سلام‌ لطفا کمک کنید چند هفته است که کلا شب ها خواب ندارم خسته ام ولی نمیتونم بخوابم روزهام اصلا نمیخوابم از عرق بهار نارنج استفاده کردم اثر نداشت چیکار کنم حالا برم دکتر یا نه؟

اطلاعات تکمیلی

سن 20 جنسیت زن شغل دانشجو وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام دوست عزیز
بیشتر ما در طول زندگی خود چندباری دچار مشکل در خوابیدن می شویم این مشکل بی خوابی اغلب موقتی است و بیشتر هنگام ناراحتی و هیجان روی می دهد و پس از چند روز که اوضاع به حالت عادی باز گشت برطرف می گردد. به هر حال ما برای سلامت فکری و جسمی به خواب احتیاج داریم و اگر مشکل بدخوابی ادامه پیدا کند بتدریج متوجه عوارض آن خواهیم شد. دلایل روزمره فراوانی برای خوب نخوابیدن وجود دارد: 
اتاق خواب سرد یا گرم است یا سر و صدای زیاد وجود دارد.
ممکن است رختخواب، ناراحت یا کوچک باشد.
احتمال دارد الگوی منظم برای خواب نداشته باشید یا به میزان کافی نرمش بدنی نکنید.
خوردن بیش از حد ممکن است خوابیدن را مشکل کند.
گرسنه به بستر رفتن ممکن است سبب بیداری پیش از موعد شود.
سیگار، الکل و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه
بیماری، تب بالا یا درد 
استفاده از داروی گیاهی سنبل الطیب به مدت دو سه هفته شبانه بهترین نتیجه را خواهد داشت اما اگر گهگاه استفاده کنید نتیجه مورد نظر را نخواهد داشت.
هنگام روز مقداری فعالیت بدنی مثل شنا یا پیاده روی داشته باشید، بهترین زمان انجام این فعالیتها ساعات آخر بعد از ظهر می باشد.
قبل از به رختخواب رفتن زمانی را برای تمدد اعصاب اختصاص دهید. بعضی افراد استفاده از مواد خوشبو را برای تمدد اعصاب مفید یافته اند (آروماتراپی) .
اگر چیزی شما را آزار می دهد و برای خلاصی از آن کاری نمی توانید بکنید قبل از رفتن به رختخواب آنرا یادداشت کنید و به خود بگویید فردا کاری برای حل این مسئله انجام خواهم داد.
اگر نمی توانید بخوابید، برخیزید و کاری انجام دهید که اعصاب شما را راحت کند مثلا مطالعه کنید، یا تلویزیون نگاه کنید. پس از مدتی باید به قدر کافی خسته باشید که به رختخواب باز گردید.
برای مدت طولانی سعی کنید بی خواب نمانید، سعی کنید برنامه منظمی برای خواب و بیدار شدن داشته باشید. موفق باشید.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

پسرم وقتی میخوابم منو اذیت میکنه

پاسخ سلام و روزبخير قطعا كودكان زمان خواب رو درك درستي ندارند و زمان خواب براي اونها همون وقتي هست كه خودشون خوابشون مياد.پس بردباري شما كليد مهمي هست.دوم اين كه زماني كه بيدار هستيد و كودك سرحال هست بسيار...

باسلام من درهفته ی 23بارداری هستم دراکثراوقات شب هاناخوداگاه درزمان طولانی به پشت (طاق باز)میخوابم ا

پاسخ با سلام بهترین وضعیت خوابیدن به پهلوی چپ است زیرا میزان اکسیژن و خون بیشتری به جنین می رسد. پس سعی کنید در این وضعیت بخوابید. با این حال اگر مواقعی ناخواسته در وضعیت دیگری خوابیده اید مشکلی وجود ندارد...

بچه ها من هفته ی 7 هستم و مدام خوابم میاد.دیگه دارم از خودم متنفر میشم.توان انجام هیچ کاری رو ندارم.

پاسخ سلام دوست عزیز احساس خستگی و میل به خواب در دوران بارداری طبیعی است. می توانید برای مقابله با آن زودتر به رختخواب روید و در طول روز یک خواب کوتاه داشته باشید. با تشکر