2109
آیا خونریزی در دوران بارداری طبیعی است؟

آیا خونریزی در دوران بارداری طبیعی است؟

1402/03/30 بازدید27028

آیا خونریزی در دوران بارداری طبیعی است؟

اگر خانمی در دوران بارداری خونریزی داشته باشد ممکن است باعث نگرانی شود. در ابتدای بارداری نشت خفیف طبیعی است که به آن خونریزی لانه گزینی می‌گویند اما در شرایط دیگر خونریزی ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد. با این حال مهم است که خانم باردار بداند که خونریزی خفیف همیشه به معنای وجود مشکل جدی نیست. به همین دلیل توجه به ویژگی ها، شدت و مدت خونریزی برای اطلاع‌رسانی صحیح به متخصص امری ضروری است. با این حال مهم است که خانم باردار بداند که خونریزی خفیف همیشه به معنای وجود مشکل جدی نیست. به همین دلیل توجه به ویژگی‌ها، شدت و مدت خونریزی برای اطلاع‌رسانی صحیح به متخصص امری ضروری است.

 

لکه بینی و خونریزی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

لکه بینی واژینال به صورت قطرات خونی که گاه به گاه از واژن خارج می‌شود ظاهر می‌شود یعنی به طوری که لکه‌هایی روی لباس زیر ظاهر می‌شود. شدت رنگ معمولاً ناچیز است و از سوی دیگر خونریزی واژینال در طول زمان فراوان تر، شدیدتر و مداوم است. در صورت خونریزی لازم است از پد بهداشتی استفاده شود تا خون لباس زیر را خیس نکند.

 

علل خونریزی در دوران بارداری چیست؟

خونریزی واژینال یا نشت معمولاً در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد اگرچه ممکن است خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز رخ دهد. با این حال دلایل اصلی خونریزی واژینال در دوران بارداری بسته به زمان وقوع آن ممکن است متفاوت باشد. در سه ماهه اول بارداری لکه بینی یا خونریزی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • خونریزی لانه گزینی:

خونریزی در ابتدای بارداری زمانی که جنین به آندومتر می‌چسبد اتفاق می‌افتد. مادر ممکن است برای مدت کوتاهی خونریزی خفیف داشته باشد (از چند ساعت تا حدود 2-3 روز متناوب) و خونریزی معمولا مایل به قهوه‌ای یا صورتی و از نظر ظاهری روشن‌تر از قاعدگی است. این اتفاق حدود 10 روز پس از لقاح رخ می‌دهد اگرچه این خونریزی همیشه رخ نمی‌دهد.

  • حاملگی خارج از رحم:

زمانی اتفاق می‌افتد که جنین در مکانی غیر از رحم مادر مانند لوله فالوپ لانه گزینی می‌کند. این بارداری قابل دوام نیست و ممکن است علائمی مانند خونریزی در مادر ایجاد کند.

  • حاملگی مولار یا خال هیداتی فرم:

در این نوع بارداری بافت تروفوبلاست که باید جفت را ایجاد کند رشد می‌کند اما به طور غیرطبیعی رشد می‌کند و ممکن است در سه ماهه اول در کنار سایر علائم باعث خونریزی شود. علاوه بر این خروج واژینال بافتی شبیه خوشه انگور نیز امکان‌پذیر است.

  • سقط جنین:

سقط غیرارادی بارداری قبل از هفته بیستم بارداری است. به طور معمول در این حالت خونریزی با درد شدید شکم همراه است.

  • هماتوم‌های داخل رحمی:

این هماتوم‌ها در سه ماهه اول بارداری بیشتر دیده می‌شوند و گاهی اوقات به دلیل مراجعه بیمار به مطب به دلیل خونریزی واژینال تشخیص داده می‌شوند.
علل خونریزی در بارداری چیست؟

خونریزی در سه ماهه دوم یا سوم به چه علت اتفاق می‌افتد؟

  • نارسایی دهانه رحم:

در این حالت دهانه رحم زودتر از موعد باز می‌شود و ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

  • جفت سرراهی:

خونریزی بدون درد و با رنگ روشن معمولاً رخ می‌دهد. جفت در رحم بسیار پایین است و به طور جزئی یا کامل کانال زایمان را مسدود می‌کند.

  • جداشدگی جفت:

ممکن است با خونریزی تیره ظاهر شود و در سه ماهه آخر بارداری شایع‌تر است.
 

اگر در بارداری خونریزی داشته باشم چه باید بکنم؟

در صورت بروز هرگونه خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری مادر باید به پزشک خود اطلاع دهد. اما در صورت خونریزی شدید واژن، درد شدید در ناحیه شکم، سرگیجه و… باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. مهم است که ویژگی‌های خونریزی را رعایت کنید: مدت زمان، در صورت روشن یا زیاد بودن، رنگ، بو، اگر با علائم دیگر ظاهر شود و غیره. همه این اطلاعات به متخصص کمک می‌کند تا علل احتمالی خونریزی را بررسی کند. به این ترتیب پس از تشخیص متخصص زنان قادر خواهد بود با توجه به هر موقعیت خاص درمان را پیشنهاد کند.

 

لکه بینی در ماه دوم بارداری نشان دهنده چیست؟

لکه بینی در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع است. هرگونه لکه بینی در سه ماهه اول به عنوان تهدیدی برای سقط جنین در نظر گرفته می‌شود. لکه بینی می‌تواند به دلایل مختلف باشد و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که برای اطلاع از منشا لکه بینی به متخصص زنان مراجعه کنید. علل احتمالی عبارتند از هماتوم، جفت کم جاگذاری، پولیپ در دهانه رحم و غیره.

آیا خونریزی در دوران بارداری می‌تواند نشانه قاعدگی باشد؟

خیر، زمانی که زن باردار است قاعدگی اتفاق نمی‌افتد. پریود فقط زمانی اتفاق می‌افتد که لقاح و لانه گزینی صورت نگرفته باشد زیرا اگر جنین موفق به لانه گزینی در آندومتر شود هورمون بارداری تولید می‌شود که از بروز پریود جلوگیری می‌کند. اگر قاعدگی در زمانی که زن باردار است اتفاق بی‌افتد کودک قادر به رشد نخواهد بود زیرا جفت و کیسه حاوی نوزاد از رحم جدا شده و از طریق واژن خارج می‌شود.

 

چگونه خونریزی در بارداری را متوقف کنیم؟

زمانی که خانمی در دوران بارداری دچار خونریزی می‌شود اولین کاری که باید انجام دهد این است که به متخصص اطلاع بدهد. متخصص ارزیابی می‌کند که آیا این وضعیت نیاز به معاینه حضوری دارد یا خیر. اما اگر خونریزی شدید یا همراه با درد شکمی یا سرگیجه باشد خانم باردار باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کند. متخصص زنان و زایمان علل احتمالی خونریزی را بررسی می‌کند و به زن می‌گوید که چگونه باید ادامه دهد زیرا درمان احتمالی و نشانه‌های توقف خونریزی در بارداری بستگی به تشخیص ایجاد شده دارد. در هر صورت زن باید از آمیزش جنسی و استفاده از تامپون در هنگام خونریزی خودداری کند و ممکن است توصیه شود استراحت کند.

 

منبع:
invitra.com

منبع : آیا خونریزی در دوران بارداری طبیعی است؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها