2733
2734
عنوان

نقش عضلات در دردهای زانو

324 بازدید | 0 پست

با سلام خدمت شما دوستان و همراهان همیشگی

در این مقاله به بررسی نقش عضلات در درد های زانو میپردازیم

همانگونه که استحضار دارید بسیاری از درد های زانو ناشی از مشکلات عضلانی میباشد که به انها دردهای میوفیشیال  می گویند که تشخیص آن فقط بر عهده یک فیزیوتراپیست مجرب میباشد زیرا در بسیاری از مواقع منشا درد با محل احساس درد فاصله دارد و همین تشخیص را مشکل میکنددر اینجا به ترتیب عضلاتی که نقاط ماشه ای آنها (trigger point)باعث درد زانو میشود را بررسی میکنیم و درمان ان را نیز بطور مختصر توضیح میدهیم ...

عضله سارتریوس:

این عضله بلندترین عضله بدن میباشد که از لگن(ASIS)به قسمت داخلی و فوقانی درشت نی(PES ANSERINUS) متصل میگردد.

الگوی درد این عضله درد سطحی و احساس مور مور در طول بخش قدامی ران و داخل زانو میباشد که با ایستلدن و راه رفتن افزایش میابد.

درمان:

-اگر اختلاف طول دو اندام دارید به درمان آن بپردازید

-از نشستن دروضعیت لوتوس خودداری نمایید

-از خوابیدن در وضعیت JACKKNIFEDخودداری نمایید

-کشش عضله را در برنامه روزانه خود قرار دهید

-میتوانید نقاط دردناک عضله را پیدا کرده و با یک توپ پینگ پونگ به مدت یک دقیقه روی آن محکم فشار دهید و چند بار در روز این کار را تکرار کنید

-گرم کردن ناحیه

عضله چهارسر رانی(QUADRICEPS):

این عضله از چهار قسمت تشکیل گردیده که به همین خاطر آنرا چهارسر نامگذاری کرده اند که در اینجا هر قسمت را جداگانه بررسی مینماییم.

عضله رکتوس فموریس:

این عضله از لگن(AIIS) شروع گردیده و به کشکک ختم میشود و تنها عضله دو مفصلی چهارسر میباشد که علاوه بر زانو در مفصل لگن نیز نقش دارد.نقاط ماشه ای این عضله باعث درد در قسمت انتهایی ران و قدام زانو و اطراف کشکک میگردد. این بیماران معمولا درد شدید شبانه دارند و نمیتوانند وضعیتی را پیدا کنند که در آن راحت بخوابند.این بیماران ممکن است از ضعف عضله چهارسر هنگام پایین آمدن از پله شاکی باشند.نقاط ماشه ای این عضله معمولا در قسمت بالایی آن قرار دارد.

عضله واستوس داخلی:

این عضله در سمت داخل رکتوس فموریس قرار داشته از قسمت بالایی ران شروع گردیده و به کشکک ختم میشود.نقاط ماشه ای این عضله میتواند به درد قسمت تحتانی ران و بخش قدامی داخلی زانو منجر گردد. اما نکته جالب اینجاست که نقاط ماشه ای این عضله بیشتر از ایجاد درد باعث ضعف عضله و خالی کردن زانو میشود که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد زانو دچار بی ثباتی و تغییرات تخریبی (DJD)میگردد.

عضله واستوس بینابینی:

این عضله معمولا باعث درد در جلوی ران گردیده و درد زانو ایجاد نمیکند.

عضله واستوس خارجی:

این عضله بزرگترین قسمت عضله چهارسر میباشد که در خارج رکتوس فموریس قرار داشته از قسمت بالایی خارجی ران به کشکک ختم میشود.این عضله میتواند باعث درد در خارج ران از لگن تا زانو گردیده و حتی باعث درد قسمت پشت زانو گردد .باعث درد شبانه شدید میگردد که بیمار را از خواب بیدار میکند و درد آن حتی میتواند تا قسمت خارجی ساق نیز کشیده شود .این عضله میتواند منجر به قفل شدن و گیر افتادن کشکک نیز گردد.در صورت وجود نقاط ماشه ای در این عضله بیمار پس از مدتی بیحرکتی احساس خشکی در زانو میکند.

درمان:

-از قرار دادن عضله چهارسر در طول بلند یا کوتاه خود برای مدت طولانی خودداری کنید

-جهت بلند شدن از روی صندلی ابتدا به جلوی صندلی بیایید سپس به جلو خم شده و با کمک دستان خود از صندلی بلند شوید.

-هنگام خوابیدن به پهلو بین زانو ها بالشتک قرار دهید

-کشش عضله چهارسر

-استفاده از توپ تنیس جهت فشار روی نقاط ماشه ای

-گرم کردن ناحیه

عضلات اداکتور لانگوس و برویس:

این عضلات در قسمت داخلی ران قرار داشته و از استخوان پوبیس به استخوان ران متصل میگردند.این عضلات میتوانند منجر به درد داخل ران –داخل زلنو و داخل ساق گردند که با راه رفتن درد افزایش میابد.

درمان:

-از نشستن طولانی مدت در حالت نشسته بخصوص انداختن پاها روی یکدیگر خودداری نمایید

-هنگام خوابیدن به پهلو بین زانو ها بالشتک قرار دهید

-کشش عضلات

-استفاده از توپ پینگ پونگ

-گرم کردن ناحیه

عضله همسترینگ:


جهت مشاهده مطلب کامل کیلیک کنید 

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687