2733
2734
عنوان

آیا خوردن میوه خشک خوب است؟

1176 بازدید | 0 پست

میوه خشک یکی از خوراکی هایی هست که عمر زیادی از ورود اونا به سبد تنقلات و آجیل ها نمی گذره و شاید خیلی ها ندونن که خودردن میوه خشک خوبه یا بد!؟

دوستان اگه اطلاعاتی در زمینه فواید و مضرات خوردن میوه خشک دارید برامون بذارید ممنون میشم.

همونطور که میدونید میوه های خشک شده در طی فرآیندهایی تقریباً تمام محتوای آب آن خشک میکنن.و تنها گوشت میوه می ماند که کوچک و پر انرژی می شود و در مقایسه با میوه‌های تازه (در مقیاس گرم) حاوی کالری بیشتری هستند. به عبارت ساده‌تر، کالری 100 گرم میوه خشک درمقایسه با 100 گرم میوه تازه بیشتر است.

کشمش اولین میوه خشکی باشد که بشر تولید کرده و پس از آن خرما، آلو، انجیر و زردآلو هستند دیگر انواع میوه های خشک نیز در دسترس هستند این میوه ها عبارت از انبه، آناناس، زغال اخته، موز و سیب می باشد. میوه های خشک را می توان برای مدت بسیار طولانی تر از میوه های تازه نگهداری کرد.

مضرات خوردن میوه خشک

اگر میوه خشک بصورت استاندارد ساخته نشو و در ساخت آن از مواد شیمیایی مضر استفاده شود ممکن است برای انسان بسیار خطناک باشد پس سعی کنید این خوراکی را از شرکت ها و فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

به دلیل اینکه میوه های خشک حجم زیادی از آب خود را از دست داده اند، از کالری و قند بیشتری نسبت به میوه تازه برخوردار است بنابراین باید در میزان مصرف آن­ها دقت شود.
برخی تولیدکننده­ها برای بهبود طعم میوه­ها به آن­ها شکر اضافه می­کنند یا از سولفیت به عنوان نگهدارنده و جلوگیری از تغییر رنگ استفاده می نمایند که در افراد حساس به سولفیت مشکل آفرین خواهد بود. پس ترجیحاً میوه های رنگ روشن را مصرف نکنید.
قابل ذکر است که تمامی میوه های برگ و بار فاقد هرگونه شکر و افزودنی بوده (در موارد خاص مانند سیب و موز) پایین تر از حد استندارد از اکسید سولفور جهت جلوگیری از تغییر رنگ میوه استفاده می شود

میوه های خشکی که در شرایط نادرست تهیه و نگهداری می شوند ممکن است به انواع قارچ ها یا میکروب ها آلوده باشند.

فواید میوه‌های خشک

خشک کردن میوه برخی آثار منفی را در مواد مغذی آن‌ها به جای می‌گذارد که مهم‌ترین آن، کاهش یا حذف برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسید فولیک است.

با این وجود، تمام تغییرات در میوه‌های خشک فقط تخریبی نبوده و گاهی اوقات، اثرات ویژه‌ای برای حالت خشک برخی میوه‌ها وجود دارد؛ به عنوان مثال، آلوی خشک اثر ملین بیشتری نسبت به آلوی تازه دار یا انگور دارد.

مشابه همین اثر را در انجیر خشک و توت خشک نیز می‌توان مثال زد؛ برخی از میوه‌های خشک تا چهار برابر انواع تازه‌ آنها، آنتی‌اکسیدان دارند؛ در واقع در میوه‌های خشک، به دلیل کاهش حجم میوه، مقدارمواد مغذی آن‌ها در واحد حجم بیشتر می‌شود.

میوه‌های خشک به دلیل داشتن فیبر، آهن، سلنیوم و پتاسیم بالا انتخاب خوبی برای افراد دچار کمبود این مواد هستند؛ با وجود این، از آنجا که فرآیند خشک کردن موجب از دست رفتن مقادیر قابل توجهی می‌شود اما بار هم مصرف این میوه‌ها توصیه می‌شود.

 

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687