار گرونه ولی بصرفه اس  حدودا قیمت تو ایران اگر پیدا بشه ۴۰۰ تومنه چون فقط یک قطره در روز باید به نوزاد بدین باقی پروبیوتزکها نیم سی سی یا یک سب سی دز مناسبشونه برا همین میگم بصرفه هم هست و اثر گذاریش بهترینه


توی ایران قطره پروبیوتیک پدی لاکت فروش میرع که اونم بدک نیست

آها یه چیزی راجع به پروبیوتیکها اینوه اوایل شکمو سفت میکنن و ممکنه نوزاد زور زدنش بیشتر بشه ولی دوهفته که گذشت کلا روده تنظیم میشه   این پروبیوتیکها  درمان اسهال هم هستند برای نوزادهای بزرگتر انواع مختلفشون تو داروخونه ها هست


یه پروبیوتیک خارجی هم هیت که عالیه اونم اسمش گوداستارت هست


 داروهای دیگه علایم درمانی میکنن و درجا درد کولیکو و از بین میبرن داروهای شیمیایی هستند که در اصل  دو تا بیس دارن  

دایمیتیکون

و

سایمیتیکون


اینا ضد نفخ هستند و بمحض خوردن نفخ و متعاقب با اون درد و دلپیجه رو از بین میبرن


داروهایی که بیسشون  سایمیتیکون هست بهتره و اثرشون بیشتر


ورژن های خارجی این داروها  اینفاکول  هست که بیشتر اروپا  هست و  اوول   ورژن امریکایی کانادایش  هست

گریپ واتر  و گریپ میکسچر هم ضد کولیکند اگر تونستید برای کولیک حتما داروی خارجی بخرید واقعیت اینکه خیلی با ورژن ایرانی فرق دارن

والا پول ویزیت و داروی اشغال ایرانیو  روی هم بزارید از هزینه داروی خارجی بیشتر میشع  عذاب نوزاد و مادر بکنار


تجربه من این بوده برای کولیک یا داروی خارجی  یا داروی گیاهی

والا من امتحان کردم عرق رازیانه و ... خیلی بهتر و بیشتر از داروی شیمیایی ایرانی جواب میده


 در کل که کولیک درمان نداره و باید دوره اش طی بشه ولی این داروها خیلی کمک میکنند به گذشت دوره حالا مفصل راحعبه کولیک میگم


عکس داروها رو براتون میزارم



داروی رفلاکس  رانیتدین هست که چه خارجیش چه داخلیش اصولا فایده ای برا رفلاکس نداره و ندین بهتره  رفع مشکل رفلاکس قلق داره که مفصلا بعدا میگم


برای سوختگی پا و جای ادرار و قرمزی پوست بهترین کرم سودوکرم هست


پمادهای کالاندولا هم عالین برا جوش و زخم های دیگه فوق العاده ان  

بچه ها کالاندولا عصاره گیاه همیشه بهاره خواصشو تو نت بخونین عالی همیشه همراه داشته باشین



کرم زینک اکساید هم برای رفع قرمزی  عالیه



برای جای نیش حشرات پمادضد التهاب کالامین

 قوی ترین داروی موضعی هست ولی مصرف این پماد باید با احتیاط باشه نباید سطح زیادی از پوست بزنید حتنا بروشورشو بخونید


خدای نکرده سوختگی در اثر اب جوش یا هرچیز داغی پیش اومد پماد فلامکسین خیلی خوبه بهمراه پماد کالاندولا که گفتم

اینجور سوختگی ها باید سطحشون با این پمادها یکسره مرطوب بشه چون اگه خشک بشه پوست کشبده میشه هم پاره میشه خونریزی داره هم بعدها جاش میمونه دردناکم میشه پس خدای ناکرده پیش اومده یکسره با این پمادها چرب بشه تا التیام پیدا کنه  میتوتید از گازهای استریل وازلینه هم برای موشوندنش استفاده کنید که الودگی جذب نکنه

گاز استریلی هستند که به وازلین آغشته شدن همه داروخونه ها دارن



ممنونم عادله ی مهربونم.من هنوز تاپیک رو نخوندم اما قبلش خواستم بابت وقتیکه گذاشتی و اینکه منو یادت بود و بهم گفتی ازت تشکر کنم🌹🌹🌹

خدایا!خودت هوای سه تاییمون رو داشته باش❤
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2829
2791
2779
2792
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز